VFR 800 Bol d'Or

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Hej!
Jag tänkte starta en än så länge ganske hypotetisk projekttråd. Hypotetiskt då jag ännu inte har någon motorcykel att bygga på, men det är aldrig för tidigt att ta in andras åsikter och erfarenheter! Innan ni börjar tala om att ta mig vatten över huvudet och liknande tänkte jag väl berätta att det här är ganska långsiktiga planer; förhoppningen är att kunna få ihop en ful streetfighter eller liknande att åka med i första stadiet, därefter får utseende och liknande komma lite allt eftersom...

Min plan lyder som följer:
Hitta en kraschad VFR 800 eller möjligen CBR 600 eller någon annan modern hoj med insprutning och sportiga ambitioner. Dock inte en 1000 kubikare; även en modern 600 går betydligt snabbare än jag behöver åka... Min nuvarande brukshoj, en CBX 550 -82, är ganska lagom snabb, tyvärr ganska underhållskrävande och med lite bristfälliga vägegenskaper.
Målet för projektet är en hoj som utseendemässigt kan liknas vid ett mellanting mellan en CB 750/900 Bol d'Or med helkåpa och en gammal Rickmanracer, alltihop lackat i klassiska Rothman racing färger... Nu svävar drömmarna iväg; till en början nöjer jag mig med en fungerande insprutningshoj i rimlig prisklass...
När väl hojen, låt oss säga en VFR 800, är införskaffad lär den ju behöva en del arbete för att åter rulla då min budget inte riktigt tillåter införskaffandet av något annat än en kraschhoj. Jag räknar kallt med att få byta framgaffeln, något som jag ser som en bonus i fallet VFR 800. Gaffeln byts då mot en CBR 600 F3, VTR 1000 Firestorm eller liknande 41mm gaffel varmed jag får vanliga bromsoksfästen och enkelt slipper kombibromsarna.
Detta kompletteras sannolikt även med hjul och frambromsar från samma modell; allt för en så enkel setup som möjligt. Därefter återstår att fixa bakbromsen; som jag ser det finns två alternativ:
1. Byta huvudcylindern till en från t.ex. CBR 600 och koppla ihop de två kretsarna i oket till en.
2. Byta hela rasket till VFR 750 delar, förutsatt att det passar någorlunda
Fördelen med alternativ 1 är att det är ett beprövat koncept, nackdelen är att det inte är en särskilt "vacker" lösning. Alternativ två är troligen något dyrare, men betydligt mer fabriksmässigt.
Dessutom lär det behöva kompletteras med en hel del småsaker som fotpinnar, styrändar och liknande. Där tänkte jag hålla mig till originalgrejer så långt som möjligt, annars blir det nog tillgången som får styra.
Återstår nu problemet med utseendet... Jag är ett stort fan av gamla 60-talsracers, Rickmanhojar och CB 750/900 FII... Dessutom gillar jag dubbelljus fram och Hondas klassiska färgsättningar med vit pearl som bas och blå eller röd metallic ovanpå...
Hur kan man kombinera ihop allt detta till en snygg hoj, till på köpet en VFR med kylarna på sidorna, utan att det väger bly och kostar skjortan???

Jag har i vart fall hafsat ihop ett litet fotomontage med en CB 900 kåpa på en VFR 800... Delarna är någotsånär i skala; tyvärr är Paint inte bästa verktyget för dylikta manövrar, men en liten försmak kan man få...

VFR800Boldor.JPG


Någon som känner igen hojen jag utgått från förresten??? Där har vi en kille som kan en del om att bygga hojar...
http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.php?showtopic=31492&st=0

Det här är väl så som jag tänkt mig projektet i korta drag; jag ser fram emot era åsikter och synpunkter! Alla erfarenheter från andra hojbyggare är välkomna, jag har trots allt inte byggt någon hoj förut...
Om det råkar vara någon som har en hoj eller andra bra delar de gärna vill donera till mitt projekt för en mindre summa pengar får ni gärna höra av er; skriv ett inlägg i tråden vet ja!
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Personligen tror jag det blir svårt med rickman kåpa på en vfr/cbr. Tror att proportionerna blir helt fel, VFR:rn är ju inte särskilt bred om man tittar på en gammal 900:a. Men problem är ju som sagt till för att lösas så kör hårt om du verkligen vill, skit i det annars.
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Jag lutar nästan åt motsatsen; en Rickmankåpa är ordentligt smal, kanske till och med för smal för att funka med tanken och ramen på en VFR... Men man vet inte innan man prövat... CB 750/900 kåpan däremot är ju en ordentlig pjäs, där finns det nog en viss risk att en VFR drunknar. Dessutom väger bara den kåpan ungefär lika mycket som en komplett VFR, det kan bli lite väl mycket...
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Nja, det vet jag inte riktigt... Smaken är ju som sagt som baken... Det kan dock bli lite knivigt att hitta på en snygg lösning till kylarna och dylikt...
 
Last edited:

Invalido

Guest
tänk då på att vfr800 har 43mm framgaffel efter -02 i allafall o 750 41mm.. firestormens gaffelben är kortare o kan bli lite knepigt om du ska göra fighter men klura på...kommer säker på något fräckt på o bygga:tummenupp
 
Last edited:

Sold

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Sollerön
Hoj
2004 Suzuki 1200S Bandit
Varför inte kåpa från en gammal CB1100R? Smalare och mycket lättare.
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Firestormens underben passar tillsammans med VFRens överben på VFR 800 98-01, dessa har 41mm ben. Se här: VFR 800 med firestorm gaffel
CBR 600 F3 samt Hornet 600 har liknande gafflar, så de är också möjliga donatorer. Dessutom sitter liknande prylar på mängder av 90-tals Hondor, så det borde gå att lösa. Annars är det väldigt populärt med SP1, 954 eller 1000RR gafflar på VFR 800 om man kikar lite på VFR forum. Det är dock betydligt mer jobb, troligen dyrare delar samt lite "overkill" för min del. USD gaffel och 6-kolvsok känns som mycket besvär för något jag egentligen inte behöver...

rodvit-sida.gif

CB 1100R:ens halvkåpa kan jag helt klart tänka mig; den är riktigt snygg och sannolikt betydligt lättare än CB 750/900 kåpan. Tyvärr lär den vara betydligt svårare/dyrare att få tag på också då 1100R:en är en riktig kulthoj byggd i begränsat antal...
 

Invalido

Guest
Firestormens underben passar tillsammans med VFRens överben på VFR 800 98-01, dessa har 41mm ben. Se här: VFR 800 med firestorm gaffel
CBR 600 F3 samt Hornet 600 har liknande gafflar, så de är också möjliga donatorer. Dessutom sitter liknande prylar på mängder av 90-tals Hondor, så det borde gå att lösa. Annars är det väldigt populärt med SP1, 954 eller 1000RR gafflar på VFR 800 om man kikar lite på VFR forum. Det är dock betydligt mer jobb, troligen dyrare delar samt lite "overkill" för min del. USD gaffel och 6-kolvsok känns som mycket besvär för något jag egentligen inte behöver...

rodvit-sida.gif

CB 1100R:ens halvkåpa kan jag helt klart tänka mig; den är riktigt snygg och sannolikt betydligt lättare än CB 750/900 kåpan. Tyvärr lär den vara betydligt svårare/dyrare att få tag på också då 1100R:en är en riktig kulthoj byggd i begränsat antal...
jag du pratar ju om 800 o jag har ju 750 så... firestormens gaffelben är inte samma som på en 750...41mm är det ju men kortare... har kollat till min o testat..
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Vilken del av Firestormbenen är det som skiljer i längd jämfört med VFR-benen??? Om underbenen är ungefär lika långa kan man ju eventuellt göra som killen i tråden jag länkade till som använde VFR överben i Firestorm underdelar... Sedan kanske det inte är så nödvändigt att byta till en annan 41mm gaffel på en VFR 750; den har ju trots allt inte kombibromsar så bromsoksfästen och dylikt ser ju normalt ut.
Att byta till en modernare, kraftigare gaffel kunde ju kanske vara en ide, men då åker man ju direkt på att hitta nya kronor och liknande... Har man tur passar ju delarna från någon annan modell, men om man inte hittar någon som gjort det kan det ju bli en del experimenterande innan man hittar en fungerande lösning.
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Nu har det blivit lite ändringar i planen...
Då inga lämpliga insprutningshojar behagat uppdaga sig ännu blir det nu en lågbudgetlösning. Som det ser ut i dagsläget kommer jag köpa en gammal CBR 600 snorbilligt; hojen har fallit offer för tjuvar varför tändningslåset är uppbrutet. Dessutom saknas nederkåporna och tanken har fått sig en törn enligt vad jag fått höra. Dock borde den vara billig, vilket ses som lite huvudsaken för tillfället. Sedan får vi se vad som händer; om det blir någon lite roligare kåpa på den eller om jag åker med "halvkåpa" på CBRen i sommar...
 

Invalido

Guest
:tummenupp
kan ju få tag i billiga kåpor till den överalt!:) eller godkänt billigt
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Visst, CBR 600 kåpor till rimliga priser myllrar det av; tyvärr är hojen i originalskick bland det absolut fulaste man kan ha i sporthojsväg, möjligen undantaget Ducati Paso... Tills vidare går det ju dock att åka med den som den är; jag tycker t.o.m. den ser bättre ut utan underkåporna, då är den mest lite tråkig, typ Yamaha XJ x00 Diversion, inte brutalt skitful...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Firestormens underben passar tillsammans med VFRens överben på VFR 800 98-01, dessa har 41mm ben. Se här: VFR 800 med firestorm gaffel
CBR 600 F3 samt Hornet 600 har liknande gafflar, så de är också möjliga donatorer. Dessutom sitter liknande prylar på mängder av 90-tals Hondor, så det borde gå att lösa. Annars är det väldigt populärt med SP1, 954 eller 1000RR gafflar på VFR 800 om man kikar lite på VFR forum. Det är dock betydligt mer jobb, troligen dyrare delar samt lite "overkill" för min del. USD gaffel och 6-kolvsok känns som mycket besvär för något jag egentligen inte behöver...

rodvit-sida.gif

CB 1100R:ens halvkåpa kan jag helt klart tänka mig; den är riktigt snygg och sannolikt betydligt lättare än CB 750/900 kåpan. Tyvärr lär den vara betydligt svårare/dyrare att få tag på också då 1100R:en är en riktig kulthoj byggd i begränsat antal...


tips! använd en modernare med ram av stål.
just denna bild har jag sett ett koncept av från honda. skitsnygg. samma former fast rundare kan man säga. den ramen likna suzuki bandit ramen nästan. skippa den gammla kåpan.. hitta en ny likn trx850 fast en helkåpa.. då är dom fortfarande lite rundare o modernare. bara likn.. ett arsle som är litet o smidigt..
sen lackar du allt likadant så får du en grym hoj.

faen, ska se om jag hittar bilden.
du är på rätt spår iaf :)



hitta den
Honda_CB1100R_concept1.jpg
 
Last edited:

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Cool! Lite större framljus och en lite biffigare bak så blir det perfekt! Kan tänka mig att en Gixxer SRAD bak till det där kan bli riktigt coolt, då blir det kanske mer samspel mellan fram och bakdel på hojen, framförallt om man vill ha lite större framljus... Färgen är dock helt rätt!
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Det här är ett par ganska snygga, moderna Hondor; båda med riktiga retrofärgsättningar.

LGE_1_448_HONDA_CB1300SA.jpg

Honda CB 1300 SA, lägg särskilt märke till de guldfärgade fälgarna, ett direkt arv från tidigt åttiotal!

2006090840_hondavfr800%20rothmans.jpg

VFR 800 VTEC i Rothman färger; även den riktigt snygg.

Tyvärr är ju inte kåpdesignen på någon av hojarna riktigt i min smak; lite för modern och spetsigt. Dessutom är de ju båda alldeles för dyra... Bra att veta att det kommer gå att få tag på hojar i snygga färger även i framtiden dock; i början av 90-talet var det klart ont om snygga hojfärger...
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Hmm... Det här med att få tag i ett bra utgångsobjekt är inte lätt... Den potentiella CBR 600an var inte riktigt så billig/risig som jag hoppats på så jag stod över... Nu är jakten i full gång igen; jag har hittills blivit erbjuden en Suzuki TL 1000 och en Honda CBX 600, ingen av dem är riktigt i närheten av vad jag söker...

Om någon därute sitter på en gammal (sent 80 - tidigt 90 tal) sporthoj som de vill bli av med, hör av er! Nog myllrar det av kraschhojar, insomnade streetfighterprojekt och annat skräp som står och tar upp plats i era garage!
Även nyare hojar kan vara intressanta, men då bör det vara insprutning för att jag ska vara beredd att betala för dem... Och som sagt, inga 1000kubiks monster; jag skulle kunna tänka mig att gå upp till 750, men helst inte större...
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Nu är projektet påväg igen... Jag har fått hem en bakdel till en Gixxer 750 SRAD i bästa svartrollade skick, den var i vart fall billig... Dessutom ser det ut som om jag kommer köpa en hoj på söndag så snart har jag förhoppningsvis något att montera baken på, vi får se!
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top