Jag har haft två VFR 800, en -98:a och en -07:a.
98:an gick bra att köra bana med, tog t.o.m. min RR licens med den. Har åkt åtskilliga varv på Knutstorp och Strurup Raceway med dessa två.
07:an var sämre i och med VTEC då den öppnar alla fyra ventilerna i precis "fel" varvtalsintervall, ofta när man lägger på gas precis i utgången av böjen och då rycker den till, inte alls skönt.
Saknar faktiskt min -98:a, den var riktigt bra att ha till det mesta. Centralstödet måste som sagt bort.
View attachment 394783
Men jag måste ändå säga att om du tänker åka mycket bana så är den helt fel, jag hade hellre satsat på en Fireblade. Om det är tight budget så skulle jag letat upp en 954:a och om du vill ha riktigt kul så satsa på en CBR1000RR från -08:a och framåt.
Hade i mitten på 90-talet en -93 VFR750 och den var bra tung att bryta runt med sina 250 fulltankade kilon.. Faktum var att den inte kändes så väldigt mycket smidigare än polarens ZZR1100 -92(som ju också vägde lika mycket). Men från 1994 års modell blev VFR något smidigare. De senaste VFR V-tec har jag inte kört men inte har de väl blivit sportigare än 1994-97 VFR750?
Överlägset smidigaste och och körgladaste(chassi) sporttouringen jag kört är Ducati ST. Hade dessutom själv en St3 -04 tidigare och den var även bekvämare än VFR att åka på. Toppeffekten är likvärdig som VFR men den upplevs mycket piggare tack var det betydligt kraftigare mellanregistret. Rekommenderas varmt!
Edit:
Oavsett vilken så bör man ta bort centralstödet vid bankörning för att undvika obehagliga överraskningar..
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|