Vi vill veta hur Din säsong har varit

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Det känns som om det råder en något nedstämd stämning här på forumet. Knappt någon som skriver någonting, kan det vara vintern som gör folk deprimerad?
Nåväl nu vill jag/vi veta hur din hojsäsong har varit, antalet mil finns ju redan beskrivet i en annan tråd så skriv om var ni har kört, hur ni har kört, bästa hojdagen i sommar, tokkörningar, bankörningar, posering, hojträffar, ert bästa minne från sommaren, etc, etc.
Lägg gärna med någon bild om ni har! :tummenupp

Kom igen nu en säsongssumering i ord, inget är för långt eller för kort.

Vem börjar? :tummenupp :)

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Vi (Jag och min sambo) åkte på Konsertsemester med hojen.
Först åkte vi tidigt som bara den en söndagmorgon i början på juli ner till Sthlm. Där såg vi Black Sabbath på kvällen. På tisdag åkte vi ner mot Göteborg för att ta färjan över till Danmark. På resan genom Danmark regnade det hela tiden så vi ville bara fram till Köpenhamn så fort som möjligt. Väl framme där så sken solen igen och vi lekte turister i några dagar. Drack öl, gick på tivoli och annat som man ska göra där. På fredag så bar det iväg upp mot Helsingör för att ta färjan hem till Sverige igen.
Upp till Göteborg var målet denna dag.
I Göteborg så såg vi Iron Maiden på lördagkväll, sen blev det några svängar till Liseberg förstås.
Fick med Cattis i en berg o dal bana. Årets höjdpunkt :)
Efter några dagar bar det hem till Umeå igen. Göteborg-Umeå på en dag i ca 30 graders värme och full mundering. Satan så varmt det var. 14 timmar tog det. Röven värkte nått så hemskt så körpassen blev nog inte längre än 6-7 mil på slutet.

I slutet på augusti så åkte vi ner till Sporthojsfesten i Örebro. Hojen krånglade så det blev bil istället.
Grillade, festade en kväll med andra galningar som tycker att bränna fäck är det roligaste man kan göra. Speciellt på uteplatser.. :banana
På vägen hem missade jag en avfart så vi tog en sightseeingsväng genom dalarna istället.

Annars så blev det inte mycket hojåkande efter semestern. Den ville som bara inte vara fullt fungerande så den fick mest stå. :va

Sista bilden visar hur den såg ut idag just innan vi lastade in den i en bil och ställde den på vinterförvaring. (Tack Knutten och MickeK :tummenupp )

Bifogat

• PICT0055.jpg
    PICT0055.jpg
    90.6 KB · Visningar: 100
  • PICT0061.jpg
    PICT0061.jpg
    67.6 KB · Visningar: 82
  • PICT0025.jpg
    PICT0025.jpg
    119.5 KB · Visningar: 108
  • PICT0050.jpg
    PICT0050.jpg
    60 KB · Visningar: 111
  • PICT0070.jpg
    PICT0070.jpg
    80 KB · Visningar: 129
  • PICT0011.jpg
    PICT0011.jpg
    69.6 KB · Visningar: 90

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
Ouroboros skrev:
Efter några dagar bar det hem till Umeå igen. Göteborg-Umeå på en dag i ca 30 graders värme och full mundering. Satan så varmt det var. 14 timmar tog det. Röven värkte nått så hemskt så körpassen blev nog inte längre än 6-7 mil på slutet.

jag har själv varit med om nästan samma :p dock va det mc-semester me 125.a ^^ linköping - umeå på en dag, tur att jag kunde ligga till sängs en vecka efteråt o ta igen mig lite.

För mig blev det inte alls mycket åkande i år, mest i våras då jag va ute med gammla hojjen då jag fortfarande bodde i umeå. nu igår va jag o plocka hem en thunderace från övik så jag ska se om jag får upp en bild på den. Pga nyköpet så är taggningen inför säsong 06 på extrem nivå!
:tummenupp

Bifogat

• sida.jpg
    sida.jpg
    66.3 KB · Visningar: 62

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bra, fortsätt skriv! Jag skall dra mitt strå till stacken också inom kort. :tummenupp

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
Hojsommar

Vart en konstig sommar, la ikull hojen 25 Maj och sen var den kallad till skroten. Velade ett tag innan jag köpte en Transalp som inte gått mer än 300 mil i sommar. Får väl skylla på diverse husaffärer och flyttar som tagit det mesta av tiden. Nu när det börjat på stabilisera sig med boendet så har jag köpt en liten KTM 200 EXC och har skitkul med den. Visserligen har man träningsvärk mest hela tiden men vad gör väl det. Min hojsäsong är ju inte slut, den har bara gått in i en ny fas, dubbdäcken står och väntar i garaget! :tummenupp

HOJBOY

Team Knubbsäl
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
GSXR 1000 -04
Fick gixxern levererad i slutet av april,å sen dess har det blivit närmare tusen mil.Åkte bl.a på träff i Dorotea,ni som inte var där missade en kanon helg.Åkte även på träffen i S-vall,och hade även där en mycket trevlig helg.Annars har jag mest varit ute med polare och busat,letat roliga vägar,kört med klubben,och tagit vara på varje tillfälle att köra hoj.I förrgår (tisdags) gjordes säsongens sista körning.Hade tvättat å vaxat inför vinterförvaring på Suzuki.Det var ju lite spännande å ta sig dit bara,det var ruskigt halt.Nåja,mc-sommaren har varit bra,hoppas ni andra oxå haft en bra säsong.Nu är det iaf snart dags för skotern :tungan

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Min säsong började med att jag skaffade en GSX600F -97 och efter detta efterföljde en j***a massa övningskörning, mycket körning på ett flygfält och konbana, men även en del i trafik.

Den 21 Juni hade jag uppkörning och fixade den! Blev en hel del mil uppe i Kiruna p.g.a att jag pendlade 10 mil om dan. Åkte en helg från Kiruna-Övik och hälsade på min farfar, det blev en tur på cirka 140 mil. Åkte ner till Umeå i slutet av augusti och hann med 1 tisdagskörning med min gamla pärla. Dagen efter så åkte jag till Hudiksvall och bytte in den mot min nuvarande, en GSX-R 750 också från 1997. Hann få ihop cirka 700 mil med min gamla hoj innan bytet.

När man nu hade ny hoj så var man ju givetvis mer sugen än nånsin att köra så det blev en hel del körning. Var bland annat med till Lycksele, som för övrigt var en mycket trevlig trip! (Måste göras om!). Förutom det så har jag väl varit här kring Umeå och kört på alla möjliga vägar som man inte ens visste fanns. Hittade bland annat min nuvarande favoritväg som ligger mellan Bullmark och Gravmark. :tummenupp Har vart ute och kört en hel del med HOJBOY och hans polare Janne som har visat mig många smultronställen. :Bugar

Kort och gott så har det vart en hääääärlig första säsong på MC och man längtar redan sjukt mycket efter att asfalten ska smälta fram igen. :banana

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Denna säsong går nog till historien som en av de sämsta. :( Vi tar det från början...
Tidigt i våras hade jag stora planer på åka till Brno i Tjeckien för lite, ska vi säga avrostning. :D Tyvärr gick det i stöpet för jag saknade roadracinglicens. För att göra berättelsen trovärdig måste jag avslöja mitt mål inför säsongen nämligen köra 1:00-tider på Midlanda. Behövde ju bara kapa en halv sekund för att nå dit så det kändes verkligen inom räckhåll. Sugen som man är på bankörning så hyrde jag/vi Midlanda första gången 6:e maj. Brukligt för denna säsong är allt regn, denna dag var naturligtvis inget undantag. Nåväl åkte ut på första passet, regnet hade slutat och banan var blöt men under upptorkande. Det kändes kanon på en gång! :tummenupp In i depån, en munfull vatten och en halv banan senare var man klar för lite seriös tidtagning. På med laptimern och ut på banan, eftersom det var ca 5 grader varmt ute hade däcken hunnit bli kalla. Jag hann till chikanen på första uppvärmningsvarvet innan det small till, min första vurpa någonsin på asfalt var ett faktum. Den som brukar vurpa ofta skakar bara på huvudet och kör vidare som om ingenting hade hänt men för mig som under 15 års hojåkning aldrig varit i backen satte det sig i huvudet. Självklart förstod jag att det bara var en tidsfråga innan vurpan skulle komma men inte på det här sättet. Nåväl hojen blev det knappt igenting på, jag däremot slog mig en del. Detta fick till följd att mitt så lätta mål nu var långt borta, tog ett bra tag att få upp farten. Efter x-antal regndagar och en licenstagning på banan var vi framme i början på augusti. Nu började det riktiga eländet. Farten hade börjat infinna sig och jag saknade bara en tiondel för att nå mitt mål. Självklart började hojen gå dåligt nu. När motorn uppnått arbetstemp började den rycka vid 6000 rpm och uppåt. Svårt för att inte säga omöjligt att slå några rekord när hojen går som en påse nötter. Självklart trodde jag att hojen skulle vara fit for fight till nästa bankörningen men jag har inte fått till den ännu. Felet är att det finns inget fel, inga som jag eller andra hittar. Detta gjorde att jag missade 5 inplanerade bankörningar och minst lika många oplanerade. Totalt sett blev det fler resor till banan i år men mindre körning p.g.a allt regn.
I övrigt har det varit småturer lite här och där, för att spä på oturen så sprack kylaren på en av tisdagskörningarna. Blev att införskaffa en ny i all hast för drygt 4000 kr, nästa bankörning var ju bara ett par dagar bort. :3freak Som klen tröst har jag köpt Pingis KTM för att köra cross/enduro/is. Hojen är en svart tvåtaktsbest på ca 60 hk. Mycket effekt är kul men ack så jobbigt. Nu har jag inte hunnit köra så mycket men än så länge är det inte jag som bestämmer när vi är ute och kör utan det blir mycket sikta och avfyra... :näsblod
För att inte allt ska vara nattsvart så vill jag gärna nämna alla trevliga och hjälpsamma människor man träffar på bankörningarna. Skriva allas namn blir för långt men jag ger alla som jag träffat på banan i sommar ett stort :tummenupp och en :krama . Vi syns nästa säsong! :)

Last edited:

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
953cc japan
Pja.. En ok hojsommar.
Tyvärr inte vart iväg på några längre turer denna sommar.
Ett gött minne var när jag "hittade" väg 373 (heter den det?) umeå via vindeln till lycksele. Strålande sol och bilarna kunde man räkna på en hand. En kopp kaffe i Lycksele och sen samma väg tillbaka. Blir definitivt en kär återträff med den vägnen nästa sommar.

Tntmackan

vad blir det för hoj iår då?
Gick med
6 May 2003
Hoj
02 suzuki GSX1400 (dunderklumpen)
Pernell skrev:
Pja.. En ok hojsommar.
Tyvärr inte vart iväg på några längre turer denna sommar.
Ett gött minne var när jag "hittade" väg 373 (heter den det?) umeå via vindeln till lycksele.
363.. är rätt benämning.. vet ej vad den heter mellan strycksele och lycksele... :)

Gråben

Medlem i polerskadades rixförbund...
Gick med
18 May 2003
Hoj
KTM 660 smc ( avställd ) Puch Maxi 50cc för gatan, KTM 380 i skogen och övrigt
Tja, tappade lappen den 17/6-17/9 . hann ha lappen i 2 dagar innnan jag vurpade med crossen och gjorde illa ryggen,men jag ska ut och vingla lite med motarden nu snart igen :D

Maria S

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
svart ER6n
Köpte min pärla i början på sommaren efter en hel vinters väntande, körde upp 4 okt -04, absolut sista uppkörningsdagen på året! Orutinerat såhär i efterhand...
Ååh vilken glädje att köra nåt annat än körskolans gamla trötta!
Har mest kört runt kring stan, inga långturer, och lyckades pricka in semestern när det var som finast väder:)
Har hittat en liten snabb kvällstur om man jobbat sent, Kullavägen till Hissjö och vidare därifrån till Flurkmark(vet inte vad vägen heter) och tillbaka till stan. Lagom för att stilla suget och lite trafik, och grymt fint stilla sommarnätter när det aldrig blir mörkt.

I mitten på sommaren hände det som inte får hända, en kompis körde ihjäl sig och då blev det inte alls samma sak längre...svårt att slappna av och njuta när man hela tiden har i bakhuvudet vad som hänt, på nåt sätt så blir man ju inte lika odödlig som man trodde man var... Tog ett tag innan det kändes riktigt roligt igen...

Planerar nu nästa sommar som jag hoppas blir ännu bättre, är sugen på nån långsväng och en riktig mcsemester!
Ska bara laga allt asfaltsskrap som blev på ena sidan efter det att nån backade på den nu höstas, stod parkerad längst bort på en STOR parkering men ändå, man tror inte att det är sant.
Skönt att säsongen ändå är över så nu behöver man inte gräma sig över att inte kunna köra.
Eller jo förresten...

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Hade tänkt leta rätt på lite bilder från säsongen också men det får gå bra utan...

Sommarn lät som bekant vänta på sig ganska rejält i våras och det tog länge innan det blev nån riktigt värme i luften. Var ute och drällde runt med hojen ändå rätt tidigt. Våran bankörning på Mittsverige blev lyckad och solen sken som vanligt :) På semestern var det tänkt att det skulle bli en hel del körning med bandag på Kemora mm, tyvärr regnade det mest hela tiden som Tina och jag befann oss i Finland så det blev inget av. När vi väl kom hem från Finland var det dags för Deltaträffen och där kalasade vi rejält :banana
Under sensommarn blev det inte kört så jättemycket, någon tisdagskörning och vildsvinsfarmen mm. På höstkanten blev det mer körning igen efter att Tina köpt 954:an och drog med mig ut och köra. Är rätt nöjd med säsongen ändå fast det kanske inte blev kört så mycket som var tänkt (ca 450mil skulle jag tro).

Blev nog en något förvirrad text det här och jag har säkert glömt en hel del...

MsEinstein

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF 750 R
Min säsong (den första med eget kort!!!) var bra, fattar inte varför alla snackar om taskigt väder. :confused:
Jag hann köra ca 800 mil på min ögonsten, ändå ställde jag av redan i början av september (skyller på ekonomin, som student är den väl inte den bästa).
De 800 milen avverkades i Sverige och vi (jag och John) besökte Stockholm, Öland, Göteborg och Piteå. Runt Umeå har det dock inte blivit så mycket kört...

Maria S, vi tog kortet tillsammans förra hösten! Kul att även din uppkörning gick bra. Jag stannade ju inte och kollade hur det gick för er övriga, utan hämtade hojen och körde typ resten av dagen...
Om du inte har varit förbi klubben (baksidan av Östra paviljongerna) så titta gärna in där någon gång. Säkrast är tisdagar kl 19...

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
Tjena alla medlemmar.

Min sommar har väll varit sisådär... Flyttade ju till östersund och insåg till en början att det fanns lite hojjar här men inget organiserat för sporthojjar (saknar detta från umeå väldigt mycke)!!

Men efter en sen inledning så blev vi trotts allt 4 st som åkte ner på UMCC´s bankörning på midlanda och det var ju hur trevligt som hellst (som vanligt)
jag tog det tyvärr ganska lungt under dagen, var bara ute i gruset 2 ggr under hela dagen (En omkörning av en MV Agusta i grussträngen efter E4-kurvan ses väll som den dagens största bedrift, eftersom jag dels kom om och inte vupa i gruset. Enligt utsago av dom bakom såg det riktigt tufft ut :yoparty )

Jag startade upp en Sporthojstråd: sporthoj östersund som efter en trevande inledning tog sig under sommaren och resulterade i en massa samlade körningar med sporthojjar här i östersund.
Summan av det hela blev tillslut att det blidades en egen klubb 99 riderz för :squid och många :fyllisar

Det visade sig tillslut att jag kört så där lagom för lite med bladen iår, 420 mil blev det totalt och det får jag väll skylla på det stundtals dåliga vädret här i östersund under själva sommaren, och att jag haft en massa annat för mig också.. :rolleyes:

Men jag ser fram emot nästa sommar redan nu, oh självklart som alltid så drömmer man om att få pengar till att köpa en ny hoj. Men man får se va som kan dyka upp framöver.. (Anna måste ju ha en hoj att övningköra på också) :tummenupp

-Freddy-

Guest
Klarade uppkörningen den 28 Juni, glad som aldrig förr var jag ute rätt mycket i början och snurrade här i stan samt efter alla småvägarna runtikring.
Blev nånstans runt 600mil+ mestadels ensamåkning men även med lite sällskap där bak.
Längsta sträckan blev till släkten i Gällivaare, på uppvägen kom jag på att jag skulle behöva ett regnställ då det verkligen ösregnade bitvis och på hemvägen kom jag på att det skulle vara rätt nice med kåpa :)

Hann inte med så många tisdagskörningar pga skiftjobb och det vart lite tråkigt på slutet att köra själv, att jag la omkull hojen gjorde att hojåkningen inte blev lika roligt efter det.
Blev varken bankörning eller hojträff men det får man prova nästa sommar, verkar skitskoj!

Har varit rätt sugen på att dra iväg på nån längre tur till semestern -06 en tur i europa hade nog vart trevligt!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati