Vi som ska skaffa KTM SMC R 690 -16

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
behöver dock mer toppeffekt för att den ska vara äkta gathoj. Mena den e ju kul å allt men vrider man på rullen så tänker man: snart så skjuter det på. Men nä, då har man redan nått varvstoppet å det e dags för nästa växel. Men satans va rolig den e, bara den hade 3k varv mer så hade jag varit nöjd :p

Ja, har aldrig kört en sån hoj, är galet ivrig inför våren 2016!!!

Får bara hoppas att man har nog kul med ~32kW :dummer
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Förstår inte vad koko head anspelar på dock :p

Min nuvarande hoj har inte så mycket mer kw än 32 å jag har kul som bara den med/på den, så du kommer garanterat att ha svinskoj du med, men vi får hoppas att strypningen inte ryker så fort kortet e taget :p
Alla jag pratat med som har kort för begränsade hojar har sagt att de kör utan så det verkar vara normen :D
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Förstår inte vad koko head anspelar på dock :p

Min nuvarande hoj har inte så mycket mer kw än 32 å jag har kul som bara den med/på den, så du kommer garanterat att ha svinskoj du med, men vi får hoppas att strypningen inte ryker så fort kortet e taget :p
Alla jag pratat med som har kort för begränsade hojar har sagt att de kör utan så det verkar vara normen :D

Ah låter bra! Jag ska behålla den strypt, för att vid eventuell olycka med ostrypt så kan det bli stora summor för mig att betala och sen så kan jag lika väl bli stoppad av polisen och då ryker kortet.

Och man vill ju inte köra ihjäl sig än:hihi
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ah jag förstår, jag kör nog på ett Akra slip on och luftfilter istället. Undrar om luftfilter kan öka motoreffekten på något vis?
Jag nöjer mig med 32kW på ktmen, går ju trotsallt från 11kW till 32 :rock

- - - Updated - - -



Man hamnar på ca 32kW :)
Många av oss här nöjde oss med att köra strypt, I någon månad :fakta

Väger en 690 verkligen 160kg?
För det måste den göra för att kunna köras med 32kW...
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Bara så ni vet så försvinner garantin direkt när man monterar helsystem och EVO II kittet!
Det var det enda som gjorde att jag inte köpte någon 690 SMC-R, äckligt dåligt av KTM tycker jag.
Och kör men den endast med slipon så riskerar man motorras! (detta har nämligen hänt) också äckligt dåligt av KTM tycker jag! Det finns heller ingen mappning för endast slipon, äckligt dåligt av KTM tycker jag! Dessa problem hade man aldrig med KTM 690 innan 2010!
Så KTM kan suga min snabel!
PS. Jag älskar KTM 690 men hatar KTM:s äckliga garanti regler!
( jag vet nämligen att det har varit problem med vissa garantiåtgärder gällande motorn där KTM har skyllt på att hojen hade slipon )
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Bara så ni vet så försvinner garantin direkt när man monterar helsystem och EVO II kittet!
Det var det enda som gjorde att jag inte köpte någon 690 SMC-R, äckligt dåligt av KTM tycker jag.
Och kör men den endast med slipon så riskerar man motorras! (detta har nämligen hänt) också äckligt dåligt av KTM tycker jag! Det finns heller ingen mappning för endast slipon, äckligt dåligt av KTM tycker jag! Dessa problem hade man aldrig med KTM 690 innan 2010!
Så KTM kan suga min snabel!
PS. Jag älskar KTM 690 men hatar KTM:s äckliga garanti regler!
( jag vet nämligen att det har varit problem med vissa garantiåtgärder gällande motorn där KTM har skyllt på att hojen hade slipon )

Men många kör med slip on och evo II mappningen, och det verkar ju gå :) Och ett luftfilter på det också.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Men många kör med slip on och evo II mappningen, och det verkar ju gå :) Och ett luftfilter på det också.

Jag har inte sagt att alla rasar ;) Men jag tror inte att dom går riktigt rent då.
Evo II mappningen är anpassad för helsystem + filter.
Det sämsta är att garantin försvinner direkt med Evo II.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Om man pillar dit original blås och filter innan man lämnar in den då?
Och ändrar mappningen, eller dom kan se det ändå?
Det går inte mappa den så att man har original mapp på ett läge och evo II mappen på ett annat läge?
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Jag har inte sagt att alla rasar ;) Men jag tror inte att dom går riktigt rent då.
Evo II mappningen är anpassad för helsystem + filter.
Det sämsta är att garantin försvinner direkt med Evo II.

