VFR750-91 dog under körning

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Hoj
KTM 640 -04
Idag när jag startade min hemresa mot Uppsala körde jag ut på E4 norr och efter ca 10 min känns det som soppatorsk. "Aja ska ju tanka ändå" så drar bensinkranen i RES och den går bättre.
Efter ca 20 mil i 110-1x0 så "soppartorskar" den igen, konstigt men drar i RES då. Men där står man mitt på e4an i Stockholm med en hoj som startar i 0.5 sekunder om man låter den vila i 5 minuter. Den drar runt och så men tänder bara inte.

Bilsportochmc godkänner att den bogseras hem till Uppsala och såklart när jag testar att starta hemma igen så går den igång galant..

Först tänkte jag kolla tändstiften men det verkar snarare som ett batteri/laddfel? Åker bort ikväll så tänkte kolla om jag ska beställa något så jag har grejerna när jag kommer hem, trollstigen vankas nästa helg?

Tack på förhand!

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Just vfr-modellerna lider av dåliga laddningsregulatorer, så om du känner någon med en liknande hoj, så låna en regulator av denna person och testa. Jag har kompisar som kört vfr och alla har fått byta laddningsregulator minst en gång. Hoppas det löser sig:tummenupp

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Men om det är kräm så startmotorn spinner tvivlar jag på laddningsproblem. Kanske kan vara så enkelt som igentäppt tankventilation.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag skulle också säga igensatt tankvent,, prova öppna tanklocket lite och kör så. Bränslepumpen kan även vara väck eller inte få ström, sök om de finns säkring någonstans under sadel. Prova även med full tank för då brukar vissa hojar få soppa även om pumpen är väck.
Här har du en länk till bränslepumpen NR 3 på sprängskissen. Kolla även in bränslefiltret nr 6 om de är tätt. Kolla även flödet ur bränslekran och dess filter. De är bara att rycka lös slangen och se om de rinner skapligt ur kranen i alla lägen!

https://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/50540f9bf870021c54bedc75/fuel-tank

Last edited:

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Hoj
KTM 640 -04
Tack för alla svar!
@BajkMajk Jo jag har hört att den kan gå ofta på denna modell så kommer nog försöka hitta en i bra skick på mc-skroten!

@sukkaha @boost3 Jo logiken slog mig lite att eftersom det gått ca 20 mil efter tankning och efter jag pillat på bränslekranen(som alltid varit på ON enligt förra ägare) kan rost eller skit kommit ner i förgasaren/tanken? Testade starta med öppet tanklock utan framgång.

När bärgaren hade lämnat hojjen startade den nog för att choken hade legat i ~1h. Blir till att kolla brämslekranen och filter vid hemkomst?

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Kan du komma åt och känna på bränslepumpen? Den ska ticka lite då och då när tändningen slås på och/eller när du kirrar på starten.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tack för alla svar!
@BajkMajk Jo jag har hört att den kan gå ofta på denna modell så kommer nog försöka hitta en i bra skick på mc-skroten!

@sukkaha @boost3 Jo logiken slog mig lite att eftersom det gått ca 20 mil efter tankning och efter jag pillat på bränslekranen(som alltid varit på ON enligt förra ägare) kan rost eller skit kommit ner i förgasaren/tanken? Testade starta med öppet tanklock utan framgång.

När bärgaren hade lämnat hojjen startade den nog för att choken hade legat i ~1h. Blir till att kolla brämslekranen och filter vid hemkomst?

De har inte kommit så mycket skit i förgasarna så de blir detta fenomen för de är ju 4 st förgasare vilket gör de omöjligt för skit att sätta sig i alla samtidigt, den skulle på sin höjd kunna få skit i en förgasare men då skulle den gå bra på tre cylindrar.
Bränslepumpen är som sagt starkt misstänkt du kan ju lossa bränsleslangen som går till förgasarna och kolla om de flödar skapligt när du slår på tändningen både med låg o hög bränslenivå i tanken.

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Hoj
KTM 640 -04
Inga uppdateringar än så länge. Kan meka lite på torsdag igen, har dock hittat några med liknande problem som jag där ett byte av bränslepumpsrelä hjälpte.

Så om det inte är skit i filtret vill jag testa byta relä, innan jag köper ny soppapump. Dock är jag lite efter med det här, är det #19 https://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1991-m-germany_model5610/partslist/F__2800.html#.W0s192iey9e jag behöver? Mc-demontering har ett bränslerelä till en -90 hemma, är det samma sak? Sedan undrar jag om det skulle vara pumpen, kan man köpa en universalpump på biltema bara?

Lite dåligt av mig att beställa saker i tron av att det kan vara något fel, men har jag möjligheten att kunna beställa billiga saker (relä) nu så slipper jag ju vänta ytterligare på leveransen när jag kommit hem (första sommaren med kortet = vill köra!)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Dev är onödigt att kosta på ett nytt relä för att testa om de är det. Dra bara två kablar löst från ett batteri till pumpen så ser du om den går,,funkar den då kan ded va reläet. OBS ta lös bränsleslangen som går från pumpen till förgasarna så du ser att den pumpar som den ska för den kan va helt stilla tyst avslagen om trycket är högt i bränsleledningen den börjar inte jobba förens trycket sjunker!

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Hoj
KTM 640 -04
Så nu äntligen lite att rapportera.
Detta hände när jag testade igen idag.
https://youtu.be/1pTE9QA9cvo

Efter att ha tagit bort båda bränsleslangarna från bränslepumpen och kollat filter etc vill den inte starta;
https://youtu.be/xrTacuF04GU

Verkar som säkringen vid batteriet har gått, får olika värden från 0-100ohm till O.L.
Hur får jag tag på en sådan säkring?

Batteriet mäter 12.5V avslagen tändning,
11.48 när tändningen är på.

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Hoj
KTM 640 -04
Uppdatering. Testade att gå runt startreläet men det gick inte, så jag jumpstartade batteriet och då starta den igen!! Iväg och köpa nytt batteri.

Problemet kvarstår dock när den är igång. Killen på lelles så att det såg ut som dålig luftblandning eftersom den dör vid snabbt pådrag. Vart börjar man kolla Där? Luftfilter?
Tacksam för all hjälp!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Den ska ladda ca 13,5-14,3 volt på tomg eller strax över tomg så kolla det innan du drar iväg med nya batteriet!!
Stupningen va brutal.
Har den gått bra innan eller har du köpt den såhär?
Eller har du bytt dämpare och filter på den till typ kn filter?
Har du tagit upp luftburken mer eller ryckt ur någon insugstratt/snabel som leder in luft i burken?
Alla ovan moddar kan ge stupning på gasen.
Om inget ovan är moddat och den gick bra innan lär de va skit i förgasrna, de är drygt jobb att rengöra så prova Redline insprutar rengöring först för den är tydligen skitbra.

Last edited:

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Hoj
KTM 640 -04
Har inte gjort något med luftfiltret eller så, bytte till ett nytt org idag och kollade insug, testade att spruta Carb cleaner i föggarna men det kvarstod. Allt är ju öppet för att plocka ut förgasarna imorgon. Är dålig på det här men i manualen står det liksom "rör inte pilot jets, main jets etc om man inte har koll på settings" känns som jag läste tachometer där också.

Kan man lämna bort förgasarna till någon fackman som kan rengöra och se till att alla jets och så ligger kvar som dom ska?

Funderade även på att köpa billig ultraljudstvätt och doppa allt i utan att öppna upp det.

Funkar inget av ovanstående rengör jag nog bara pilot jets, men hade vart kul med en helt ren fögge:)

Tack BOOST3 för all hjälp:)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Carb cleaner rengör inget om man bara sprutar in det i insuget, carb cleaner har du enbart till att rengöra lösa delar typ pilot jet och main jet mm. Om man vill försöka få lös skiten inne i munstycken så provar man insprutarrengörin g modell akut och häller en ordentlig dos i tanken. Sedan kör man bara mil efter mil och ber en bön att de renar munstyckena.
Om du väljer att skruva lös förgasarna så är de väldigt enkla att hålla på med du behöver inte ha mekanisk utbilning bara sunt förnuft. Skruva lös alla munstycken som är demonterbara både main och pilot jet. Du rengör dessa med tunn ståltråd som du petar med speciellt i de stora mainjet. Lilla pilotjet är så trångt att du endast får in en koppartråd ,,vecka tråden och typ såga med vecken igenom munstycket så de river bra. Ta även lös flotören och dess flotörnål för rengöring. Uppe i toppen på förgasarna hittar du en gummibälg dra lös den och rengör spåren där trottlarna löper, OBS smörj inte med olja efteråt för de segar ner trotteln. Kontrollera att gummibälgarna är hela.

AirQ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2018
Hoj
1983 Kawa z400f
Carb cleaner rengör inget om man bara sprutar in det i insuget, carb cleaner har du enbart till att rengöra lösa delar typ pilot jet och main jet mm. Om man vill försöka få lös skiten inne i munstycken så provar man insprutarrengörin g modell akut och häller en ordentlig dos i tanken. Sedan kör man bara mil efter mil och ber en bön att de renar munstyckena.
Om du väljer att skruva lös förgasarna så är de väldigt enkla att hålla på med du behöver inte ha mekanisk utbilning bara sunt förnuft. Skruva lös alla munstycken som är demonterbara både main och pilot jet. Du rengör dessa med tunn ståltråd som du petar med speciellt i de stora mainjet. Lilla pilotjet är så trångt att du endast får in en koppartråd ,,vecka tråden och typ såga med vecken igenom munstycket så de river bra. Ta även lös flotören och dess flotörnål för rengöring. Uppe i toppen på förgasarna hittar du en gummibälg dra lös den och rengör spåren där trottlarna löper, OBS smörj inte med olja efteråt för de segar ner trotteln. Kontrollera att gummibälgarna är hela.
Nu är jag kanske helt fel och yttra mig då mina kunskaper är ganska dåliga, men jag tycker mig ha läst i typ varenda text jag läst om rengöring av förgasaren att man absolut inte ska peta med ståltrådar osv i jetsen, rengöringspray och tryckluft på sin höjd använda nylontråd om man ska peta.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Du har läst rätt men de gäller enbart de minsta munstycket PILOTJET. De är bara 0,20-0,70mm stora så de kan vara lite känsliga för rabbning med ståltråd. I stora munstycket kan du riva med stålborr eller ståltråd de brukar inte vara så mycket slkit i dem så bara några drag duger. Och som jag tidigare ang pilotjet så drar du igenom koppartråd som du gör veck på så de river bra alt om du får igenom två tvinnade trådar för de tar bra. Koppartråd är mjukare än mässing som munstyckena är gjorda av så de är lugna puckar riv på bara. Du ska ha i åtanke att de bildas plack inne i pilot jet de kan vara ganska hårt svårt att få bort. Köp nya pilot jet om du känner dig osäker på om du fått dem rena.

AirQ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2018
Hoj
1983 Kawa z400f
Ah, då har man läry sig nått nytt idag med :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Så nu äntligen lite att rapportera.
Detta hände när jag testade igen idag.
https://youtu.be/1pTE9QA9cvo

Efter att ha tagit bort båda bränsleslangarna från bränslepumpen och kollat filter etc vill den inte starta;
https://youtu.be/xrTacuF04GU

Verkar som säkringen vid batteriet har gått, får olika värden från 0-100ohm till O.L.
Hur får jag tag på en sådan säkring?

Batteriet mäter 12.5V avslagen tändning,
11.48 när tändningen är på.

Film ett låter som för lite soppa om nu inte motorn var stenkall för då är det ganska normalt att den dör vid snabbgas utan choke.

Film två är typiskt för ett urladdat batteri. Hade du mätt upp hur mycket den laddar när motorn är igång?

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Hoj
KTM 640 -04
Inte mätt något över nya batteriet, drog precis ut förgasarna. Satt som järnet... Kan jag låta förgasarna ligga i typ yes + vatten över natten eller spelar det ingen roll? Tänkte plocka isär dem imorgon:) ev kolla om det bara går att lämna in den till lelles så får de göra det så jag slipper paja något.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Inte mätt något över nya batteriet, drog precis ut förgasarna. Satt som järnet... Kan jag låta förgasarna ligga i typ yes + vatten över natten eller spelar det ingen roll? Tänkte plocka isär dem imorgon:) ev kolla om det bara går att lämna in den till lelles så får de göra det så jag slipper paja något.

Yes funkar bara halvbra för att få bort skit spruta hellre på avfettning som får verka ett tag ,därefter spolar du av dem med vatten eller rengör dem med bräcklen alt förgasarrengöringsspray. Lelles borde duga till jobbet ,jag vet inte hur bra och noga dem är men de är enkelt jobb. Be dem rengöra alla munstycken mekaniskt isåfall ingen ultraljudstvättning av munstycken duger, gör de väldigt klart för dem! Om de tvunget måste köra något i ultraljud så endast förgasarkroppen de kan vara bra.
Be dem se över flotörhöjderna så de inom spec också.

En fråga som Sukkaha ställde är väldigt relevant! Stuper den på gasen både kall som varm motor? Om den stuper i upp till 5-7 min körning är normalt men den ska inte stupa helt varmkörd.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...