Vfr 750 custom-hojj

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Har kikat på alldeles för många avsnitt av OCC och drömt om att bygga en egen hojj så kände att det var dags att ta tag i saken nu. Är dock allergisk mot krom och långa gafflar och all sån hd-skit så stuket kommer bli mer åt en sporthojj.

Motor och sving blir från en vfr 750 -94 och ramen samt allt annat kommer bli egen design!

Har köpt en komplett front från en gixxer -03 som kommer bli helt perfekt.

Precis fått hem den från skroten, allt är helt förutom fronten. Behöver ni delar så hojjta till! :tummenupp

vfr.jpg

Byggde en jigg inuti original-ramen för att få alla fästen på rätt plats när det ska flyttas över. Glömde fota innan jag tog ur den..

jigg.jpg

Kass bild på gaffeln som ska användas. Inte helt repfri men att köpa en sprillans ny är inte med på kartan för tillfället :gnissla

gaffel.jpg

Nästa problem att lösa är styrhuvudet. Att få det svarvat är inget problem men vet inte hur man ska designa det.

Kan man sätta lagerläget längst ut på styrröret som hd-byggare brukar göra? För på japan-hojjar så sitter ju lagret en bit in i styrröret och detta skapar go förvirring för mig.. :huvet

Finns det kanske någon här på forumet som jag kan skicka gaffelkrona och lager till som sedan själv får ta fram ett styrhuvud? Betalar bra :D

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
En rasad och en i delar
Har vart lite dött här då jag väntat på styrhuvudet men nu har det äntligen kommit. Men självklart så hade killen som gjort det inte kikat på ritningen och gjort fel.... :huvet sjukt störande att man ska behöva göra allt själv för att det ska bli rätt :huvet

Men som tur va så löste en kompis med svarv probemet! :D
_DSC0415.jpg

Har även ett till projekt som jag jobbat med under tiden, 2t och överladdning :gnissla är det intressant så kan jag även lägga in byggbilder på det i tråden!
2011-12-09132855.jpg

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
En rasad och en i delar
Börjat på en jigg idag, ganska pilligt att få allt rakt. Nästan så man skulle behövt en jigg till jiggen :D

jigg-1.jpg

Funderar nu på vilken gaffelvinkel man ska ha, som det är nu kommer den bli ca. 25 grader. Sporthojjar brukar väll ha mellan 23-24 grader om jag inte missminner mig? Kanske borde öka vinkeln lite till för att få mer chopperstuk.

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
En rasad och en i delar
Dagen började med att gasen läckt ut under natten då jag glömt stänga av den igår.. Efter införskaffande av det samt riktig svetstråd (den tog slut i helgen och har kört med en hopplös 0.6 tråd sen dess) vart det till att fortsätta med jiggen.
Hållaren till styrhuvudet är fastsatt, gaffelvinkeln kommer bli ungefär 29 grader.

Jiggen är delad på kortet då jag har kortat den, blev alldeles för långt i början.
jigg2.jpg

jigg_bakhjul.jpg

Som det är nu kommer jag få ca. 12cm markfrigång minus avgasröret, blir det för lite?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser lovande ut!

Vad gäller avgaset så är 12cm minus avgasrör rätt så tight, 12cm frigång med avgasrör på är däremot bra. Beror ju dock på hur du tänkt dra rören från motorn.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ser låg ut framtill om du inte ska vinkla ut huvudet mer?
får där ens plats med en framgaffel eller ser de bara skumt ut?

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
En rasad och en i delar
Viktor L:
Tack!
Ok får se om jag gör om jiggen. Kikade på mått på HD-hojjar och flera av deras modeller ligger runt 9cm så jag kanske klarar mig.

Ozeo:
Hur menar du? Vinkeln på styrhuvudet är 29 grader och vill nog inte göra den flackare. Sen är ju gaffeln jag har inte direkt lång heller :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur har du med däck och sånt i beräkningen? Kan vara bra att ha något som referens när du snickrar ihop ramen. Du får ett helt annat perspektiv på hojen om du har däck kontra bara att ha den stående på fälgarna.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Kul med nån som bygger nåt sportigt, annars är det ju mest caferäsers och fajters. Kör hårt! :)

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Viktor L:
Tack!
Ok får se om jag gör om jiggen. Kikade på mått på HD-hojjar och flera av deras modeller ligger runt 9cm så jag kanske klarar mig.

Ozeo:
Hur menar du? Vinkeln på styrhuvudet är 29 grader och vill nog inte göra den flackare. Sen är ju gaffeln jag har inte direkt lång heller :tummenupp

tyckte de bara såg ut att vara väldigt kort/lågt från styrstolpen till backen men de kanske är en synvilla.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
spännande bygge med egen ram och allt!

ang höjden, hur mkt dämpning är det i gaffeln och baksvingen? 12cm minus avgassytem minus dämpning bli ju riktig lite. dessutom brukar ju allt som fotpinnar osv hamnar rätt sågt då med och kanske skrapar i marken när du svänger?

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
En rasad och en i delar
spännande bygge med egen ram och allt!

ang höjden, hur mkt dämpning är det i gaffeln och baksvingen? 12cm minus avgassytem minus dämpning bli ju riktig lite. dessutom brukar ju allt som fotpinnar osv hamnar rätt sågt då med och kanske skrapar i marken när du svänger?

Dämpningen hade jag inte tänkt på :( blir nog till att bygga om jiggen så man får lite mer då. Vad ska man sikta på? Och hur har HD gjort som har flera hojjar med 9-10cm markfrigång? Stenhård fjädring?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
men som nån annan redan undrade, hur var det med däck? mätte utan eller med? de bygger ju också lite (ser att du inte har nåt på bakfälgen i alla fall)

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
jag körde sänkt hoj ett tag och den låg på ca 10 cm till avgassystemet..
de gick så länge jag höll mig från de värsta potthålen men de tog ju i några ggr.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS