Vi som inte kan köra fortare än 100

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Hoj
Honda S-Wing 150
Sålde just min KTM 1190 (gick 100 mil förra säsongen) och har tänkt köra min Honda-skoter med 150-kubiksmotor på typ 11 hästar ner i Europa i sommar. Gärna med sällskap, men vet inte i vilka kretsar man letar sig fram efter rättså likasinnade då. Ifall man börjar med att räkna bort skämt som PRO, SPF och liknande, var organiserar sig de som kör skoter och gör det med lite finess (alltså så fort det går att köra skoter)?

Bifogat

• 2009 Honda S-Wing 150.jpg
    2009 Honda S-Wing 150.jpg
    23.6 KB · Visningar: 63

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Well, nu ska min lilla mc-dvärg visserligen inte ner till europa i sommar, men det borde rimligtvis här finnas gott om ägare av tvåhjulingar som bara hjälpligt, och under extremt gynnsamma förhållanden, tar sig över 100 km/t, men som ändå är sugna på ett europaäventyr...

Urrn-urrn-urrn!!!

Bifogat

• IMG_1123.JPG
    IMG_1123.JPG
    276.8 KB · Visningar: 109

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det finns ju en här som gjorde en 2-3veckors resa på en honda moped i europa. Minns inte nic på denna person men det kommer garanterat att dyka upp..

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det finns ju en här som gjorde en 2-3veckors resa på en honda moped i europa. Minns inte nic på denna person men det kommer garanterat att dyka upp..
Här är han: https://www.sporthoj.com/profil/15008

Min lilla scooter (300 cc) skall inte ut på någon på långresa (den toppar f.ö. en bit över 100, så jag kvalar inte in... :) ) Men jag önskar TS en fin tur. Håller man sig bara på småvägar så blir det prima. Komforten är ju god.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

Absolut, underbart sätt att varva mc-resandet resa på :)

Nu toppade ju den senaste moppen bara 42 knyck på GPS:en. Men....jag var med den ner till alperna, dolomiterna etc etc.
Jag var upp till Nordkap med den också. Körde dag ett Boden-Alta med den(62 mil) :)
180422.jpg

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hehe nu saknar jag ju nästan min 300 scooter. Fick sälja då jag flyttat till BRF utan garage :( så vet inte om jag kommer kunna skaffa hoj igen. Buhu!

Men Scooter är lite speciellt att köra. Ger än mer naturkänsla då man faktiskt hinner se saker medan man kör :D

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har haft många scootrar, och flera av varje. Den helt klart coolaste, och den jag skulle åkt längst på, var Honda Helix. Så jävla lång, låg och brutalful att man måste älska den.

Dock har alla gått väl över hundra blås utom Honda Spacy’n men den skulle jag inte lämna kommunen med ens.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag tycker alltid mina skotrar varit för låga och då menar jag att knäna sitter uppe vid hakan (inte riktigt så men ni förstår). Är jag ensam om detta? Jag får ont i ryggen efter 15 minuter så jag är glad att det är så långt jag har till jobbet. Skulle inte palla en europaresa????

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.

Hade en Yamaha X-Max 250, den var ju helt klart jättemysig att glida på.
Tyvärr blev det för mycket pengar för att bara ha den kvar, men funderar nu på att köpa tillbaka den.
Har en Cygnus 125 och några mopeder, så håller med VS om att det är trevligt att varva ner med, och träffa likasinnade.
Här finns ett forum som tyvärr är nedlagt, men lite bra och hyfsat färska reseskildringar kan man alltid ta del av.
http://www.scooterforum.se/

Puttra på i frid :tummenupp

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag har haft många scootrar, och flera av varje. Den helt klart coolaste, och den jag skulle åkt längst på, var Honda Helix. Så jävla lång, låg och brutalful att man måste älska den.

Dock har alla gått väl över hundra blås utom Honda Spacy’n men den skulle jag inte lämna kommunen med ens.

Helix eller CN250 är ju jävligt feta, fulsnygg, jag har haft såna på bevakning på blocket i 2-3år nu om det skulle komma ut nån i norra delen av landet
Liknande näbb som en Suzuki DR800

294c356c56f0d2148256a757888cf82c.jpg

c0c58744af3fb80fc943d75b4c6a7574.jpg

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Hoj
Honda S-Wing 150
Well, nu ska min lilla mc-dvärg visserligen inte ner till europa i sommar, men det borde rimligtvis här finnas gott om ägare av tvåhjulingar som bara hjälpligt, och under extremt gynnsamma förhållanden, tar sig över 100 km/t, men som ändå är sugna på ett europaäventyr...

Urrn-urrn-urrn!!!
Påminner lite om min. Är din också en Honda? Hur långt bort har du som mest varit med den?

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag tycker alltid mina skotrar varit för låga och då menar jag att knäna sitter uppe vid hakan (inte riktigt så men ni förstår). Är jag ensam om detta? Jag får ont i ryggen efter 15 minuter så jag är glad att det är så långt jag har till jobbet. Skulle inte palla en europaresa????

Man sitter som en mupp på dom mesta . Men det finns
Några modeller där fotplattan är längre ner

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det går utför för sporthoj :rofl

Ha näe kan ju vara kul o ta sig runt långsamt oxå , varit på 50-60 dygngs
vandringssemestrar med 35kg ryggsäck - ser man än mer än moped.

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Påminner lite om min. Är din också en Honda? Hur långt bort har du som mest varit med den?

Halloj, Vanvan!

Jupp, en Honda, är det. En SH300i. Som längst: Stockholm-Köpenhamn ToR, solo. Men några gånger Sth-Öland, fast då med passagerare. Den enda lilla haken var väl att man tvingades planera tankstoppen noga, annars - räkmackan de Luxe...

Bifogat

• IMG_0223 (2).JPG
    IMG_0223 (2).JPG
    129 KB · Visningar: 67

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24

När inte längre "alla" kan äga en riktig Sporthoj ... vad gör man liksom? :D

Sen tror jag scooter-trenden ökat för att det är nog det billigaste färdmedlet sommartid och samtidigt snarlik frihetskänsla som riktig MC. Om vi nu ska försöka rättfärdiga det här :gnissla

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

När inte längre "alla" kan äga en riktig Sporthoj ... vad gör man liksom? :D

Sen tror jag scooter-trenden ökat för att det är nog det billigaste färdmedlet sommartid och samtidigt snarlik frihetskänsla som riktig MC. Om vi nu ska försöka rättfärdiga det här :gnissla

Vad är en "riktig" SportHoj och vad är en "riktig" MC? :va

Det behövs inte 200 hästar för att kunna köra istället för att bara åka med. :fakta

En liten 350 kan man ha kul med också fast den inte har 200 hästar!:tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=Umdbigc49uc

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Dom går bra för lokala kranar i förorterna norpar sådana istället för moppar och cruisar runt med.
Ser ut som ut som moppar på lite håll så det gör färden lugnare då en riltig mc ärnsom en wobbler i vassen
för snuthäng

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Helix eller CN250 är ju jävligt feta, fulsnygg, jag har haft såna på bevakning på blocket i 2-3år nu om det skulle komma ut nån i norra delen av landet
Liknande näbb som en Suzuki DR800

294c356c56f0d2148256a757888cf82c.jpg

c0c58744af3fb80fc943d75b4c6a7574.jpg

Ja de är ju för härliga:D Jag har haft två st och hade planer för bägge att bygga en mekanisk sänkning bak, alltså en spak att vrida runt stötdämparinfästningarna så den skulle kunna parkeras nedsläppt i botten bak.

Men jag körde istället en del med dem.

De senaste sålde jag förra året till en Jamaican, en ung kille med rastaflätor som var helt förstummad, han älskade designen och betalde handpenning, sen tog det en månad innan han lyckats sälja av grejer hemma så han fick ihop resten.

Kort hjulbas lutar mindre i kurvorna än dito lång, ni vet? De här får man luta som fan kan jag säga:yoparty

Bekanta blir mest besvärade av den, hur fan ser den ut egentligen:död

Nyheter
Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...