Vibration i styret efter däckbyte - vad kan det bero på?

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Nu har det gått ett par dagar. Blev det bra?

+1 till detta, gunga kraftigt och helst utan att använda frambroms t.ex. mot ngt.

Har precis avslutat en 8 dagars, 235mils Norgetur.
Vibrationerna kan ha minskat lite, men de är fortfarande där och jämför jag dessa pilot road mot mina förra däck så är det stor skillnad.

Angående Lossa hjulbult, nått jag kan mecka med själv utan att behöva oroa mig allt för mycket?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har precis avslutat en 8 dagars, 235mils Norgetur.
Vibrationerna kan ha minskat lite, men de är fortfarande där och jämför jag dessa pilot road mot mina förra däck så är det stor skillnad.

Angående Lossa hjulbult, nått jag kan mecka med själv utan att behöva oroa mig allt för mycket?

Det borde inte vara något problem, dra inte ur den bara. Och dra inte sönder skruvarna/gängorna när du skruvar ihop det igen.

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Pratade med en till handlare igår och han sa att om de har gjort en ombalansering så bör det inte vara det. Däremot suckade han bara han bara när jag nämnde att de var köpta från däckonline och sa att det nog beror på det. Däckkvaliteten var skiftande enligt han.

Kort sagt, bara och åka slut däcken sen byta? Själv känns det kostigt att jag ska behöva skruva i en fullt fungerande båge för att jag bytt däck...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Pratade med en till handlare igår och han sa att om de har gjort en ombalansering så bör det inte vara det. Däremot suckade han bara han bara när jag nämnde att de var köpta från däckonline och sa att det nog beror på det. Däckkvaliteten var skiftande enligt han.

Kort sagt, bara och åka slut däcken sen byta? Själv känns det kostigt att jag ska behöva skruva i en fullt fungerande båge för att jag bytt däck...

Det är ju samma tillverkare av däcken på däckonline, varför skulle de vibrera mer bara för att det är den återförsäljaren? :va Kvalitén borde ju vara samma som på alla andra ställen, för tror fan inte däcktillverkarna tillverkar sämre däck bara för att pallen ska till däckonline.

Med det sagt, däck KAN faktiskt vara fel på, och det kan ge vibrationer, men då beror det inte på var man köpt däcket.

Hade du bott närmare hade jag gärna tagit mig en titt.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

:confused::va:7peta:dummer:glömdet

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Pratade med en till handlare igår och BLA BLA däckonline BLA BLA Däckkvaliteten var skiftande enligt han....

Förstår att en däckhandlare inte gillar konkurrensen men hur kan han sänka sig själv på det viset HAHAHA

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Klart jag kan åka till någon mer firma (än de som bytte däcken + balanserade) och låta dem göra ett försök, men känns lite som pengar i sjön om det inte fungerar :arsele

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Klart jag kan åka till någon mer firma (än de som bytte däcken + balanserade) och låta dem göra ett försök, men känns lite som pengar i sjön om det inte fungerar :arsele

Hör med nån som kör RR, de flesta som gör det har både prylar och kunskap i att både kränga och balansera däck. :fakta
Och du kan nog få hjälp med det för en fika. :hihi

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Kan uppdatera tråden om någon annan råkar ut för liknande.
Då jag har TPMS (Tire Pressure Monitor System) på båda däcken blinkade varningslampan till här om dagen då jag låg på 2,3 fram, 2,5 bak i tryck.

Jag hade efter bytet noterat att de låg lite lägre än innan bytet men visste inte att det gjorde sån stor skillnad.

Jag tankade upp däcken till 2,6 fram, 2,9 bak och vipps! Vibrationerna borta. Som en ny hoj.:banana

Innan bytet hade jag legat på 2,7 respektive 3,1 med mina originaldäck Diablo Corza.
Kan tyckas konstigt att jag inte regerade tidigare, men trodde verkligen inte att det kunde spela sån stor roll.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kan uppdatera tråden om någon annan råkar ut för liknande.
Då jag har TPMS (Tire Pressure Monitor System) på båda däcken blinkade varningslampan till här om dagen då jag låg på 2,3 fram, 2,5 bak i tryck.

Jag hade efter bytet noterat att de låg lite lägre än innan bytet men visste inte att det gjorde sån stor skillnad.

Jag tankade upp däcken till 2,6 fram, 2,9 bak och vipps! Vibrationerna borta. Som en ny hoj.:banana

Innan bytet hade jag legat på 2,7 respektive 3,1 med mina originaldäck Diablo Corza.
Kan tyckas konstigt att jag inte regerade tidigare, men trodde verkligen inte att det kunde spela sån stor roll.

Ja, däckstryck gör rätt stor skillnad. Det kan dessutom göra så att det känns som om hojen faller in i kurvor, och sånt där skoj.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy