Vi som puttar motard i Göteborg! åktråd bl.a.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Imorrn kl. 10.00 tänkte jag och Silverjonten dra iväg på en heldagstur. Vi som är lediga får minsann passa på att sluta ut både skog och väg när det finns tid.

Är det nån mer som är sugen?

(Kan bli lite ändringar i tidsschemat beroende på när jag får mina framdämpare från verkstaden)

Blir det skog eller landsväg???
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Hur många olika däckstyper använder ni för era äventyr? crossdäck, grusdäck asfaltsdäck?

Är det ngt trixter gjort med fjädringarna/styrvinkel när en enduro/cross är ombyggd till motard?

Är det olika fälgbredd på crossfälgar och motardfälgar så man måste byta gaffelkronorna ifall man ska anpassa från asfalt till gegg? Eller passar geggdäcken på motardfälgarna och så är det bara till att gasa?
... många frågor.


Är det ngn som kört ful-rally med en bil där :D ?
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Hur många olika däckstyper använder ni för era äventyr? crossdäck, grusdäck asfaltsdäck?

Är det ngt trixter gjort med fjädringarna/styrvinkel när en enduro/cross är ombyggd till motard?

Är det olika fälgbredd på crossfälgar och motardfälgar så man måste byta gaffelkronorna ifall man ska anpassa från asfalt till gegg? Eller passar geggdäcken på motardfälgarna och så är det bara till att gasa?
... många frågor.



Är det ngn som kört ful-rally med en bil där :D ?

Oj, var ska man börja...
Tippar på att de flesta på korten använder gatdäck eller riktiga motardslicks.
Det är tokigt olika fälgbredder samt storlekar mellan cross och motard.
Då motard i det stora hela är för litet så är alla styrvinklar fel för motard då de är baserade på en enduro/crossram, fjädringen är väl uppskruvad så den är hårdare i bästa fall fast de flesta kör med för mjuka motardfjädringar ändå.
Men som sagt, det mesta är ju justerbart och frågan är ju hur petig man är för lite gatlekar och skogskörning...
Men det är bara att byta hjul om man vill, men slicks funkar ju på grus med...
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Hur många olika däckstyper använder ni för era äventyr? crossdäck, grusdäck asfaltsdäck?
- Vi år några som har motardfälgar 17" och endurodäck 21"/18" till hojarna. Motarddäcken e på hela varma säsongen och endurodäcken på höst/vinter

Är det ngt trixter gjort med fjädringarna/styrvinkel när en enduro/cross är ombyggd till motard?
- Inte mer än att vi ändrar lite på dämpningen beroende på om det är enduro eller motard vi kör. E ju inte elitåkare vi är direkt ;)

Är det olika fälgbredd på crossfälgar och motardfälgar så man måste byta gaffelkronorna ifall man ska anpassa från asfalt till gegg? Eller passar geggdäcken på motardfälgarna och så är det bara till att gasa?
... många frågor.
- Behövs generellt inte bytas mer än hjulen och distansen till framhjulet. Det e lite olika där beroende på hoj. De som är motarder från början typ 660 o såna kan få fippla lite för att få till frambromsen på mindre skivor typ. Ska du köpa hoj som passar till båda grejerna så brukar det vara enklast att köpa endurovarianten och sen köpa till motard grejerna än tvärtom.



Är det ngn som kört ful-rally med en bil där :D ?
Vet inte vilken bild du menar men vi hittade ett ställe som någon hade gjort till crossbana typ. Sketa kul ställe.

Köp en lämplig hoj och häng med oss!!
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
tråkigt när åker ni imorgon silver?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Vet inte vilken bild du menar men vi hittade ett ställe som någon hade gjort till crossbana typ. Sketa kul ställe.
Tänkte på den bilen som ligger upp-och-ner-på :D

Oj, var ska man börja...
Tippar på att de flesta på korten använder gatdäck eller riktiga motardslicks.
Det är tokigt olika fälgbredder samt storlekar mellan cross och motard.
Då motard i det stora hela är för litet så är alla styrvinklar fel för motard då de är baserade på en enduro/crossram, fjädringen är väl uppskruvad så den är hårdare i bästa fall fast de flesta kör med för mjuka motardfjädringar ändå.
Men som sagt, det mesta är ju justerbart och frågan är ju hur petig man är för lite gatlekar och skogskörning...
Men det är bara att byta hjul om man vill, men slicks funkar ju på grus med...

Tack, bra info.
 
Last edited:

Grinder

Konstant trött! #69
Gick med
3 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 1000 Fighter
Jonte! Vad har du för mobilnr? kommer nog in lite senare.. typ vid 11:00 - 11:30 typ..
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
fyi så är Arendal raceway helt tom från bilar nu under dagarna...

Tycker att ni som inte jobbar borde komma hit o köra så att det inte blir allt för trist på jobbet :tummenupp

Var ligger det?
Är det parkeringen borta vid ARHK eller?

Så lite så ;) Kom ihåg att göra det lite då och då bara..

Hur ofta? Ungefär?
10mil? 100?
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Gött :D Hör av mig imorgon..



Paser är nog sugen på den bakfälgen :D Fast han vill nog ha en svart fram med..

Jo, men som sagt bara sugen om det finns en framfälg också!
Men det blir nog knotterhjul först :)

Var ligger det?
Är det parkeringen borta vid ARHK eller??

Stämmer bra det! :tummenupp

Hur ofta? Ungefär?
10mil? 100?
Enligt boken, efter varje race (hur man nu ska översätta det till gatåka:va)
 
Last edited:

Grinder

Konstant trött! #69
Gick med
3 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 1000 Fighter
Hur ofta? Ungefär?
10mil? 100?

Nah.. men om du har kört mycket på bakhjulet och stopies eller varit ute mycket i skogen och brummat.. inte varje gång du kört.. men lite då och då.. finns inga intervaller direkt.. Inte för gatkörning i alla fall.. Lite sunt förnuft bara :)
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
:hej

Jag är tyvärr lite försenad. Hämtar mina dämpare på Superbike kl. 10.00 när dom öppnar och kastar på dom på rot. Sen blir det åka av.

Jag hör av mig mer ang. detaljer imorrn när jag vet mer jonte...
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
:hej

Jag är tyvärr lite försenad. Hämtar mina dämpare på Superbike kl. 10.00 när dom öppnar och kastar på dom på rot. Sen blir det åka av.

Jag hör av mig mer ang. detaljer imorrn när jag vet mer jonte...

Men låt oss säga 11 som utgångstid då så verkar det ju vara fler som kan :)
Vi hörs i morgon:tummenupp
 

Vael

Pimpstarlife.com
Gick med
16 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Letar
Jag och Orange ska ut och brumma imorgon (idag blir det väl iof) vet inte riktigt vart fan vi ska köra men vi kanske sluter upp?
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Nah.. men om du har kört mycket på bakhjulet och stopies eller varit ute mycket i skogen och brummat.. inte varje gång du kört.. men lite då och då.. finns inga intervaller direkt.. Inte för gatkörning i alla fall.. Lite sunt förnuft bara :)

Thanx, då vet jag. :)
Bakhjulet? Yeah, I'd wish :D
Väntar bara på lektionerna från er :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top