PatrickE
Rookie
- Gick med
- 8 Jan 2011
- Ort
- Kungsbacka
Tja!
Ett av mina första inlägg på forumet här, sorligt nog i teknikhörnan. Tänkte rådfråga några gamla inbitna människor och andra för den delen också.
Plockade nyligen ner min Aprilia Rs125 i bitar eftersom den värmenöp 60mil in på den nya kolven (och cylindern)
. Mitt egna klantiga fel men surt endå. Bultade av topplocket och ser att cylindern är full i vit gegga = vatten+olja. Letade upp läckan som var en riktigt urusel bottenpackning (den jag betalade extra för för att få den "bättre" varianten
) och har nu torkat ur vattnet ur vevhuset. Nu till problemet....
Veven går runt väldigt fint, förutom ett jävla knastrande. De låter som en extremt liten mängd sandkorn eller liknande som klämts av veven
. Frågan är hur jag ska få ut skiten, eller om jag måste lyfta ur motorn och byta vevlagrerna helt. Det är små små kratrar i toppen ( Som är 60mil gammal!) och jag undrar om det kan ha varit smuts i systemet. Min förra kolv på 1000 mil va bara sotig på toppen (men helt förstörd undertill hehe
).
Jag är extremt fundersam på veven, har hört att man kan rensa ur det med diesel? Sen undrar jag hur veven ska kännas, har inte bytt en sådan på en lite mer "high-end" hojj (spolade ur grus ur en Ciao engång...). Det känns ju inte som att lagrerna är helt perfekta, det känns som att vrida en stegmotor, men samtidigt är det inget somhelst spel på dom, de e bara lite knastrande ljud från lagret! Har inget emot att dela motorn, mer än att jag får mindre tid att köra denna sommaren
.
Tips och råd vore snäll!
//Desperat, mindre rik, Aprilia ägare
Ett av mina första inlägg på forumet här, sorligt nog i teknikhörnan. Tänkte rådfråga några gamla inbitna människor och andra för den delen också.

Plockade nyligen ner min Aprilia Rs125 i bitar eftersom den värmenöp 60mil in på den nya kolven (och cylindern)


Veven går runt väldigt fint, förutom ett jävla knastrande. De låter som en extremt liten mängd sandkorn eller liknande som klämts av veven


Jag är extremt fundersam på veven, har hört att man kan rensa ur det med diesel? Sen undrar jag hur veven ska kännas, har inte bytt en sådan på en lite mer "high-end" hojj (spolade ur grus ur en Ciao engång...). Det känns ju inte som att lagrerna är helt perfekta, det känns som att vrida en stegmotor, men samtidigt är det inget somhelst spel på dom, de e bara lite knastrande ljud från lagret! Har inget emot att dela motorn, mer än att jag får mindre tid att köra denna sommaren

Tips och råd vore snäll!

//Desperat, mindre rik, Aprilia ägare

Last edited: