Vi som vill fortsätta prata telefon i bilen

storebrun

Den vassaste kniven i lådan!
Gick med
26 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R K4
Kan hålla med att det inte är så lämpligt att sita och skicka massa sms när man kör bil, men att prata i telefon via hf är inga problem.
Bättre att ta väck dom STORA problemen i trafiken nämligen pensionärerna!
Regler, hastigheter m.m har ändrats sedan 1800-talet!
Skulle tro att pensionärerna är dom som skapar flest olyckor på vägarna, hör dåligt ser dåligt och lever i sin egna lilla värld när dom kör

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Förbjud all trafik förutom yrkestrafik !!

Och okynneskörning !!

Den måste få finnas kvar, annars får inte jag köra:tungan

Nej, förbjud alla som inte kan köra att köra. Då är problemet löst, ingen bra förare har problem att hantera sitt fordon med en hand.

Tvåhjulingar kommer alltid vara mobbade i trafiken, oavsett om det så vore lag på att man skulle ha en specifik motorcykelsensor i stödhjulingen som automatiskt känner av om det kommer en tvåhjuling emot stödhjulingen från något håll.

Inget körkort till den som inte klarar av att hålla en sladd 100m med en hand på ratten (den andra på luren) och inget körkort till den som inte sätter knäskrap på konbanan, tar en ingång med låst bakhjul och räddar ett framhjulssläpp på halkbana. Inget körkort till den som inte kan köra.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
4 av 5 situationer då jag varit nära att kollidera med en biljävel är för att föraren suttit å snackat i en mobil och varit helt i sin egen värld och helt skitit i att bry sig om vad som händer omkring honom/henne i trafiken. så jag är bra jävla emot mobilsnack medans man kör, eventuellt att handsfree-grejen är en kompromiss men annars är jag emot skiten.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Som sagts så minskar det kanske en del där det inte är lämpligt att prata i tel, t.ex. inne i centrum. Jag har inte hört någon bli fast för detta i Finland, denhär lagen har funnits sedan ca 2003, men jag har aldrig heller använt headset. Råkar polisen komma emot så sänker jag telefon bara. Tror det är större chans att blir fast för att pissa på allmän plats. Koncentration försvinner märkbart när man pratar i telefon och går inte alls att jämföra med att prata med personer som sitter breve. min 5 cent.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
det är framförallt i centrala delar där bland tät trafik jag märkt att telefonsnackandet visat sig skapa problem. kör man på motorvägen är det väl kanske inte lika farligt.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Men det är inte bara koncentrationen som minskar. Man ska klara av att hantera fordonet i en krissituation, det gör man inte med en telefon i handen. För den telefonen kommer du fortfarande att hålla i istället för att använda handen till att kunna svänga mer än det MAX halva varv det går att svänga med en hand på ratten.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
det är framförallt i centrala delar där bland tät trafik jag märkt att telefonsnackandet visat sig skapa problem. kör man på motorvägen är det väl kanske inte lika farligt.

Men det är inte bara koncentrationen som minskar. Man ska klara av att hantera fordonet i en krissituation, det gör man inte med en telefon i handen. För den telefonen kommer du fortfarande att hålla i istället för att använda handen till att kunna svänga mer än det MAX halva varv det går att svänga med en hand på ratten.

Jepp, just på landsväg/motorväg när någon anna gör nåt fel, det kommer djur etc. så är både koncentrationen nedsatt och du kan inte manövrera bilen tillräckligt fort för att undvika en olycka, som kanske kunde ha undvikits utan att du pratat i telefon. Så där tycker jag nog inte det är bra att prata i telefon. Men ändå gör jag det, så det är väl risker man tar, likaså som när man kör hoj.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag tycker att det är bra att man inte får snacka i mobilen eller sms under körning. träffat på för många puckon som vinglat och haft för sig när jag kommer bakom dem med hojen.
enkelt måste man ta ett viktigt samtal får man sätta på sig handsfreen bara.

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Skit i allt vad handsfree och enhandsmanövrerande heter. Det är inte händer och armar det här handlar om, det är huvudet. Att köra bil med hälften av sina händer går fint, om inte annat kan man ju bara släppa telefonfan om det behövs. Problemet är att när man är inbegripen i ett telefonsamtal tappar man massor av fokus från körningen. Det är det som är farligt - inte att man har en hand upptagen med annat.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag skulle lätt stödja detta med mobiltelefonförbud i bil. Kan sträcka mig till att använda inbyggda system. Kör fruktansvärt mycket bil både i jobb och privat och har sett både det ena och det andra gällande mobiltelefoner. Men som många säger så handlar det inte bara om mobiltelefoner. Hundar, barn, passagerare, lös last osv osv...detta med mobiler är bara en bra början.

Detta kommer från riksdagens hemsida:
"Resultat från fler än 80 olika studier visar dock att körförmågan försämras avsevärt när mobiltelefon används vid bilkörning. Enligt Svensson & Patten (2003) störs förarens uppmärksamhet i genomsnitt 10–40 sekunder. Uppmärksamheten och körförmågan konkurrerar dessutom med uppgiften att söka efter själva telefonen och/eller telefonnumret. Enligt Thulin och Gustavssons resultat (2003) uppger 10 procent att de upplevt sig vara nära att köra av vägen samt att 18 procent varit nära att kollidera med annan trafikant eller föremål vid samtal i mobiltelefon.

Det uppskattas att 10–20 personer dödas i trafikolyckor per år som följd av samtal i mobiltelefon vid körning, men mörkertalet är här mycket stort. Information kring olycksorsaker för alla kategorier av olyckor saknas huvudsakligen i Vägverkets olycksstatistik. Detta innebär att information kring exempelvis mobiltelefoner uteblir helt i den officiella statistiken i Sverige. Detta bör snarast åtgärdas, vilket riksdagen bör ge regeringen till känna."

Finns även studier som visar att du är lika jävla dålig att köra om du är heroinpåverkad eller om du skriver ett sms då du kör bil.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Skit i allt vad handsfree och enhandsmanövrerande heter. Det är inte händer och armar det här handlar om, det är huvudet. Att köra bil med hälften av sina händer går fint, om inte annat kan man ju bara släppa telefonfan om det behövs.

Men våran hjärna fungerar inte riktigt så. Att "tro" hur man kommer att handla när man befinner sig i en krissituation, även om man vet vad det bästa sättet för att undvika en ev kollision är, så kommer kroppen bete sig på ett sätt som får en att undra efteråt: varför gjorde jag så?

Går man förarutbildningar så får man lära sig ganska fort att sittställning SAMT 2 händer på ratten oftast krävs för att klara ut en situation, och då vet man ändå innan hur hindret är placerat samt när det kommer!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
kan man inte kompromissa rå, så att ni som känner att ni inte klarar av det slutar svara när mobilen ringer och ni sitter bakom ratten?

jag har en talanglös polare som aldrig svarar när han kör och jag ser inte honom som en sämre människa för det så det är ingenting att skämmas över.

apropo 10% som varit nära att kollidera när de pratat i mobil så tror jag att vi skulle få 90% som varit nära att kollidera när de inte pratat mobil om jag skulle starta en poll.

Pysch jag har lite träning till dig; sätt ena handen på örat och rör den andra handen med handflatan framåt i cirklar framför dig. efter lite träning borde du kunna göra ett helt varv, eller mer. sen går du och köper dig en bil med styrservo.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det enklaste vore ju att förbjuda mobiltelefoner totalt.

Det skulle förutom ökad trafiksäkerhet även

Ge effektivare arbetsdag.
Spara pengar.
Minska stress:krama.
Hantverkarna du lejt skulle bli klara i tid:tummenupp:tummenupp.
Folk skulle tänka efter lite innan dom ringer för att fråga:va.
Förbättrad miljö:tummenupp.
Irritation över dålig täckning/tomt batteri skulle elimineras:Bugar.
Man skulle slippa oroa sig över att det abonnemang man just tecknat för att det var billigt skall ha blivit gammalt och skitdyrt tills nästa dag:arsele.
osv.​
Listan med fördelar kan göras mycket lång.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Ingel;
Du är en av de få jag skulle tillåta att köra och snacka i mobilen samtidigt. Inte så svårt att räkna ut att du har färdigheter som gör att du kan ta in en massa information och utvärdera dessa samt koordinera dina rörelser när du gör dian stunts. Fine, men du tillhör en försvinnande liten grupp som har den förmågan.
Jag själv är helt jävla värdelös på att snacka i mobil och köra bil eller för den delen motorcykel. Vi gjorde ett test på tidningen av bluetoothprylar monterade i hjälmen och Gerry åkte bakom och snackade med mig i telefon. Det blev en kort och skräckfylld färd....

pendlar med hoj 8-9 månader per år i Stockholmstrafiken och jag är helt övertygad om att de flesta inte klarar av att köra bil och snacka telefon samtidigt. Det är ett jävla vinglande och envist fasthållande vid vänsterfil i prick 70 på Essingeleden...
Gillar inte att man måste lagstadga, men om man själv vet att man är livsfarlig med mobilen i örat och ser andra med samma taskiga koll dagligen så vete faaan...

Kör hårt o försiktigt....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...