Viarelli scrambler något att ha?

elias1928

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2021
Hoj
viarelli
Köp en begagnad Aprilia, Yamaha, Derbi eller Rieju.
Jo, men jag hade siktat in mig på en ny eftersom jag och sonen inte vill mecka sådär supermycket, antar att med en begagnad så måste det meckas, därför tänkte jag att vi skulle köpa en ny, men jag kanske har fel?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En kompis köpte en Romet till sin grabb och den har funkat utan problem.
Om jag inte fattade fel så tillverkas dom i Polen
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Kan du (grabben) tänka dig beg samt ngt annat än just crossmoppe-stuket så finns det ju über-coola modeller där ute:
(...nästan så man önskar man vore 15 igen... :hihi)

madass.jpg
zoomer.jpg
(Mad Ass finns både som 50cc o 125cc)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En kompis köpte en Romet till sin grabb och den har funkat utan problem.
Om jag inte fattade fel så tillverkas dom i Polen
Jag har haft två Romet. De tillverkas is Kina och slutkontrolleras i Polen. Med tanke på att priset är under hälften mot en Viarelli av samma kvalité så är de ändå ganska prisvärda. Men de rostar som rävar. Tro mig. Hål i avgassystemet efter typ 8 månader. Hojen såg förjävlig ut.
 

benganbr

Ny medlem
Gick med
6 May 2021
Hoj
Viarelli scrambler 50cc
Jävla cool moppe! Skit i om den går lite trögt! Han kommer ju bli coolaste killen i skolan iallafall! Helt klart rätt köp!
Köper ni ny är där ju garanti. Kolla bara tillgång på reservdelar osv. Om ni inte planerar att trimma så får den ju ändå bara gå 45. Då är coolfaktorn att föredra enligt mig. ??
har en viarelli scrambler och är sugen på att trimma den, någon som har några tips?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En kompis köpte en Romet till sin grabb och den har funkat utan problem.
Om jag inte fattade fel så tillverkas dom i Polen
Det är ett polskt varumärke, med viss historia men är i praktiken en kina-moppe. Det skulle inte förvåna mig om det finns andra varianter av den med andra märken på.

Vår kom i en låda med betydligt mer kinesisk text än polsk d.o på. Och det sitter vad som ser ut som en LiFan-motor i den. Med tanke på kvalisorten och en del "finesser" så hade nog en ev. polsk kontrollant först stärkt sig med en inte helt liten kvantitet Wyborova eller dylikt. Men fort går den, 70 knyck enligt gps i tfn.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kollar på Bullit Hero 50. Ganska vanliga i Frankrike. Ser gedigen ut vad jag sett och är tydlig konkurrent till viarellin med med lite bättre spec
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
har en viarelli scrambler och är sugen på att trimma den, någon som har några tips?
Det bästa är att byta motor. En sprillans motor från Kina kostar inte många tusenlappar. Annars finns det något större cylinder att slänga på och för att sedan bestycka förgasaren. Blir ingen jätteskillnad på toppen men du får bättre bottendrag.
 

xanexxxx

Ny medlem
Gick med
17 May 2021
Hoj
Suzuki k50 1982, puch maxi k 1992. Viarelli scrambler 2021
Det bästa är att byta motor. En sprillans motor från Kina kostar inte många tusenlappar. Annars finns det något större cylinder att slänga på och för att sedan bestycka förgasaren. Blir ingen jätteskillnad på toppen men du får bättre bottendrag.
Större cylinder? Har letat som en galning. Enda jag hittat är cylindrar för liggande. Inte stående som scrambler är. Vart hittade du det? Mvh.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Större cylinder? Har letat som en galning. Enda jag hittat är cylindrar för liggande. Inte stående som scrambler är. Vart hittade du det? Mvh.
Nej det är möjligt. Jag förutsatte att det fanns då det finns till de liggande motorerna. Då är det motorbyte som gäller. Du borde kunna få in en 125cc med lite fix och trix
 

xanexxxx

Ny medlem
Gick med
17 May 2021
Hoj
Suzuki k50 1982, puch maxi k 1992. Viarelli scrambler 2021
Nej det är möjligt. Jag förutsatte att det fanns då det finns till de liggande motorerna. Då är det motorbyte som gäller. Du borde kunna få in en 125cc med lite fix och trix
Förstår. Det känns fusk dock.. Utmaningen är ju att få motorn som e på att gå fortare.. Annars kan jag lika gärna köpa en tung mc haha ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Förstår. Det känns fusk dock.. Utmaningen är ju att få motorn som e på att gå fortare.. Annars kan jag lika gärna köpa en tung mc haha ?
Ok. I det fallet så gäller det att fortsätta leta efter större cylindrar. En vassare kam, förgasare och avgassystem kan väcka den lite också.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hittar inte heller några trimdelar till den vertikala motorn. Motorbyte som gäller är jag rädd…
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror inte Bosse håller med om att det var/är tämligen enkelt ?

Kompressor är relativt enkelt idag, men det var mycket svårare för 3 år sen??

En smogpump från en gammal VW eller Porsche skulle nog sitta fint som kompressor på en Viarelli Scrambler.

Turbo kan jag inte uttala mig om ännu?
 

xanexxxx

Ny medlem
Gick med
17 May 2021
Hoj
Suzuki k50 1982, puch maxi k 1992. Viarelli scrambler 2021
Ja det är kul med utmaning. Men det är lite överkurs för mig.. Vill inte ha någon moppe som gör över 100 blås.. Använder denna till jobbet. Vill bara få mer tryck i den (är van att köra min trimmade suzuki k50) så haha..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vill inte ha någon moppe som gör över 100 blås
Istället för att åka fast utan körtkort, oreggat, oförsäkrat, oskattat, köp en billig laglig hoj och kör enbart utan körkort - om du öht ska köra tvåhjuligt. Det finns lixom inget ballt/skrytfaktor i att köra trimmad moped - det är bara en måttstock på hur mycket pengar man slösat bort på prylar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Håller med om det.
Jag kör själv mycket moped, främst 4-takt, och att trimma en sådan är tämligen meningslöst.
Ska du trimma den mer så är det i vetenskapligt syfte, och för att du har tid och pengar.
Fixa istället variatorena så att dom är optimala, då får du den så rapp som möjligt, och kanske vinner 10-12km/h i toppfart (gäller i alla fall Yamaha).
Ska du få mer skjuts i den är det bättre att köpa en 125:a, då blir dessutom försäkringen en bråkdel eftersom mopeder är oerhört dyra försäkringsmässigt oavsett hur gammal du är.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top