Vga-dvi-hdmi

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
TL-1000S
Tja!

Jag skulle använda tjejens laptop till att spela upp film på min tv, jag trodde såklart att hon hade hdmi ut på datorn eftersom den är ganska ny.

Men så var såklart inte fallet.. :huvet

Så jag undrar nu om någon vet om man tar en adapter från VGA till DVI och sen tar man en kabel DVI-HDMI till TV:n? :confused:

Eller måste man gå via någon adapter typ: http://www2.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=TV-8D&vg=157


MvH/ Sonny
 
Last edited:

Dexter

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vasastan
Hoj
2008, Honda CBR 600RR
Om du har en vanlig lcd tv så har du med alla säkerhet det! Speciellt om du har hdmi ingång så bör du ha en vanlig vga ingång också
 

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
TL-1000S
Om du har en vanlig lcd tv så har du med alla säkerhet det! Speciellt om du har hdmi ingång så bör du ha en vanlig vga ingång också



haha.. ja sedär... där fanns det en sån ja... ehm, ja det här var ju inte alls pinsamt.. :D :huvet

nåja, följdfråga: hur hög upplösning kan man köra via VGA? är det 1024x768?

Och tack för snabbt svar! :D
 

Dexter

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vasastan
Hoj
2008, Honda CBR 600RR
Japp 1024*768 brukar funka på nästan alla tv. Men det är bara att testa sig fram. Men för att se på en film så är 1024*768 kanon!

Lycka till!
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
haha.. ja sedär... där fanns det en sån ja... ehm, ja det här var ju inte alls pinsamt.. :D :huvet

nåja, följdfråga: hur hög upplösning kan man köra via VGA? är det 1024x768?

Och tack för snabbt svar! :D
Du kan köra den upplösningen som datorns grafikkort klarar av att leverera du begränsas inte av "VGA" kabeln. Det bästa är att köra tvns native upplösning, dvs den upplösningen som tvn är gjord för. På en lcd tv som klarar 720p är standard 1366x768 och på 1080p är det 1920x1080.

På en sån tv blir det INTE bra bild när du använder 1024x768 i upplösning...
 

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
TL-1000S
Du kan köra den upplösningen som datorns grafikkort klarar av att leverera du begränsas inte av "VGA" kabeln. Det bästa är att köra tvns native upplösning, dvs den upplösningen som tvn är gjord för. På en lcd tv som klarar 720p är standard 1366x768 och på 1080p är det 1920x1080.

På en sån tv blir det INTE bra bild när du använder 1024x768 i upplösning...



aha, okej.. man får testa sig fram med andra ord.. tack! :)
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
VGA är analog signal och HDMI är digital så du skulle behövt en omvandlare för många kronor för att få det att fungera på det sättet.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Alltså, jag blir nedstämd. Först läser jag nytekniks el-tråd och sen dethär. Att köra vga genom hdmi är som att kasta pärlor till svinen. :huvet
 

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
TL-1000S
Alltså, jag blir nedstämd. Först läser jag nytekniks el-tråd och sen dethär. Att köra vga genom hdmi är som att kasta pärlor till svinen. :huvet



Visst är det så men vad fan ska man göra när det inte finns utgångar för tillfället? :confused:

Varför inte köra dvi till hdmi så får du digital bild.


För att det finns ingen DVI-ut på laptop:en
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Beror ju på va du ska använda den till, jag kör 1024*600 på min 42" lcd full hd när jag ser på film. Bilden blir kanon men dator bilden blir ju skit! Men för att se tv är det inte värt besväret att byta upplösning i laptopen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Alltså, jag blir nedstämd. Först läser jag nytekniks el-tråd och sen dethär. Att köra vga genom hdmi är som att kasta pärlor till svinen. :huvet

Varför skulle det vara det, slog du i huvudet när du tänkte?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top