Dr.Bike
Guest
Pejo skrev:Det var en antingen-eller fråga... alltså, smiter trycket förbi kolven ner i vevhuset och trycker övertryck upp i luftburken,
eller
är det olja som smiter förbi kolvringarna direkt upp i förbränningsutrymmet?
Pejo: Både och faktiskt!
(Men inte samtidigt, de två olika sakerna sker i olika faser av förbränningsförloppet)
Man kan säga att när oljeskrapringarna inte förmår skrapa ner överskottsoljan i vevhuset, så kommer kolvringarna att mosa upp en del av denna olja i förbränningsutrymmet.
emellertid brukar kolvring (kompressionsring) no2 vara fasad "neråt" så att även den har en tendens att agera oljeskrapring.
Nyrennoverade motorer man sett där de vänt ring 2 uppochned ryker infernaliskt! Då kommer den att agera oljepump uppåt.
Så här ska det se ut: http://www.classichonda.se/galleri/visa.asp?id=259
Förbränningsgaser som smiter förbi alla ringar bildar mycket riktigt övertrycket i vevhuset.
Last edited: