VFR 800 ventiljustering

skoa

Hoj rulezzz
Gick med
19 Apr 2008
Ort
värnamo
Hoj
VFR 800 -99
Hej ni glade...

Sitter o suktar i värmen efter en hoj...

Har en VFR 800 -99 på lut..

Men den skall ha en service om 200 mil som bland annat innebär en ventiljustering.

Är det en avancerad bravad? någon som är en fena på detta?

Vad skall man annars titta på en sådan hoj? kända fel typ?

Mvh Magnus
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ventilkoll är inte alltid samma sak som ventiljustering ;) Honda är ju ganska kända för att man inte ska behöva justera speciellt ofta, och jag misstänker att VFR inte är något undantag. Att kolla brukar vara ganska simpelt, oftast bara vanliga verktyg som man har hemma, och bladmått för 20kr från Biltema :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ta nu inte detta som en arbetsbeskrivning utan bara för att ge en hint:

"VFR800 - valve clearance check.
Finally checked my valve clearances after 58,000km (36,000miles) on my 99 model.

I can see why this is an expensive job when performed by a shop.

It took 2 hours to strip the bike removing all fairings, fuel tank, left hand radiator (it makes the job easier) air cleaner housing and valve covers. (and I have done all bar removing the air filter before)

Another 2 hours to check all clearances, remove camshafts, grind shims and refit. There were 4 intake valves that needed adjustment.

Then another 2 hours to refit all the parts. – That’s 6 hours – I know I am slow and methodical and some time may be saved in a shop with a more experienced mechanic, but I doubt the job could be done in less than 4 hours if an adjustment is needed.

The most difficult part of the job proved to be removing and re-fitting the air filter housing – a pig with all its tubes and connectors and no room to work.

For the record. The 4 inlet valves that were out, had clearances of 0.11mm (x3) and one at 0.12mm. All the others I could get either a 0.15mm or 0.13mm feeler gauge in. All exhaust valves were either right on at 0.30mm or I could get a 0.28mm gauge in. I suppose I could have kept riding without adjustment but thought it best to just grind the four offending shims down. Most manuals warn against this, but I have done this successfully on many bikes over the past years. As long as you know a little about grinding flats, it is not too hard."


Om engelskan är lite rostig är denna automatiska översättning skapligt korrekt:

"VFR800 - ventilspel check.
Slutligen kollade min ventilspelet efter 58.000 km (36.000 miles) på min 99-modell.

Jag kan se varför detta är en dyr jobb när de utförs av en affär.

Det tog 2 timmar att skala cykeln bort alla kåpor, bränsletank, vänster hand radiator (det gör jobbet lättare) luft renare bostäder och ventilkåpor. (Och jag har gjort allt bar bort luftfiltret innan)

Ytterligare 2 timmar att kontrollera alla tillstånd, ta bort kamaxlar, slipa shims och sätt. Fanns det 4 insugningsventilerna som behövde justeras.

Sedan ytterligare 2 timmar att montera alla delar. - Det är sex timmar - Jag vet att jag är långsam och metodisk och tid kan sparas i en affär med en mer erfaren mekaniker, men jag tvivlar på jobbet kan göras på mindre än 4 timmar om en justering är nödvändig.

Den svåraste delen av jobbet visade sig vara att ta bort och åter montera luftfilterhuset - en gris med alla sina rör och kopplingar och inget utrymme att arbeta.

Till protokollet. De 4 insugningsventilerna som var ute och hade avstånden för 0.11mm (x3) och en på 0.12mm. Alla andra jag kunde få antingen en 0,15 mm eller 0,13 mm bladmått i. Alla avgasventiler var antingen rätt på på 0.30mm eller jag kunde få en 0.28mm mätare i. Jag antar att jag kan ha hållit ridning utan justering men tyckte det var bäst att bara slipa de fyra felande shims ner. De flesta handböcker varna för, men jag har gjort detta framgångsrikt på många cyklar under de senaste åren. Så länge du vet lite om slipning lägenheter, är det inte för hårt."


http://vfrworld.com/forums/mechanics-garage/25023-vfr800-valve-clearance-check.html
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bästa är att surra lite med instruktionsboken eller med Honda då modellen funnits "några" år och i lite olika skepnader =) Ska jag gissa så är det som på min 2008:

  • 600mil liten
  • 1200mil stor
  • 2400mil ventilkontroll/justering/inspektion av tändstift
  • 1200mil Olja/oljefilterbyte
  • 1800mil Bromsvätskebyte eller ålder = ? samt luftfilter

Jag byter dock olja var 600 mil eller som denna gång med 50-100 mil intervall för jag vill testa en annan olja :tummenupp Man kan även tänka på att det blir lite beroende på hur långt man kör, rekommendationen är att byta olja och filter inför eventuell vinterförvaring och det kan ju lika gärna vara mitt i en intervall. Sen är det naturligtvis en massa finlir som jag inte tagit med som kontrollservice, bromsar, smörjning, den dagen packboxarna börjar pissa osv.

MEN återigen, det kan ju finnas undantag för just "din" hoj, kanske någon svag punkt, någon punkt som Honda ändrat sig på i efterhand vilket alltid är bra att kolla upp. Kostar inget att fråga =)
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Bästa är att surra lite med instruktionsboken eller med Honda då modellen funnits "några" år och i lite olika skepnader =) Ska jag gissa så är det som på min 2008:

  • 600mil liten
  • 1200mil stor
  • 2400mil ventilkontroll/justering/inspektion av tändstift
  • 1200mil Olja/oljefilterbyte
  • 1800mil Bromsvätskebyte eller ålder = ? samt luftfilter

Jag byter dock olja var 600 mil eller som denna gång med 50-100 mil intervall för jag vill testa en annan olja :tummenupp Man kan även tänka på att det blir lite beroende på hur långt man kör, rekommendationen är att byta olja och filter inför eventuell vinterförvaring och det kan ju lika gärna vara mitt i en intervall. Sen är det naturligtvis en massa finlir som jag inte tagit med som kontrollservice, bromsar, smörjning, den dagen packboxarna börjar pissa osv.

MEN återigen, det kan ju finnas undantag för just "din" hoj, kanske någon svag punkt, någon punkt som Honda ändrat sig på i efterhand vilket alltid är bra att kolla upp. Kostar inget att fråga =)

Som sagt; ventillkollen med ev. justering görs var 2400:e mil (2400, 4800, etc). Dessa tar tid och kostar därefter...

Har aldrig skruvat med -08 men har för mig att VTEC modeller använder kedja istf. kugg drivning av kam. Möjligt att det pga detta skilljer på vissa delar av servicen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt; ventillkollen med ev. justering görs var 2400:e mil (2400, 4800, etc). Dessa tar tid och kostar därefter...

Har aldrig skruvat med -08 men har för mig att VTEC modeller använder kedja istf. kugg drivning av kam. Möjligt att det pga detta skilljer på vissa delar av servicen.
Fast på en 12 år gammal hoj känns det ganska meningslöst att lämna in för service, eventuell värdeminskning på att inte ha den där stämpeln i boken känns ju som den kvittar... :rolleyes:
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Som sagt; ventillkollen med ev. justering görs var 2400:e mil (2400, 4800, etc). Dessa tar tid och kostar därefter...

Har aldrig skruvat med -08 men har för mig att VTEC modeller använder kedja istf. kugg drivning av kam. Möjligt att det pga detta skilljer på vissa delar av servicen.

Min har kedja ja.. två stycken faktiskt :tummenupp
 

skoa

Hoj rulezzz
Gick med
19 Apr 2008
Ort
värnamo
Hoj
VFR 800 -99
struntar om stämplen finnes där eller inte:) men nog vill man att det skall funka :))

men ett oljebyte får jag nog kosta på den ialla fall... o lite nya tändstift :)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
struntar om stämplen finnes där eller inte:) men nog vill man att det skall funka :))

men ett oljebyte får jag nog kosta på den ialla fall... o lite nya tändstift :)

Jag hade en sådan hoj för några år sedan. Verkstan ville ha 5000:- för 4800 milaservicen. Jag har för mig att det inkluderade material för c.a 1500 :- Tändstift, olja och oljefilter.

Mycket pengar att spara på att meka själv alltså om du känner dig redo. En Hayes verktadsmanual för VFR800 är 'obligatoriskt att skaffa sig' :) Källan till kunskap.:tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Man måste ha specialverktyg för att "Spärra" VTEC" funktionen. Står i Hynesboken

Mats
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
struntar om stämplen finnes där eller inte:) men nog vill man att det skall funka :))

men ett oljebyte får jag nog kosta på den ialla fall... o lite nya tändstift :)

Har du råd att offra en tusing för ventilkontroll, så finns en duktig meck några mil söder om dig, Rosenqvist motorsport. Jag fick min viffer kontrollerad hos honom förra veckan.

Det är ju två toppar varav den ena sitter riktigt djävligt till, och kräver en del akrobatik, så rekommendationen är att ta en erfaren snubbe på det.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top