Men KTM har ju PowerParts som de rekommenderar, då ska ju inte garantin försvinna?

Om garantin försvinner oavsett så kör jag fan original.
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Bara så ni vet så försvinner garantin direkt när man monterar helsystem och EVO II kittet!
Det var det enda som gjorde att jag inte köpte någon 690 SMC-R, äckligt dåligt av KTM tycker jag.
Och kör men den endast med slipon så riskerar man motorras! (detta har nämligen hänt) också äckligt dåligt av KTM tycker jag! Det finns heller ingen mappning för endast slipon, äckligt dåligt av KTM tycker jag! Dessa problem hade man aldrig med KTM 690 innan 2010!
Så KTM kan suga min snabel!
PS. Jag älskar KTM 690 men hatar KTM:s äckliga garanti regler!
( jag vet nämligen att det har varit problem med vissa garantiåtgärder gällande motorn där KTM har skyllt på att hojen hade slipon )

JE68 i Löddeköpinge som är KTM återförsäljare, erbjuder själva garanti när man köper akra och mappning från dem.
 

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
Ah jag förstår, jag kör nog på ett Akra slip on och luftfilter istället. Undrar om luftfilter kan öka motoreffekten på något vis?
Jag nöjer mig med 32kW på ktmen, går ju trotsallt från 11kW till 32 :rock

- - - Updated - - -



Man hamnar på ca 32kW :)

Min 690 smc R -14 är reggad på a2 och har 30kw :) eller ja på pappret iallafall ;)
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Garantin gäller iaf med acra helsystem. Kan filter. Öppna luftfilterlocket och acramappen till de. Hade inne min på garantiåtgärd som kosta noll med de på. Sen att den rasar med slipon utan mapp stämmer inte heller. Är insprutning på den som finjustera sig själv och originalmappen är gjort för att fungera i hela världen med olika syreförhållanden
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Men KTM har ju PowerParts som de rekommenderar, då ska ju inte garantin försvinna?

Om garantin försvinner oavsett så kör jag fan original.

Ja garantin försvinner, jag har ansträngt mig och talat med både handlare och generalagent, det står ´not for road use´på KTM:s Race parts! Det suger!
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
JE68 i Löddeköpinge som är KTM återförsäljare, erbjuder själva garanti när man köper akra och mappning från dem.

Jo, vad händer om dom skulle gå i konkurs? eller byta ägare? då står du där utan garanti! Och KTM 690 är just en sån hoj som tyvärr åker in för olika garanti åtgärder för diverse saker.
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Sen att den rasar med slipon utan mapp stämmer inte heller. Är insprutning på den som finjustera sig själv och originalmappen är gjort för att fungera i hela världen med olika syreförhållanden

Har nämligen ett problem som jag VERKLIGEN skulle uppskatta hjälp med! Helst ni som är kunniga och har lång erfarenhet av detta.

Jag ska köra hojen på 32kW, vilket innebär att det är en mappning som gör så att den ligger på ~32.
Det betyder alltså att jag inte kommer kunna skaffa ett slipon och därefter mappa om, eftersom att då försvinner 32kW-mappen.

Då undrar jag: är det säkert att köra med slip on?`Och ja, jag förstår att det håller ett tag åtminstone, men jag menar verkligen: håller den i mååånga år utan att paja PÅ GRUND AV SLIPON:et?

För jag har nämligen läst på massa forum angående detta ämne, vissa säger att hojen inte håller och att den redan går snålt, medans vissa säger att det inte ska vara några problem.

Vill inte minska livslängden på hojen med en minut, den kostar ju liksom ~85 lax.
 

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
LeoVince har iallfall skrivit att deras pipor är gjorda för att fungera perfekt med standardmappningarna.

Ska man köra med eller utan dB-killer då, det är ju frågan?

Om KTM tar bort garantin på allt förutom akras helsystem så tar jag chansen och kör på slip on då. Om det är nu är säkert i längden.

Och om hojen sedan skulle paja, då kan man bara montera på originaldämparen va, då borde garantin gälla? Eller är det något KTM märker?


Haha ursäkta för alla frågor, det är mycket so går igenom min skalle innan jag köper hoj!:huvet
 

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
Rookielart, det borde vara ok att köra på slipon med db killer :) jag kör ostrypt men originalmapp och ett wings slipon, har samma tanke som dig med ras.. Om skiten rasar sätter jag på original och åker in! Vill dom börja bråka om att jag kört med slipon så får dom väl försöka men det finns inga bevis :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top