Vibration i bromsskivor...

Thure Trepip

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2012
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST 07, Suzuki 500GS 1978
Hej kör en Triumph Sprint 1050ST, har en obalans i skivorna fram, värst runt ca 60-80 kmh.. trodde det bara var att byta skivor, men så fick jag se en lite notis i senaste MC-Nytt...

www.rgbrakes.se

låter ju nästan för bra för att vara sant, men nu till helgen så plockar jag av mina skivor, verkar ju helt klart värt att testa..

Ha det gott, snart e de vår!!!! =)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Av ren nyfikenhet, vad får dig att tro att det är just skivorna som har obalans? Troligen är dom något av det mest välbalanserade du har på hojen utanför motor/växellåda.

Jag sätter en slant på att du har plattslitet bakdäck eller konstigt slitet framdäck, alternativt lite underligt däcktryck. Ryck bort en skiva i taget, lägg en motsvarande distans mellan beläggen på den sidan och provkör, så ser du om det gör någon skillnad, innan du lägger en massa pengar på en onödig bromsrenovering.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Är det vid bromsning det skakar så köper jag TS`s teori annars håller jag med Hoztic.

www.rgbrakes.se är förmodligen ett bra företag, har hört bra om dom så det är säkert ett bra alternativ till att köpa nytt.

Thure Trepip

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2012
Hoj
Nya däck både fram å bak.. om sedan skivorna har slagit sig eller inte vet jag inte än men har ett antal kärvande nitar, men vad jag förstår när jag snackat med Hans på RG så fixar han även detta.

Detta skall bli intressant och se vad utfallet blir...

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Hoj
Yamaha R1 -07Yamaha R1 - 03 såld, Husaberg 650 motard- 02, R1- 98 såld, Gixxer 750- 94 såld, Rmx 250-99 såld
Hade problem förra säsongen med vibration framifrån. Köpte fina beg org skivor o bytte med. Men precis samma fenomen. Så fort jag la på broms när det gick lite fortare kom vibrationen. Inte alls roligt på bana. Men efter noggrann balansering av framhjulet så försvann problemet. Förmodligen så studsade framhjulet lite hela tiden som inte kändes, men när jag bromsade så fortplantade sig dom vibrationerna upp styret. Mycket otrevligt...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Innan man skickar skivorna till RG kan man ju göra en del saker själv.

1. Rengöra bromsskivans yta. Där samlas bromsdamm och det kan smetas fast vilket ger åsar och dalar. Smärjelduk och T-röd, eftertorka med trasa och T-röd.
2. Rengör och motionera nitarna. Tryckluft och T-röd.

Är man lite händigare så plockar man av nitarna och delar centrum från skivan. Skivan kan du då lägga på en glasskiva och se om den har slagit sig.

Thure Trepip

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2012
Hoj
Nu blev det intressant... plocka av nitarna? Hur gör du detta? Tror men inte kunna få loss dessa utan att de torde vara förbrukade och att själv nita om en skiva?

Men jag lyssnar gärna och lär..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Thure Trepip

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2012
Hoj
Ok då e ja med, nitarna på sprinten måste jag borra ur, men jag satsar på Hans på RG-brakes.. 1300 är max vad han tar för att fixa mína skivor.. kan bli 1200 om det bara är en service han gör... skriver till veckan å meddelar resultatet.... hoppas vägarna håller sig som dom är nu, då blir det en provtur snart..

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Innan man skickar skivorna till RG kan man ju göra en del saker själv.

1. Rengöra bromsskivans yta. Där samlas bromsdamm och det kan smetas fast vilket ger åsar och dalar. Smärjelduk och T-röd, eftertorka med trasa och T-röd.
2. Rengör och motionera nitarna. Tryckluft och T-röd.

Är man lite händigare så plockar man av nitarna och delar centrum från skivan. Skivan kan du då lägga på en glasskiva och se om den har slagit sig.

Vad menas med att "motionera" nitarna??

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Ok då e ja med, nitarna på sprinten måste jag borra ur, men jag satsar på Hans på RG-brakes.. 1300 är max vad han tar för att fixa mína skivor.. kan bli 1200 om det bara är en service han gör... skriver till veckan å meddelar resultatet.... hoppas vägarna håller sig som dom är nu, då blir det en provtur snart..
Detta ska bli spännande. Även jag har varit i kontakt med RG. Synnerligen vältalig om sitt system. Har dock inte hittat någon referens... Har två skivor som skulle behövas "fixas". Gör dock enm rejäl rengöring enligt Boris tips innan.....

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag är inte lika imponerad av RG brakes.
Mina blev inte ett dugg bättre, slutade med ett par beg från ebay som löste problemet.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag är inte lika imponerad av RG brakes.
Mina blev inte ett dugg bättre, slutade med ett par beg från ebay som löste problemet.

Sett ett riktigt dåligt jobb från RG och det har varit blandade åsikter i trådar tidigare.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Annars brukar det finnas helt nya eftermarknadsskivor på ebay.. Jag gav 2400:- för två skivor till min aprilia..

Thure Trepip

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2012
Hoj
Kör nu en sprint med perfekta bromsar.. RG fixade mina skivor.. Helt nöjd!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati