Vfr 750 custom-hojj

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Har en special krona liggandes (NY), men troligen passar den då inte dina dämpare.
Dvs övre/undre, tappen kan man ju svarv till hur man vill.(tappen är gj0rd till Xrv750)
Kan kolla vad måtten är, har haft cr250-03 gaffelben på denna kronas kopia.(har två)
Mycket bra gjort, hållare för tändning finns oxå.(black dog här på forumet har gjort dem)
Bilden är på den gamla kronan, men den är likadan.

//Janne

Bifogat

• övre undre krona.JPG
    övre undre krona.JPG
    134.1 KB · Visningar: 92

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Det krånglar just nu, läs nedanför!

Har sett flera byggen, både mc/quad/bil och annat där folk använder sig av en vanlig hydraulisk rörbock, typ denna http://verktygsboden.se/bockningsmaskiner/hydraulisk-roerbock,-16-t-50.0.21999.1

Inhandlade en sån att använda till bygget men böjjarna blir ju rent ut sagt skit! :( Har provat med och utan sand i men det gör ingen större skillnad. Hur gör ni andra, bortser ni från att böjjen blir så deformerad eller finns det någon teknik som jag inte känner till? Värma?
Rådfrågade även farsan som är vvs'are och använder liknande rörbock i jobbet men han hade aldrig vart med om att rören blir så deformerade..

Syns inte på kortet men röret blir mycket högre och platt (som ni ser), redan vid denna lilla vinkel. Bockade ett annat rör till ca. 80grader och den böjjen blev så deformerad så det vill jag inte ens ta kort på.. :mad:
bjj.jpg

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Problemet jag ser är väl att det inte finns något mothåll på bockens "baksida" eller så att säga, röret kommer då inte ha något stöd på baksidan och sträckas ut och bli platt. Det är den enda förklaring jag kan hitta till problemet. Alternativt skulle det kunna vara att du bockar röret för snabbt eller att radien är för snäv.

Vad är det för diameter och godstjocklek på röret du bockat? Jag har handbockat allt från 18 till 32mm rör där man bockar röret mot en trissa med olika diametrar för att få olika radier på böjen. Den bocken har ett stöd på baksidan av röret och sen ligger framsidan av röret an mot trissan. Fungerar suveränt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Prova att fylla röret med svagt såpvatten, sen frys dem innan du bockar.

Det krånglar just nu, läs nedanför!

Har sett flera byggen, både mc/quad/bil och annat där folk använder sig av en vanlig hydraulisk rörbock, typ denna http://verktygsboden.se/bockningsmaskiner/hydraulisk-roerbock,-16-t-50.0.21999.1

Inhandlade en sån att använda till bygget men böjjarna blir ju rent ut sagt skit! :( Har provat med och utan sand i men det gör ingen större skillnad. Hur gör ni andra, bortser ni från att böjjen blir så deformerad eller finns det någon teknik som jag inte känner till? Värma?
Rådfrågade även farsan som är vvs'are och använder liknande rörbock i jobbet men han hade aldrig vart med om att rören blir så deformerade..

Syns inte på kortet men röret blir mycket högre och platt (som ni ser), redan vid denna lilla vinkel. Bockade ett annat rör till ca. 80grader och den böjjen blev så deformerad så det vill jag inte ens ta kort på.. :mad:
bjj.jpg

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
En rasad och en i delar
Problemet jag ser är väl att det inte finns något mothåll på bockens "baksida" eller så att säga, röret kommer då inte ha något stöd på baksidan och sträckas ut och bli platt. Det är den enda förklaring jag kan hitta till problemet. Alternativt skulle det kunna vara att du bockar röret för snabbt eller att radien är för snäv.

Vad är det för diameter och godstjocklek på röret du bockat? Jag har handbockat allt från 18 till 32mm rör där man bockar röret mot en trissa med olika diametrar för att få olika radier på böjen. Den bocken har ett stöd på baksidan av röret och sen ligger framsidan av röret an mot trissan. Fungerar suveränt.

Ja precis, jag har med reagerat över att det inte finns något mothåll men köpte ändå en för trodde det skulle fungera då "alla andra" använder liknande.

Jo en riktig rörbock med trissa och mothåll är ju såklart det bästa men en sån kostar betydligt mer också :gnissla
Röret på bilden är 45mm med 3mm gods.

Prova att fylla röret med svagt såpvatten, sen frys dem innan du bockar.

Tack för tipset, ska provas så snart jag hittat en frys som sväljer 2m rör :D

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Snackade med farsgubben som är bra på sånt här (jobbat med hydraulik i nästan 40 år).

Dom där bockarna är i regel till för väldigt tjockväggiga rör, typ vattenrör. Ska du bocka precisionsrör (vilket jag antar att du använder) så måste du ha superbra passning i bockningsmatriserna annars blir det bara skit. Har du bra passning kan du nog bocka 2mm tjocka rör OK. Bra är också om du har någon form av mothåll på baksidan av böjen.

