Denna säsong går nog till historien som en av de sämsta.
Vi tar det från början...
Tidigt i våras hade jag stora planer på åka till Brno i Tjeckien för lite, ska vi säga avrostning.
Tyvärr gick det i stöpet för jag saknade roadracinglicens. För att göra berättelsen trovärdig måste jag avslöja mitt mål inför säsongen nämligen köra 1:00-tider på Midlanda. Behövde ju bara kapa en halv sekund för att nå dit så det kändes verkligen inom räckhåll. Sugen som man är på bankörning så hyrde jag/vi Midlanda första gången 6:e maj. Brukligt för denna säsong är allt regn, denna dag var naturligtvis inget undantag. Nåväl åkte ut på första passet, regnet hade slutat och banan var blöt men under upptorkande. Det kändes kanon på en gång!
In i depån, en munfull vatten och en halv banan senare var man klar för lite seriös tidtagning. På med laptimern och ut på banan, eftersom det var ca 5 grader varmt ute hade däcken hunnit bli kalla. Jag hann till chikanen på första uppvärmningsvarvet innan det small till, min första vurpa någonsin på asfalt var ett faktum. Den som brukar vurpa ofta skakar bara på huvudet och kör vidare som om ingenting hade hänt men för mig som under 15 års hojåkning aldrig varit i backen satte det sig i huvudet. Självklart förstod jag att det bara var en tidsfråga innan vurpan skulle komma men inte på det här sättet. Nåväl hojen blev det knappt igenting på, jag däremot slog mig en del. Detta fick till följd att mitt så lätta mål nu var långt borta, tog ett bra tag att få upp farten. Efter x-antal regndagar och en licenstagning på banan var vi framme i början på augusti. Nu började det riktiga eländet. Farten hade börjat infinna sig och jag saknade bara en tiondel för att nå mitt mål. Självklart började hojen gå dåligt nu. När motorn uppnått arbetstemp började den rycka vid 6000 rpm och uppåt. Svårt för att inte säga omöjligt att slå några rekord när hojen går som en påse nötter. Självklart trodde jag att hojen skulle vara fit for fight till nästa bankörningen men jag har inte fått till den ännu. Felet är att det finns inget fel, inga som jag eller andra hittar. Detta gjorde att jag missade 5 inplanerade bankörningar och minst lika många oplanerade. Totalt sett blev det fler resor till banan i år men mindre körning p.g.a allt regn.
I övrigt har det varit småturer lite här och där, för att spä på oturen så sprack kylaren på en av tisdagskörningarna. Blev att införskaffa en ny i all hast för drygt 4000 kr, nästa bankörning var ju bara ett par dagar bort.
Som klen tröst har jag köpt Pingis KTM för att köra cross/enduro/is. Hojen är en svart tvåtaktsbest på ca 60 hk. Mycket effekt är kul men ack så jobbigt. Nu har jag inte hunnit köra så mycket men än så länge är det inte jag som bestämmer när vi är ute och kör utan det blir mycket sikta och avfyra...
För att inte allt ska vara nattsvart så vill jag gärna nämna alla trevliga och hjälpsamma människor man träffar på bankörningarna. Skriva allas namn blir för långt men jag ger alla som jag träffat på banan i sommar ett stort
och en
. Vi syns nästa säsong!