Vevlager, vatten o biltema

PatrickE

Rookie
Gick med
8 Jan 2011
Tja!

Ett av mina första inlägg på forumet här, sorligt nog i teknikhörnan. Tänkte rådfråga några gamla inbitna människor och andra för den delen också.:)

Plockade nyligen ner min Aprilia Rs125 i bitar eftersom den värmenöp 60mil in på den nya kolven (och cylindern):död. Mitt egna klantiga fel men surt endå. Bultade av topplocket och ser att cylindern är full i vit gegga = vatten+olja. Letade upp läckan som var en riktigt urusel bottenpackning (den jag betalade extra för för att få den "bättre" varianten:tummenupp) och har nu torkat ur vattnet ur vevhuset. Nu till problemet....

Veven går runt väldigt fint, förutom ett jävla knastrande. De låter som en extremt liten mängd sandkorn eller liknande som klämts av veven:mad:. Frågan är hur jag ska få ut skiten, eller om jag måste lyfta ur motorn och byta vevlagrerna helt. Det är små små kratrar i toppen ( Som är 60mil gammal!) och jag undrar om det kan ha varit smuts i systemet. Min förra kolv på 1000 mil va bara sotig på toppen (men helt förstörd undertill hehe:tungan).

Jag är extremt fundersam på veven, har hört att man kan rensa ur det med diesel? Sen undrar jag hur veven ska kännas, har inte bytt en sådan på en lite mer "high-end" hojj (spolade ur grus ur en Ciao engång...). Det känns ju inte som att lagrerna är helt perfekta, det känns som att vrida en stegmotor, men samtidigt är det inget somhelst spel på dom, de e bara lite knastrande ljud från lagret! Har inget emot att dela motorn, mer än att jag får mindre tid att köra denna sommaren :huvet.

Tips och råd vore snäll! :Bugar

//Desperat, mindre rik, Aprilia ägare:banana

Last edited:
Sand i vevhuset tydligt tecken på dåligt eller inget luft filter.
Knastrar det i förgasaren med?

Nope, väldigt rent o fint, oljade in luftfiltret innan kolven gick på... 60mil på vanlig väg varav 1 gång i regn...

Det värsta är att jag inte ser sanden, överhuvudtaget, den bara känns när man vevar runt veven...

2-T olja fullsyntet körde jag okså från biltema :) men min höll mil efter mil tills de va dags o bytta kolv o körde in nya kolven på samma olja o en idag fungerar no min hoj, sålde den efter jag kört drygt 300mil med nya kolven :)

Hade okså samma fel med cylinderfotspackningen ett tag att den läkte vatten men va snabbt åtgärdet :)

På andra motorer av 2-T mindre cc så har jag fyllt vevhuset med ren bensin o dragit runt den för hand annars skvalpar det förjävligt, o sen bara sugit ur bensinen o torkat rent det sista med en trasa, alternativ är det säkrare att dela motorn o skölja rent vevlagrena + ramlagrena. ofta lättare om man har vevpartit i handen o skölja ur o känna på veven samtidigt o även ha en lampa så man kan se om de finns några skador på vevlagret när man drar runt den sakta 360grader eller några varv.

Hade problem med mitt luftfilter okså fasten det va org luftfilterboxen så hade jag isär det ca var 20-40mil o likförbanat låg det grus o stenar på båda sidor av filtret, vet inte hur det kommit till undersidan men kanske tur jag hade isär det så ofta o gjorde rent annars skulle jag säkert haft stenarna i vevhuset o sönder repad cyl/kolv.

Min va en RS125a 00a med portad cylinder o höjt komp.

Kratrarna i kolvtoppen är med stor sannolikhet spikningar.

Spräck motorn och byt vevlager, allt annat är dåliga alternativ.

Kanske kommer knastret från en trasig "kulhållare" i nåt av lagren, kanske har lagren börjat rosta.

Haha! Nä ska inte anklaga biltema:) Minns bara den stackars dagen då jag plocka ur moppen ur förrådet och biltemaoljan hade kläggat igen oljepumpen :) borde väll tömt ut oljan över vintern iof x) kratrarna i kolvtoppen är verkligen minimala, och den gick hysteriskt fint när den gick :yoparty jämnt o fint.

Funderade just på hur bra det vore o fylla vevhuset med bensin, med tanke på oljade lager och så, sen insåg jag vart lagrerna satt :gnissla går nog ut o fyller upp skiten med gammal 2t blandad bensin från förra reparationen (ren bensin med förlågt oktantal hehe). Hoppas det hjälper så jag slipper åka bussen hela sommaren...

Haha! Nä ska inte anklaga biltema:) Minns bara den stackars dagen då jag plocka ur moppen ur förrådet och biltemaoljan hade kläggat igen oljepumpen :) borde väll tömt ut oljan över vintern iof x) kratrarna i kolvtoppen är verkligen minimala, och den gick hysteriskt fint när den gick :yoparty jämnt o fint.

Funderade just på hur bra det vore o fylla vevhuset med bensin, med tanke på oljade lager och så, sen insåg jag vart lagrerna satt :gnissla går nog ut o fyller upp skiten med gammal 2t blandad bensin från förra reparationen (ren bensin med förlågt oktantal hehe). Hoppas det hjälper så jag slipper åka bussen hela sommaren...

..Eller så klyver du motorn, byter alla dåliga lager, kör på en korrekt bränsle-luftblandning, korrekt oljeinblandning, låter motorn komma upp i temp innan du håller fullt, -vilket du inte gör mer än max 30sek i taget. :tummenupp

..'Eller så tar du enkla genvägar och mekkar varenda dag o lägger ut en miljon på kolvar o cylindrar..