Annars är som jag sa en rörbock där man "drar" böjen istället för att knäcka den betydligt bättre och dessutom (tycker jag) enklare att använda.

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
En rasad och en i delar
Snackade med farsgubben som är bra på sånt här (jobbat med hydraulik i nästan 40 år).

Dom där bockarna är i regel till för väldigt tjockväggiga rör, typ vattenrör. Ska du bocka precisionsrör (vilket jag antar att du använder) så måste du ha superbra passning i bockningsmatriserna annars blir det bara skit. Har du bra passning kan du nog bocka 2mm tjocka rör OK. Bra är också om du har någon form av mothåll på baksidan av böjen.

Annars är som jag sa en rörbock där man "drar" böjen istället för att knäcka den betydligt bättre och dessutom (tycker jag) enklare att använda.

Det förklarar saken! För som jag har nu så glappar det ca. 2mm per sida om röret. Japp det är sömlösa precisionsrör som jag använder.
Men med andra ord så är den rörbocken i princip värdelös för mitt bygge alltså, om jag nu inte kan få tag på rör i tum-storlek som passar i schablonerna jag har.

Jo självklart är en sån bock bäst men den kostar ju därefter. Billigaste jag hittat hittills gick på 24k kr :brinnerup

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nu vet jag inte vart du bor, men jag var iallafall på hydroscand i Gbg och köpte mina rör, 22x2 mm, och de hjälpte till att knäcka till mina. Så bor du i närheten är det kanske lönt att leja bort det.
Har fö. också varit inne på att köpa en liknande rörbock som du länkade till, men har hört att det funkar dåligt på tunnväggiga rör (kommer dock inte ihåg formeln för att räkna ut godstjocklek/diameter för att få fram huruvida ett rör är tunnväggigt).

Ja precis, jag har med reagerat över att det inte finns något mothåll men köpte ändå en för trodde det skulle fungera då "alla andra" använder liknande.

Jo en riktig rörbock med trissa och mothåll är ju såklart det bästa men en sån kostar betydligt mer också :gnissla
Röret på bilden är 45mm med 3mm gods.

Tack för tipset, ska provas så snart jag hittat en frys som sväljer 2m rör :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du kan ju också vänta tills det blir kallt ute.

I övrigt så håller jag med ViktorL, svårt att bocka tunnväggiga rör med de enklare rörbockar som vi amatörer har råd med. Men med lite trix så kan resultatet förbättras.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
12cm markfrigång var mätt med däck.

Hur gick det i svängar m.m, skrapade fotpinnar i?

ja de va ju ingen kurvsmiskare men de funka, men de va uppflyttade pinnar.

ang rörbocken.
är de hydraulrör?

jag hade likn denna
http://www.industritorget.se/kop/kop_annons.asp?MaskID=17784
klarar dock bara 42 mm som max
du skulle nog köpt den där andra lite dyrare modellen. denna drar väl ut röret medans dom andra trycker in den i böjen.
såg nu att den va lite dyrare =)
http://www.verktygsboden.se/bockningsmaskiner/roerbock-foer-tunnvaeggiga-roer
den du köpt funkar på typ vvsrör som är lite mjukare/tjockare, de lilla jag provat iaf.
den översta som jag prova va mindre för typ 22mm hydraulrör där jag bocka dom helt kallt, då jag värmde vart de enklare platt.

Last edited:

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
En rasad och en i delar
Du kan ju också vänta tills det blir kallt ute.

I övrigt så håller jag med ViktorL, svårt att bocka tunnväggiga rör med de enklare rörbockar som vi amatörer har råd med. Men med lite trix så kan resultatet förbättras.

Får skylla min trögtänkthet på att det är fredagkväll :D :öl Hoppas det blir istid snart så man kan bocka :banana

ja de va ju ingen kurvsmiskare men de funka, men de va uppflyttade pinnar.

ang rörbocken.
är de hydraulrör?

jag hade likn denna
http://www.industritorget.se/kop/kop_annons.asp?MaskID=17784
klarar dock bara 42 mm som max
du skulle nog köpt den där andra lite dyrare modellen. denna drar väl ut röret medans dom andra trycker in den i böjen.
såg nu att den va lite dyrare =)
http://www.verktygsboden.se/bockningsmaskiner/roerbock-foer-tunnvaeggiga-roer
den du köpt funkar på typ vvsrör som är lite mjukare/tjockare, de lilla jag provat iaf.
den översta som jag prova va mindre för typ 22mm hydraulrör där jag bocka dom helt kallt, då jag värmde vart de enklare platt.

Okej! Nej det är sömlösa precisionsrör, 45x3. Jo de kostar ju satan dom bockarna!
Aha då var det ingen idé att prova värma rören om det blir ännu enklare platt då.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kan du inte bara byta schablonerna till mm diton och bygga ett mothåll?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS