Vfr 758/800

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
trummiz skrev:
Låter ju bra det här.

Men om man jämför den med t.ex. BMW K1200RS, BMW:n brukar vara dyrare har jag sett, men billigare försäkring. Vilken vinner?

Vinner vad?

Mvh!
// Niklas

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200 -97
Avarage skrev:
Vinner vad?

Mvh!
// Niklas

Ja, vilken verkar bäst så att säga =)

Med en 1200 så blir man ju "värst" i garaget, killen med störst hoj har en 1000kubikare... :yoparty Men om man skippar denna ständiga tävling, och går på det som faktiskt är viktigare: ÄR BMW:n nåt att ha, jämfört med VFR:en?

G-Force

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
VFR800 -02
Jag köpte en vfr i höstas, en jätte fin 02:a, men glädjen varade inte länge....det tog fyra dagar innan en bil hade synat mej i sidan....hände på 5 års dagen av mc kortet... inte kul......men den ska ju lagas, så till våren får jag väl hoppas att jag kan köra längre än fyra dagar.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
trummiz skrev:
Ja, vilken verkar bäst så att säga =)

Med en 1200 så blir man ju "värst" i garaget, killen med störst hoj har en 1000kubikare... :yoparty Men om man skippar denna ständiga tävling, och går på det som faktiskt är viktigare: ÄR BMW:n nåt att ha, jämfört med VFR:en?

Nog helt en personlig fråga om smak!

Mitt råd blir att du skall provköra båda hojarna en längre sträcka/tid. Nöj dig inte med 20 min. Utan kräv att få låna en hoj för probvkörning ett par timmar så du känner efter ordentligt vilken som passar dig och din körning/körstil bäst.

Kör sedan ut på de typer av vägar som du brukar köra på och bilda dig en egen uppfattning.

Var dock väldigt noga med att du jämför äpplen med äpplen. Dvs. se till att grundinställningen vad gäller stötdämpare är inställd så ingen klåpare har varit där och justerat bort hela körkänslan. Då får du HELT fel bild av hojen. Kontrollera också ringtryck och att däcken inte är allt för slitna. Även då kan du få en otrevlig upplevelse av en annars fin hoj!

Lycka till!
// Niklas

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200 -97
Avarage skrev:
Nog helt en personlig fråga om smak!

Mitt råd blir att du skall provköra båda hojarna en längre sträcka/tid. Nöj dig inte med 20 min. Utan kräv att få låna en hoj för probvkörning ett par timmar så du känner efter ordentligt vilken som passar dig och din körning/körstil bäst.

Kör sedan ut på de typer av vägar som du brukar köra på och bilda dig en egen uppfattning.

Var dock väldigt noga med att du jämför äpplen med äpplen. Dvs. se till att grundinställningen vad gäller stötdämpare är inställd så ingen klåpare har varit där och justerat bort hela körkänslan. Då får du HELT fel bild av hojen. Kontrollera också ringtryck och att däcken inte är allt för slitna. Även då kan du få en otrevlig upplevelse av en annars fin hoj!

Lycka till!
// Niklas

Ah, tackar för alla tips, får väl vänta till våren...

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
trummiz skrev:
Låter ju bra det här.

Men om man jämför den med t.ex. BMW K1200RS, BMW:n brukar vara dyrare har jag sett, men billigare försäkring. Vilken vinner?
Öhhhh... nu får du nog lyna dig lite.
BMW:n jämför man inte i samma klass som Viffern. Den går väl som Hayabusa, Superblackbird eller ZX12:a

Du får jämföra VFR:en (även det lite orättvist då dom andra har 200 - 300 cc mer) med Triumph Sprint, Ducce ST4 och andra sporttourers.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
trummiz skrev:
Klassas den som sporttouring 1 eller 2 hos if?

Kan tänka mig att betala max 65000:- för en, men då vill jag gärna ha packväskor med. Vad får man för dom pengarna?

Bara för att du är medlem här på SH så kan du få köpa min för den slanten. En mkt praktisk tankväska medföljer. :D

Närå. Viffern är en mkt trevlig maskin. Min -97:a drar ca 0,54l/mil vid landsvägskörning runt 120 km/h. Kör du däremot aktiv körning på kurviga vägar och även lite högfartsmarscher så kryper den upp mot en 0,85 l/mil iaf.

Har bara ägt min 1 år o ca 1000 mil så jag kan inte säga något om kvalitén ännu. Bytt batteri + drivpaket samt åker på däck nu. Men det var planerat i inköpet. :brinnerup

Kort och gott. Billig försäkring för en så trevlig hoj, med fin motorkaraktär om man nöjer sig med att köra hoj dvs inte leka. Så köp nu en röd med svarta fälgar. Helt klart den snyggaste!!! :tungan

//KaliZ

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Maverick_ou812 skrev:
Öhhhh... nu får du nog lyna dig lite.
BMW:n jämför man inte i samma klass som Viffern. Den går väl som Hayabusa, Superblackbird eller ZX12:a

Du får jämföra VFR:en (även det lite orättvist då dom andra har 200 - 300 cc mer) med Triumph Sprint, Ducce ST4 och andra sporttourers.

Mmmm, visst skiljer det i motorstorlek och vridmoment / effekt på dessa hojar jämfört med VFR:en / Sprint mfl. men alla klassas som sporttourer och lämpar sig, mer eller mindre bra, till just det.

Och nog funkar alla dessa till ganska varierad typ av körning ex. till/från jobbet, långtouring med skjuts & packning samt lite banåka. Men inga är riktigt kanonbra (läs bäst) på något av det. Med undantag för höghastighetstouring längs med en tom autobahn (typ mellan kl. 05:00 - 08:00 en söndagmorgon) där vissa av dessa lämpar sig bättre än andra. Men VEM kör ofta (läs mycket) så??? Verkligheten är ju den att det är oerhört opraktiskt och näst intill omöjligt, under dagstid och semestertider, att hålla stummt med en hoj/bil som gör närmare 300 km/h. Verkligheten är snarare 140 - 150 km/h med inslag av toppnoteringar MYCKET korta sträckor. Och till det funkar alla dessa maskiner.

Priset är dock en viss skillnad och visst, jag håller med dig, man får en HELT annan motorkarraktär med de större hojarna. Men får man mer körglädje? Det är nog upp till var och en att avgöra!?

Mvh!
// Niklas

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Hade min VFR800 -01 i ca 3 veckor. Tyckte min drog 0,5-0,6l/mil med min körning. Vists är den bra, men aningen för kort för min smak. V4:an puttrar på duktigt och gick bra trots allt. Men hojen kändes på tok för liten/kort för mig, med mina 184 cm och ca 110 Kg välplacerade på kroppen. ;)

Hur den är att köra längre sträckor än de ca 40 milen jag körde i påskas i Skåne med flera, kan säkert andra svara på. Jag fick ont i armbågslederna av det jag fick sitta lite framåtlutad. Men det är även där en smaksak.

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Vulcan S
trummiz skrev:
Ah, tackar för alla tips, får väl vänta till våren...

Om du nu ska jämföra mot bmw så hade min farsa en k1100rs iofs, ingen 1200 men dom e rätt lika, de e föregångaren och ligger i den prisklassen du nämt, så måste jag säga att den e en ren touringhoj enligt mitt tycke, tycker att vfr.en e mkt mer sportig om man jämför dessa två hojjar, på bmwn sitter man typ rätt upp å gungar fram på vägarna utan att varva mer än 5000v, den lönar sig inte, men de e ju gött vrid med 1100cc å 147hk, men inte lika rolig alls enligt mitt och farsans tycke!! Tom han som hade bmw tyckte precis som jag att hans var bekvämare och min roligare..

Blev du nåt klokare?? nä tänkte väl det :tungan

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Hur funkar en VFR-750 om man är modell lite kortare, sisådär strax under 170cm?

Jester

Får aldrig nog...
Gick med
20 Nov 2004
Hoj
VFR800Fi + CR85
Är supernöjd med VFR, funkar perfekt. Har gått 2400 mil utan problem. Drar under 0,5 liter vid lugn körning, dyga 0,5 normalt och ca 0,6 om man kör friskt. Provade Triumph Sprint ST i sommras en rejäl runda, även med passagerare, är väldigt lik Viffern i körställning och prestanda, låter underbart med 3 pipen men känns billig i kvaliteten jämfört med Honda som är xperter på kvalitetskänslan. Ljudet i Viffern med slipon är också klart njutbart. Undvik dock VTECK motorn, den blir ryckig vid 7000 rpm.
Köp en 800 med insprut och njut !!

H-son

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
07 ER6-n (BMX hojjen)
Tja, tänkte kasta in mina tankar också! Har en VTEC 800 -02, på väg mot 1800 mil. Använder den till allt, semester, 80 mila stinter, till och från jobbet, bana. Kan intyga att den klarar allt. Jag har alltid (dock ej på bana ;-) orginal väskorna på, det är sååå praktiskt, men det känns då som den vill dra i sig 0,65-0,7. Lite beroende på hur man kör. Långsam semester på mindre vägar utan tokgas, så kommer man under 0,6...

VTEC systemet stör inte mig, gillar den karaktären istället... men det är en smaksak. Designen blev uppdaterad till det bättre tycker jag på VTEC modellerna.

Denna kan rekommenderas, framförallt så är kvalitetsintrycket perfekt!

Men som alltid provkör!

/K

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
H-son skrev:
Tja, tänkte kasta in mina tankar också! Har en VTEC 800 -02, på väg mot 1800 mil. Använder den till allt, semester, 80 mila stinter, till och från jobbet, bana. Kan intyga att den klarar allt. Jag har alltid (dock ej på bana ;-) orginal väskorna på, det är sååå praktiskt, men det känns då som den vill dra i sig 0,65-0,7. Lite beroende på hur man kör. Långsam semester på mindre vägar utan tokgas, så kommer man under 0,6...

VTEC systemet stör inte mig, gillar den karaktären istället... men det är en smaksak. Designen blev uppdaterad till det bättre tycker jag på VTEC modellerna.

Denna kan rekommenderas, framförallt så är kvalitetsintrycket perfekt!

Men som alltid provkör!

/K

Din något häga bränsleförbrukning, vid normal körning, är med all säkerhet relaterat till just packväskorna!

Vill du, till vardags, ha packutrymme OCH låg förbrukning (så låg som är möjligt) bör du pröva tankväska och ev. sadelväska om du har behov av mycket packutrymme.

Mvh!
// Niklas

iceaway skrev:
Hur funkar en VFR-750 om man är modell lite kortare, sisådär strax under 170cm?

När det gäller körningen är det inga problem alls. Men det är nog inte det du syftar på utan snarare när du står still med risk för att du inte når ner ordentligt.

Alla är vi olika bygda så det är svårt för mig att svara hur just du kan klara av att nå ner på en VFR. Men generellt är det otroligt viktigt att fjäderförspänningen (dynamiska hänget (sag)) är rätt justerat för att du inte bara skall kunna nå ner så bra som möjligt utan mer för hojens köregenskaper skall bli rätt (läs så bra som möjligt). Men det påverkar också sitthöjden i allra högsta grad.

Så mitt råd till dig bli att provsitt en men se till att förspänningen på stötdämpare och gaffel är rätt justerad.

Som en vägledning kan nämnas att jag är själv 173 cm i strumplästen och har inga större problem med min -97:a.

Mvh!
// Niklas

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM