vevhusventilation zx636r?

Härnöante

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
norrut
Hoj
såld
Jag har frågat tidigare om vevhusventilationen på zx636r 03-04, har någon några bilder på en enklare/annan lösning än denna? Hojen har dött för mig några ggr vid sakta bakhjulskörning på tomgången i med ont i röven som följd och jag tänkte försöka fixa vevhusvent i vinter så det funkar bättre till 07. Hittade denna bild på stuntUSA men undrar om det finns någon enklare lösning? Tacksam för bilder/ritningar och förklarningar på era lösningar:va Finns det färdiga kitt att köpa någonstans? Det viktigaste är att få bakhjulsåkningen att funka utan motorkrångel på tomgången:confused:



häls rookie
 

Bifogat

  • zx6r oljetryck slangar.jpg
    zx6r oljetryck slangar.jpg
    40.4 KB · Visningar: 752
Last edited:

Anders.A

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
två zx6r 05:or
Härnöante skrev:
2583757 Jag har frågat tidigare om vevhusventilationen på zx636r 03-04, har någon några bilder på en enklare/annan lösning än denna? Hojen har dött för mig några ggr vid sakta bakhjulskörning på tomgången i med ont i röven som följd och jag tänkte försöka fixa vevhusvent i vinter så det funkar bättre till 07. Hittade denna bild på stuntUSA men undrar om det finns någon enklare lösning? Tacksam för bilder/ritningar och förklarningar på era lösningar:va Finns det färdiga kitt att köpa någonstans? Det viktigaste är att få bakhjulsåkningen att funka utan motorkrångel på tomgången:confused:



häls rookie
Du har en Tippsensor under bynan, töm den så dör den inte iaf...
 
Last edited:

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Härnöante skrev:
2583757 Jag har frågat tidigare om vevhusventilationen på zx636r 03-04, har någon några bilder på en enklare/annan lösning än denna? Hojen har dött för mig några ggr vid sakta bakhjulskörning på tomgången i med ont i röven som följd och jag tänkte försöka fixa vevhusvent i vinter så det funkar bättre till 07. Hittade denna bild på stuntUSA men undrar om det finns någon enklare lösning? Tacksam för bilder/ritningar och förklarningar på era lösningar:va Finns det färdiga kitt att köpa någonstans? Det viktigaste är att få bakhjulsåkningen att funka utan motorkrångel på tomgången:confused:



häls rookie

här har du en tråd som diskuterar just detta med olika lösningar på problemet
http://www.stuntlife.com/forums/showthread.php?t=158337&highlight=airbox
 

sleepy6

Mumma...
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Mellan Borås å Ulricehamn
Hoj
CBR600RR
Härnöante skrev:
2583757 Jag har frågat tidigare om vevhusventilationen på zx636r 03-04, har någon några bilder på en enklare/annan lösning än denna? Hojen har dött för mig några ggr vid sakta bakhjulskörning på tomgången i med ont i röven som följd och jag tänkte försöka fixa vevhusvent i vinter så det funkar bättre till 07. Hittade denna bild på stuntUSA men undrar om det finns någon enklare lösning? Tacksam för bilder/ritningar och förklarningar på era lösningar:va Finns det färdiga kitt att köpa någonstans? Det viktigaste är att få bakhjulsåkningen att funka utan motorkrångel på tomgången:confused:



häls rookie

Tänkte bara säga att med en CBR600RR slipper man sådana bekymmer :)
 

Härnöante

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
norrut
Hoj
såld
Bruno skrev:
2589611 här har du en tråd som diskuterar just detta med olika lösningar på problemet
http://www.stuntlife.com/forums/showthread.php?t=158337&highlight=airbox


Har lusläst tråden tidigare och det lutar mot att svetsa, borra och sätta på ventil etc verkar vara det bästa man kan göra.
Någon som gjort detta på sin kawa?
Är inget ess på stunt men jag tror hojen har tagit lite stryk i sommar pga jag inte löst detta problem. mvh

sleepy6 skrev:
2591762 Tänkte bara säga att med en CBR600RR slipper man sådana bekymmer :)


Mmmmm...... hellre herpes än honda:D skoja! dom verkar fina att åka på och lite enklare att fixa till.
 
Last edited:

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Gixxerrider skrev:
2597548 Tippsensorn går den att ta bort helt på en GSXR 1000?

öppna den och sätt 2 buntband som håller fast ringen eller fyll hela skiten med något kletigt:tummenupp
 

Matti

Håll käften när du pratar med mig!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
The capital city!
Hoj
KTM RC8 R, KTM 450 SMR, KTM 690 SMC och en KTM 250 SX-F.
Härnöante skrev:
2583757 Jag har frågat tidigare om vevhusventilationen på zx636r 03-04, har någon några bilder på en enklare/annan lösning än denna? Hojen har dött för mig några ggr vid sakta bakhjulskörning på tomgången i med ont i röven som följd och jag tänkte försöka fixa vevhusvent i vinter så det funkar bättre till 07. Hittade denna bild på stuntUSA men undrar om det finns någon enklare lösning? Tacksam för bilder/ritningar och förklarningar på era lösningar:va Finns det färdiga kitt att köpa någonstans? Det viktigaste är att få bakhjulsåkningen att funka utan motorkrångel på tomgången:confused:



häls rookie


Häll i en liter extra olja i motorn så klarar du dig. Kan dock inte åka långt på railen. Det enda jag gjort på nya hojen är just det. På gamla hojen modifierade jag om ventilationen genom att borra hål i kopplingskåpan framför fästet till kopplingen och drog samman orginal ventilationen och nya ventilationen med en "T" bit och därifrån upp till ett litet kärl med mellanväggar. Från kärlen upp till luftburken. Funkade klockrent. Men som sagt, räcker hur bra som hellst med bara en liter extra olja i motorn :)
:hojsmilie
 

Härnöante

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
norrut
Hoj
såld
Matti skrev:
2598670 Häll i en liter extra olja i motorn så klarar du dig. Kan dock inte åka långt på railen. Det enda jag gjort på nya hojen är just det. På gamla hojen modifierade jag om ventilationen genom att borra hål i kopplingskåpan framför fästet till kopplingen och drog samman orginal ventilationen och nya ventilationen med en "T" bit och därifrån upp till ett litet kärl med mellanväggar. Från kärlen upp till luftburken. Funkade klockrent. Men som sagt, räcker hur bra som hellst med bara en liter extra olja i motorn :)
:hojsmilie

Tackar för det svaret, spiller i lite mer olja. Har kört med ca 4,5 L tidigare. Håller dina hojar med 1 extra liter då bör nog min göra det oxå:rolleyes:Åker i korpligan jämfört med dina trix. Man blir orolig att den ska skära ihop när det känns som den inte uppför sig som tidigare.

Häls rookie

KING KONG skrev:
2598863 Börja att åk riktig hoj igen så har du inga problem.:tummenupp
Muhhaaaaaa

Nja 1000cc är på tok för macho, alldeles för mycket sveavägspose:D

Ha det gott mannen, dörren är alltid öppen då du kommer på besök. Ring om du kommer upp i vinter så snakkes vi lite på en fika:) .

mvh
 
Last edited:

Bamse69

There is no easter bunny
Gick med
28 Jan 2004
Ort
My hometown
Hoj
GIXXER -05. Harley -10
sveavägs pose:confused:
det e bara matti och gabbe som posar där.dom har ensamrätt
på det.ha ha ha

hörrö din parkeringsruts åkare,nu ska du inte bli kinkig qvinna.
du vet hur kul vi hade.ha ha ha :tummenupp

och när jag kommer upp ska vi dricka en kopp sprit ,okej vi kan ta en
fika oxå.

jag hoppas du mår fint,och du.kör snyggt och sladda brett.
MUHHHHHHAAAAAAA
 

sleepy6

Mumma...
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Mellan Borås å Ulricehamn
Hoj
CBR600RR
cool_jocke skrev:
2595138 aa men däremot börjar dom knacka som faan om man hör högt för länge


Den kan ju inte börja knacka om den får olja, så det är ju bara att ha i rätt mängd... Det är inga som helst problem att åka på skrapan iaf... Och då menar jag lägga i den växla upp och köra så länge det finns raksträcka... Klart vet ju ej hur länge du kör...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Nu är jag ingen stuntkille. Men motorkille kanske. Så jag tänkte att jag kunde tipsa om en detalj som många HD-åkare sedan gammalt använder i vevhusventslangen/röret.
Bifogar en bild nedan.
Det är lätt att hårdlöda eller svetsa ihop en sådan själv genom att klippa till plåtbrickor, borra hål i dessa, trä upp på en bit klen rundstång/pianotråd och sedan hårdlöda eller svetsa fast dem.
Anordningen träs in i slangen och hjälper till att hålla tillbaks oljedroppar men släppa förbi röken under de korta stunder när det är som värst, vid tex maxvarv på en trimmad HD. Men skulle säkert också även hjälpa till att hålla tillbaks oljan från luftburken ytterligare ett tag när en stunthoj lutas som värst.
http://www.bikeline.se/images/stora/42-190.jpg

Mvh
J
 

cool_jocke

www.stuntindustry.com
Gick med
7 Sep 2004
Ort
hedesunda
Hoj
600rr-07
sleepy6 skrev:
2604568 Den kan ju inte börja knacka om den får olja, så det är ju bara att ha i rätt mängd... Det är inga som helst problem att åka på skrapan iaf... Och då menar jag lägga i den växla upp och köra så länge det finns raksträcka... Klart vet ju ej hur länge du kör...


ääh driver bara dom är skottsäkra
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top