CBX550F2
Medlem
Hej!
Jag tänkte starta en än så länge ganske hypotetisk projekttråd. Hypotetiskt då jag ännu inte har någon motorcykel att bygga på, men det är aldrig för tidigt att ta in andras åsikter och erfarenheter! Innan ni börjar tala om att ta mig vatten över huvudet och liknande tänkte jag väl berätta att det här är ganska långsiktiga planer; förhoppningen är att kunna få ihop en ful streetfighter eller liknande att åka med i första stadiet, därefter får utseende och liknande komma lite allt eftersom...
Min plan lyder som följer:
Hitta en kraschad VFR 800 eller möjligen CBR 600 eller någon annan modern hoj med insprutning och sportiga ambitioner. Dock inte en 1000 kubikare; även en modern 600 går betydligt snabbare än jag behöver åka... Min nuvarande brukshoj, en CBX 550 -82, är ganska lagom snabb, tyvärr ganska underhållskrävande och med lite bristfälliga vägegenskaper.
Målet för projektet är en hoj som utseendemässigt kan liknas vid ett mellanting mellan en CB 750/900 Bol d'Or med helkåpa och en gammal Rickmanracer, alltihop lackat i klassiska Rothman racing färger... Nu svävar drömmarna iväg; till en början nöjer jag mig med en fungerande insprutningshoj i rimlig prisklass...
När väl hojen, låt oss säga en VFR 800, är införskaffad lär den ju behöva en del arbete för att åter rulla då min budget inte riktigt tillåter införskaffandet av något annat än en kraschhoj. Jag räknar kallt med att få byta framgaffeln, något som jag ser som en bonus i fallet VFR 800. Gaffeln byts då mot en CBR 600 F3, VTR 1000 Firestorm eller liknande 41mm gaffel varmed jag får vanliga bromsoksfästen och enkelt slipper kombibromsarna.
Detta kompletteras sannolikt även med hjul och frambromsar från samma modell; allt för en så enkel setup som möjligt. Därefter återstår att fixa bakbromsen; som jag ser det finns två alternativ:
1. Byta huvudcylindern till en från t.ex. CBR 600 och koppla ihop de två kretsarna i oket till en.
2. Byta hela rasket till VFR 750 delar, förutsatt att det passar någorlunda
Fördelen med alternativ 1 är att det är ett beprövat koncept, nackdelen är att det inte är en särskilt "vacker" lösning. Alternativ två är troligen något dyrare, men betydligt mer fabriksmässigt.
Dessutom lär det behöva kompletteras med en hel del småsaker som fotpinnar, styrändar och liknande. Där tänkte jag hålla mig till originalgrejer så långt som möjligt, annars blir det nog tillgången som får styra.
Återstår nu problemet med utseendet... Jag är ett stort fan av gamla 60-talsracers, Rickmanhojar och CB 750/900 FII... Dessutom gillar jag dubbelljus fram och Hondas klassiska färgsättningar med vit pearl som bas och blå eller röd metallic ovanpå...
Hur kan man kombinera ihop allt detta till en snygg hoj, till på köpet en VFR med kylarna på sidorna, utan att det väger bly och kostar skjortan???
Jag har i vart fall hafsat ihop ett litet fotomontage med en CB 900 kåpa på en VFR 800... Delarna är någotsånär i skala; tyvärr är Paint inte bästa verktyget för dylikta manövrar, men en liten försmak kan man få...
Någon som känner igen hojen jag utgått från förresten??? Där har vi en kille som kan en del om att bygga hojar...
http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.php?showtopic=31492&st=0
Det här är väl så som jag tänkt mig projektet i korta drag; jag ser fram emot era åsikter och synpunkter! Alla erfarenheter från andra hojbyggare är välkomna, jag har trots allt inte byggt någon hoj förut...
Om det råkar vara någon som har en hoj eller andra bra delar de gärna vill donera till mitt projekt för en mindre summa pengar får ni gärna höra av er; skriv ett inlägg i tråden vet ja!
Jag tänkte starta en än så länge ganske hypotetisk projekttråd. Hypotetiskt då jag ännu inte har någon motorcykel att bygga på, men det är aldrig för tidigt att ta in andras åsikter och erfarenheter! Innan ni börjar tala om att ta mig vatten över huvudet och liknande tänkte jag väl berätta att det här är ganska långsiktiga planer; förhoppningen är att kunna få ihop en ful streetfighter eller liknande att åka med i första stadiet, därefter får utseende och liknande komma lite allt eftersom...
Min plan lyder som följer:
Hitta en kraschad VFR 800 eller möjligen CBR 600 eller någon annan modern hoj med insprutning och sportiga ambitioner. Dock inte en 1000 kubikare; även en modern 600 går betydligt snabbare än jag behöver åka... Min nuvarande brukshoj, en CBX 550 -82, är ganska lagom snabb, tyvärr ganska underhållskrävande och med lite bristfälliga vägegenskaper.
Målet för projektet är en hoj som utseendemässigt kan liknas vid ett mellanting mellan en CB 750/900 Bol d'Or med helkåpa och en gammal Rickmanracer, alltihop lackat i klassiska Rothman racing färger... Nu svävar drömmarna iväg; till en början nöjer jag mig med en fungerande insprutningshoj i rimlig prisklass...
När väl hojen, låt oss säga en VFR 800, är införskaffad lär den ju behöva en del arbete för att åter rulla då min budget inte riktigt tillåter införskaffandet av något annat än en kraschhoj. Jag räknar kallt med att få byta framgaffeln, något som jag ser som en bonus i fallet VFR 800. Gaffeln byts då mot en CBR 600 F3, VTR 1000 Firestorm eller liknande 41mm gaffel varmed jag får vanliga bromsoksfästen och enkelt slipper kombibromsarna.
Detta kompletteras sannolikt även med hjul och frambromsar från samma modell; allt för en så enkel setup som möjligt. Därefter återstår att fixa bakbromsen; som jag ser det finns två alternativ:
1. Byta huvudcylindern till en från t.ex. CBR 600 och koppla ihop de två kretsarna i oket till en.
2. Byta hela rasket till VFR 750 delar, förutsatt att det passar någorlunda
Fördelen med alternativ 1 är att det är ett beprövat koncept, nackdelen är att det inte är en särskilt "vacker" lösning. Alternativ två är troligen något dyrare, men betydligt mer fabriksmässigt.
Dessutom lär det behöva kompletteras med en hel del småsaker som fotpinnar, styrändar och liknande. Där tänkte jag hålla mig till originalgrejer så långt som möjligt, annars blir det nog tillgången som får styra.
Återstår nu problemet med utseendet... Jag är ett stort fan av gamla 60-talsracers, Rickmanhojar och CB 750/900 FII... Dessutom gillar jag dubbelljus fram och Hondas klassiska färgsättningar med vit pearl som bas och blå eller röd metallic ovanpå...
Hur kan man kombinera ihop allt detta till en snygg hoj, till på köpet en VFR med kylarna på sidorna, utan att det väger bly och kostar skjortan???
Jag har i vart fall hafsat ihop ett litet fotomontage med en CB 900 kåpa på en VFR 800... Delarna är någotsånär i skala; tyvärr är Paint inte bästa verktyget för dylikta manövrar, men en liten försmak kan man få...
Någon som känner igen hojen jag utgått från förresten??? Där har vi en kille som kan en del om att bygga hojar...
http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.php?showtopic=31492&st=0
Det här är väl så som jag tänkt mig projektet i korta drag; jag ser fram emot era åsikter och synpunkter! Alla erfarenheter från andra hojbyggare är välkomna, jag har trots allt inte byggt någon hoj förut...
Om det råkar vara någon som har en hoj eller andra bra delar de gärna vill donera till mitt projekt för en mindre summa pengar får ni gärna höra av er; skriv ett inlägg i tråden vet ja!
Last edited: