VFR - Brukshojen

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
David Silver-paketet kom i torsdag; packningar, oljefilter, luftfilter, bränslefilter.
Stötdämparen och sista kåpan hämtade jag på väg ner till Göteborg i fredags fm.

Så ikväll blev det lite gjort, då det sög lite i mekartarmen efter att ha varit på Mässan i 2 dagar.

Stötdämparen är renggjord samt monterad.
Avgaset på plats med nya packningar.
Gasvajrarna är uppsmorda och ditsatta igen.
Svingen avtvättad lite snabbt.
Kedjan håller på att få sig ett bad med specialmedel för att lösa upp all gammal skit.
Nytt oljefilter och ny, fin olja från ELF.
Nytt bränslefilter monterat.

Anders på S-Racing meddelade att mina stålomspunna slangar kommer i början på veckan.
Den killen kan man lita på!!
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Lite bilder då:
DSCN1115.jpg
DSCN1116.jpg
DSCN1120.jpg

Började pila lite med bakbromsen och såg detta:
Bara att beställa ett renoveringskit till. Kolvarna sitter fast i oket pga all skit!
DSCN1117.jpg

Och sen har jag fått beställa en ny slang till bromsvätskebehållaren bak.
Det var lite sprucken så att säga......
DSCN1119.jpg
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Medans jag väntar på delarna till bakre oket, så putsade jag lite på kedjeskyddet med yttre vinylglans från Turtle Vax:
innan:
DSCN1121.jpg

Efter:
DSCN1123.jpg

Eftersom det var melodifestivalen ikväll, så tog jag lite extra garagetid, för att göra klart frambromsarna.
Mina slangar från S-racing har kommit.
Såhär blev det efter montering och luftning:
DSCN1132.jpg

Kopplingen skulle gås igenom och få ny olja samt slang.
Men som sagt tidigare....sköter inte folk sina hojar pga okunskap eller lathet???!!!
Kopplingsbehållaren:
Kolla noga så ser ni fällningarna och smutsen i botten på koppen:
DSCN1128.jpg
Efter dräneringen av oljan:
DSCN1129.jpg
Efter rengjöring:
DSCN1130.jpg

Kunde inte göra mer idag då luftningsnippeln var tät pga rost??!! helt sanslöst.
bara att beställa en ny
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Hej.

Vet ej hur mycket som passar då det var ett genaretionsbyte mellan 93 och 94.
Har iofs hittat det mesta nu men ev. kunde avgassystemet vara av intresse. antingen bara grenrören eller hela systemet med burken också.
Kopplingscylindern (på styret) kan också vara av intresse om den är hel och skadefri. (hydralisk koppling på 94 också va?)
 
Last edited:

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Hojen får nytt liv ju. :)
Vad kör du in för smörja till vajrarna?

Jag har använt ett industrismörjmedel med silicon i.
Ska kolla vad det heter ikväll när jag ska ut i garaget.

Jag har nu varmkört allt för att kolla läckage.
Ser bra ut med olja och vatten. Motorn svarar bra.

Väntar nu enbart på renoveringskit till bromsoket bak samt en luftningsnippel till kopplingens slavcylinder.
Fälgarna är blästrade o lackade och jag ska bara få tid att åka o hämta upp dem.

Men jag har beslutat att vänta med lackeringen... ekonomin bestämmer just nu.
Ev kör jag med Folie, som på min CBR600RR men inget bestämt ännu
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag har använt ett industrismörjmedel med silicon i.
Ska kolla vad det heter ikväll när jag ska ut i garaget.
Ja det hade varit toppen. :)
När vajrarna börjar bli tröga så har jag alltid köpt ny men alltid undrat om/hur man kan fixa till dem.
Skall man t.ex. först rengöra med något medel (spraya in massor av WD40?) är ju också en fråga.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ja det hade varit toppen. :)
När vajrarna börjar bli tröga så har jag alltid köpt ny men alltid undrat om/hur man kan fixa till dem.
Skall man t.ex. först rengöra med något medel (spraya in massor av WD40?) är ju också en fråga.

Vid normal användning av landsvägshojen så droppar man i några droppar motorolja längst upp varje år och låter sedan Newton fixa smörjningen söderut. Den metoden har jag använt på alla möjliga vajrar i många år och har aldrig råkat ut för en kärvande eller avrostad vajer.

Förr i tiden fanns det ju rediga smörjnipplar på kapslade vajrar och jag garanterar att det då inte var tänkt att man skulle spruta in nå silicon där...

Sätter man igång och sprutar in lösningsmedel så är risken bara stor att man löser upp/förstör vajerisoleringen. Sen kan vi börja snacka kärvande vajrar...
 
Last edited:

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Det smörjmedel jag använde till detta, heter Tri-flow.
Det är inte agressivt.
Jag använde det då vajrarna var lite torra och inte ville löpa så lätt.

För att underhålla vajrarna, så droppar jag också i olja lite då och då, precis som du skriver G-man.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det smörjmedel jag använde till detta, heter Tri-flow.
Det är inte agressivt.
Jag använde det då vajrarna var lite torra och inte ville löpa så lätt.

För att underhålla vajrarna, så droppar jag också i olja lite då och då, precis som du skriver G-man.
Ok, anledningen till att jag frågar är att jag alltid råkar ut för tröga vajrar på de begagnade
hojar jag köper. Tänkte försöka hitta ett sätt att renovera dessa framöver.
Jag har en gammal XJ400 nu med tröga vajrar perfekt för ändamålet.

Vid normal användning av landsvägshojen så droppar man i några droppar motorolja längst upp varje år och låter sedan Newton fixa smörjningen söderut. Den metoden har jag använt på alla möjliga vajrar i många år och har aldrig råkat ut för en kärvande eller avrostad vajer.

Förr i tiden fanns det ju rediga smörjnipplar på kapslade vajrar och jag garanterar att det då inte var tänkt att man skulle spruta in nå silicon där...

Sätter man igång och sprutar in lösningsmedel så är risken bara stor att man löser upp/förstör vajerisoleringen. Sen kan vi börja snacka kärvande vajrar...
Hmm.. olja brukar jag testa men det har aldrig hjälpt.
Har då trott att det varit fel väg att gå och helt enkelt bara köpt ny.
När man öppnar upp ett sådant hölje där vajern kärvar så är det ganska skitigt därinne.
Min tanke var att det borde gå att rengöra på något sätt med något medel.
Lägga den i lösningsbad etc.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Nu har jag börjat montera ihop "saken".

Bakre oket renoverat och satt på plats med stålomspunnen slang.
Kopplingens slavcylinder är genomgången och ny nippel ditsatt.
Monterade stålomspunnet och luftade ur kopplingen häromdagen.
Inga bilder tyvärr.

Lagade ett fäste till framlampan och monterade ihop hela överdelen:
DSCN1163.jpg


Monterat tank och bakparti:
DSCN1159.jpg


Sen kommer det att bli liyte färgskillnader :)
DSCN1164.jpg
 

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
derome
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
det där ser ut o bli riktigt bra ju =D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hmm.. olja brukar jag testa men det har aldrig hjälpt.
Har då trott att det varit fel väg att gå och helt enkelt bara köpt ny.
När man öppnar upp ett sådant hölje där vajern kärvar så är det ganska skitigt därinne.
Min tanke var att det borde gå att rengöra på något sätt med något medel.
Lägga den i lösningsbad etc.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Vajersmorjare-82218/
Bara att trycka igenom någon bra smörja. Jag kör med Biltemas PTFE-spray för att lösa upp/spola ur skit. Den verkar snällare än WD-40 och smörjer länge för att vara så tunn. Därefter något tjockare som stannar kvar bättre.

Sorry för OT i din trevliga tråd Catman!
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tjenare Catman :)

Hittade lite info om hojen som du undrade om:
_VFR_BiTurbo.jpg

//Alex
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Försökte ringa dig Tom!
Dina delar har kommit.
Allt är på plats och planerar få ihop 600 snurran på måndag om det går som jag tänkt. :tungan
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top