Sanna ord, det blir en klyvning. Hade hoppats på lite mer körning bara:död men nu raspar veven gott efter en bensinsköljning. Sura är ju att man behöver fixa fram ett specialverktyg för att få av motorn:va jaja, tack för alla tips och en trevlig diskussion!

Sanna ord, det blir en klyvning. Hade hoppats på lite mer körning bara:död men nu raspar veven gott efter en bensinsköljning. Sura är ju att man behöver fixa fram ett specialverktyg för att få av motorn:va jaja, tack för alla tips och en trevlig diskussion!

Tänkte du på specialverktyget vid svingen ? jag lossa min utan detta värktyg o har för mig jag tog nåt annat värktyg o skruvade den innersta skruven utot, denna bult är tillför att det inte ska bli glapp i svingen, sen lossa jag bulten på vänstersidan o drog ut den nästan hela vägen men inte så svingen lossnade, bort med dom 2 främre motorfästerna o sen den vid bakre delen av cylinden, sen har man motorn i handen i princip, man plockar ur den o klyver på nån timme, så har man ramlager/packningar liggandes så klyver man o monterar ihop o den är körbar igen under en helg :)

Bort med:
Startmotorkabeln vänstersidan.
Sen tror det va 4 snabbkopplingar högersidan breve cylindern.
Rave kabeln eller lossa rave enheten i cylindern 2 bult.
luftfilterbox bort men fugge kan vara kvar.
Kylaren kan underlätta, 1 bult i överkant o 2 under o lite kylarslang.
Avgassystemet.
Kopplingskabeln.

Last edited:

Uploaded with ImageShack.us

Sprängde nog det värsta när jag knackade loss svänghjulet. En rådgivning till skulle vara bra, kan jag bara byta det sprängda lagret och låta det andra helt perfekta lagret sitta kvar? Eftersom det andra lagret är det på svänghjulssidan och måste värmas för att få ut veven etc etc, så är det ganska mycket jobb att byta det. Och förmodligen bör jag byta dom andra lagrena också då (eftersom jag värmer loss dom i samband med nytt lager för veven). Jag vet att jag egentligen borde byta alla lager när jag endå är igång, men det är mycket arbete och jag börjar få ont om tid...

Last edited:
Om du har knackat loss svänghjulet istället för att använda en avdragare avsedd för jobbet kan du ta och plocka loss veven och det andra ramlagret. Veven lär vara ungefär lika rak som en EU-godkänd banan efter sån misshandel, och det lär också finnas slagskador i kullagret - det kan tåla mycket hög belastning när det snurrar, men slag när det står stilla är en helt annan femma.

Man inser inte hur känsligt ett vevparti är förrän man har stått och riktat upp ett till att vara rakt sånär som på någon enstaka hundradel.

Riktigt så hårt misshandlade jag det inte. Spände verktyget tills det började bli problem att vrida muttrarna. Så jag gav den ett extremt lätt knackning rakt ovanifrån, då släppte det. Det som sitter kvar fortfarande känns riktigt fint och snurrar utan gnäll :)

Finns inget alternativ.

Om du vill låna press har jag. Har mitt i Mölndal,så det e inte speciellt långt.

Ett råd sen.
Låt aldrig ett lager snurra det minsta överhuvudtaget utan någon form av smörja. Gör det...så e det lagret sopor-oavsett hur bra det "låter".

Om du vill å har tid har jag utrustning så du kan kolla vevens rakhet med. Har dock inte tid att hjälpa till,men verktygen står där...;)

FWIW...glöm inte friska packboxar när du e i farten. Ngt annat vore rent dumsnålt.

Finns inget alternativ.

Om du vill låna press har jag. Har mitt i Mölndal,så det e inte speciellt långt.

Ett råd sen.
Låt aldrig ett lager snurra det minsta överhuvudtaget utan någon form av smörja. Gör det...så e det lagret sopor-oavsett hur bra det "låter".

Om du vill å har tid har jag utrustning så du kan kolla vevens rakhet med. Har dock inte tid att hjälpa till,men verktygen står där...;)

FWIW...glöm inte friska packboxar när du e i farten. Ngt annat vore rent dumsnålt.
Tar nog upp på ditt erbjudande där, när finns det möjlighet? Har du verkty för att mäta big end lagret också? Lika bra att kolla allt...

Ja. Jag har både sk V bockar samt svarv.
Svarven e väl ärligt sagt på många vis det enklaste(iom att den tål att man ev riktar i den med)
Sen har jag som sagt en halvstöddig press vilket kan vara smart när det kommer till att pressa lager både av å på.

Slå en signal. Nu e det iofs semester,men den kör vi i huvudsak på mer eller mindre hemmaplan. Antingen hemma,Orust eller Jordfall uppe vid gullmarn. Mao,e vi inte hemma ena dan e vi ngr dagar senare. Verkstan e det jag som driver,så dit kan vi ta oss när som.

0737 189010
Mvh;Jesper

Ja. Jag har både sk V bockar samt svarv.
Svarven e väl ärligt sagt på många vis det enklaste(iom att den tål att man ev riktar i den med)
Sen har jag som sagt en halvstöddig press vilket kan vara smart när det kommer till att pressa lager både av å på.

Slå en signal. Nu e det iofs semester,men den kör vi i huvudsak på mer eller mindre hemmaplan. Antingen hemma,Orust eller Jordfall uppe vid gullmarn. Mao,e vi inte hemma ena dan e vi ngr dagar senare. Verkstan e det jag som driver,så dit kan vi ta oss när som.

0737 189010
Mvh;Jesper

Jäkligt schysst av dig, slår dig en pling imorgon!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick