Vi som inte kan köra fortare än 100

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Dom går bra för lokala kranar i förorterna norpar sådana istället för moppar och cruisar runt med. Ser ut som ut som moppar på lite håll så det gör färden lugnare då en riltig mc ärnsom en wobbler i vassen för snuthäng
Ja, instämmer. Hade en billig och halvrisig Aprilia SportCity 200 ett tag och den fick inte vara ifred.

"Käcka ynglingar" från stadsdelen bredvid fick koll på den och försökte stjäla den 2 gånger samma sommar. Den ser ju ut som en förvuxen moppe men hade 21 hk, effektsystem från GPR och toppade drygt 120. Ett toppenfordon när "ynglingarna" har snuthäng och kan köra från polisen hemma på gården och på cykelbanor. :(

Fick sälja den för att få ha garaget i fred. Plus betala självrisk för inbrottsförsöket. Plus köpa nytt och bättre (dyrare) larm. Plus köpa övervakningskameror. (Man vill ju ha sina andra hojar i fred.) Så den billiga halvrisiga scootern blev rätt dyr när allt detta summerades.

Köpte istället en Piaggio X9 180 cc. Tänkte att ingen langare väl vill bli sedd av kompisarna på en sådan gubb-scooter? :) :)

Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
När inte längre "alla" kan äga en riktig Sporthoj ... vad gör man liksom? :D

Sen tror jag scooter-trenden ökat för att det är nog det billigaste färdmedlet sommartid och samtidigt snarlik frihetskänsla som riktig MC. Om vi nu ska försöka rättfärdiga det här :gnissla

Jag hör också till de som inte har bråttom. Jag har i princip bara ägt små och mellanklasshojar, och puttrar helst fram i 80-90 km/tim på landsvägar. Har dock ingen erfarenhet av skotrar, jag tycker det ser ut som att man sitter för långt bak och har fötterna framför sig. Det ser ut som att man "åker" snarare än "kör". Små hjul verkar också lite obehagligt, men det finns de som har större hjul också. Honda Innova kan jag tänka mig, den verkar ha vettig körställning och stora hjul. Men varför så smalt bakdäck?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag hör också till de som inte har bråttom. Jag har i princip bara ägt små och mellanklasshojar, och puttrar helst fram i 80-90 km/tim på landsvägar. Har dock ingen erfarenhet av skotrar, jag tycker det ser ut som att man sitter för långt bak och har fötterna framför sig. Det ser ut som att man "åker" snarare än "kör". Små hjul verkar också lite obehagligt, men det finns de som har större hjul också. Honda Innova kan jag tänka mig, den verkar ha vettig körställning och stora hjul. Men varför så smalt bakdäck?

Innova är helt underbar. Jag har haft ett par stycken och varit bl a uppe i Nordkap, slipstreamat på autobahn efter bilar och långtradare. Så, tophastighet hänger mycket på väder, vind och inte minst.....medtrafikanter :)

Att det är smalt hjul bak är ju en fördel. Med åtta kusar så gäller det att spara på vikt. Nackdelen för pendlaren och långtouraren är att det sitter bara en 3,7 liters tank och den är då under sadeln. Har man packning på så......

Kör man lugn touring så kommer man ca 17 mil. Jag drog iväg en gång från Boden på en fullgastur, alltså, i princip gasen stumt i botten förutom på natten.(172 mil på 25 timmar). Fick stanna och tanka var ca 12:e mil(varannan gång från dunk)

070624-1b1.jpg

120513-9b2.jpg

Bifogat

• 120513-9b2.jpg
    120513-9b2.jpg
    38.7 KB · Visningar: 38

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Innova är helt underbar. Jag har haft ett par stycken och varit bl a uppe i Nordkap, slipstreamat på autobahn efter bilar och långtradare. Så, tophastighet hänger mycket på väder, vind och inte minst.....medtrafikanter :)

Att det är smalt hjul bak är ju en fördel. Med åtta kusar så gäller det att spara på vikt. Nackdelen för pendlaren och långtouraren är att det sitter bara en 3,7 liters tank och den är då under sadeln. Har man packning på så......

Kör man lugn touring så kommer man ca 17 mil. Jag drog iväg en gång från Boden på en fullgastur, alltså, i princip gasen stumt i botten förutom på natten.(172 mil på 25 timmar). Fick stanna och tanka var ca 12:e mil(varannan gång från dunk)

070624-1b1.jpg

120513-9b2.jpg

Ha , midnattsol i norr - så där vågar man inte stå dagtid på högakustenbron iaf

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Lite som din tur tänkte jag i sommar bara att köra o stanna där jag känner för det med tält o sovsäck.

Dusch funkar fint i rinnande vatten vid någon bäck/ sjö, skita går utmärkt var somhelst i skogen. O mat finns överallt.. tänkte packa ett teleskop fiskespö och se om jag kan dra upp någon harr eller bäck öring/ forell. Ny kockt i folie med lite salt o peppar.. guda gott.

Versys38

Medlem
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
MT-09 2016
Helix

Helix eller CN250 är ju jävligt feta, fulsnygg, jag har haft såna på bevakning på blocket i 2-3år nu om det skulle komma ut nån i norra delen av landet
Liknande näbb som en Suzuki DR800

294c356c56f0d2148256a757888cf82c.jpg

c0c58744af3fb80fc943d75b4c6a7574.jpg

Hej jag har 2 st cn 250 båda från 1997 ej till salu barnbarnen ska få dom,,men dom är väldigt snygga väldigt välbyggd går mkt bra,, så leta du vidare värd att vänta på.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hej jag har 2 st cn 250 båda från 1997 ej till salu barnbarnen ska få dom,,men dom är väldigt snygga väldigt välbyggd går mkt bra,, så leta du vidare värd att vänta på.

Inte kommer barnbarnen att vilja ha dom om några år, då är det ju elmotorcykel som gäller, lika bra att du säljer en till mig nu istället

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Förstå om den här tråden hade dykt upp för sisådär 10 år sen här på SH. :hihi

Vilken fest det hade blivit. Tiderna förändras, även hos mig.

Last edited:
Nyheter
Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...