Vibration styre - ni som provat många typer av hojar/motorer

Hur är det med crossplane motorer och vibrationer?
Skulle kunna tänka mig att dom är bättre men vet ej.
 
Och du kramar inte för hårt i styret?

Hur välbalanserade däcken är spelar ju också stor roll.
Har kört hoj sedan jag tog kortet 1999 och gått otaliga SMC kurser så lite kan man....Nej jag sitter inte och krampar.
Angående materialet på FZ-1 an så vart jag så trött på skiten så den fick gå för en spottstyver av vad jag betalade.
 
Det är inte så att du har någon form av karpaltunnelsyndrom (eller är på väg att få)?
Det är relativt vanligt och går att få hjälp mot.
 
Jag skulle inte avskriva BMWs boxermotorer. De vibrerar mycket men frekvensken brukar inte störa känsliga händer.
Jag har en vän med gamla vibrationsskador i händerna som inte klarar några längre turer på nästan någon radfyra men boxer går bra att köra hela dagarna.
 
Jag är bara 40, har visserligen jobbat mycket fysiskt och enformigt men på mig blir långfinger, ringfinger och lillfinger vita på båda händerna av en tiomilatur, karpal är inget ovanligt...
 
SV650S inga problem med vibrationer
Sprint RS inga problem med vibrationer
GSX1300R inga problem med vibrationer med originalstyret, lite vibra sedan jag ersatte med 22 mm AL-stång

Provkört en Triumph Daytona 955. Vid 180 km/h började hela hojen vibrera så våldsamt så det var bara att slå av. Utslitet , obalanserat framdäck ? Utslitna gaffelbussningar, styrlager ?

För bli av med vibrationer är den vanliga lösningen något tungt som är elastiskt upphängt i styret.
Rätt dimensionerat kan "det tunga" börja svänga i mottakt och ta bort vibrationer.
Enklare är att fylla styrrören mellan 1/3 till 1/2 med t.ex. sand / vatten / blyhagel. Max till hälften för sanden / vattnet / blyhaglet ska kunna röra sig inne i röret och på så sätt absorbera vibrationer.
Och så fäst upp styret löst. På GSX1300R sitter styrena i en platta över gaffelkronan och plattan är ihopskruvad med gaffelkronan via 4 skruvar som går till gummibussningar i gaffelkronan.
Högre vikt och lösare upphängning sänker egenresonansfrekvensen för styret så sedan gäller det "bara" att hålla upp varvet så motorns impulser har högre frekvens än styrets egenresonansfrekvens.
Sammanfattning: Varva och håll löst i styret som Hoztic skriver. Kroppen hålls på plats med knän och ben mot tanken.
Kroppen ska inte hållas på plats genom att stödja sig mot styret.
Håller man kroppen på plats genom att stödja sig mot styret så är det dags för att prioritera mag- och rygg- och benträning på gymmet. Tycker jag.
Ett test på att man inte använder styret som stöd är att när förhållandena tilllåter köra med en hand på styret. Lite tuffare är att bromsa lätt med en eller två fingrar på frambromsen och en hand på styret. Utan att hojen svänger.
 
Styrets form är väldigt avgörande. Hade till en början dragbar styre på min HD 1250.
Bytte till ett styre något högre men men flera böjar. Vibrationerna minskade otroligt mycke å det funka å köra flera mil.
 
Hur är det med crossplane motorer och vibrationer?
Skulle kunna tänka mig att dom är bättre men vet ej.
Klart minst vibrationer av de hojar jag har kört.
Konventionella (flat plane) radfyror är lömska på så sätt att de kan tyckas vara vibrationsfria för stunden men när man sen kliver av efter 10 mil så har fingrarna domnat.
 
Vågar man skriva Zero här? Elmotorcyklar ska ju vara rätt så lugna med vibrationer då de inte har så mycket rörligt i sig. :)
 
Vågar man skriva Zero här? Elmotorcyklar ska ju vara rätt så lugna med vibrationer då de inte har så mycket rörligt i sig. :)

Ds8gU9xU4AIDWaR.jpg
 
Jag har provat i stort sett alla av dom vanligaste hojarna. dom flesta vibbrerar mer eller mindre utom 2 stycken. Alla boxer 6or som honda har . Och Millwaukee 8 motorn som sitter i nyare harry parkinson. Dessa vibbrerar ingenting. Jag har medelsvåra vibbskador i händerna sedan en tidigare yrkeskarriär och jag kan hålla i ett mc styre i cirka en kvart innan händerna domnar bort helt om motorn vibbrerar det minsta. En nyare harley kan jag köra hela dan utan bekymmer, samma sak med guldvinge. Bmw boxer har jag personligen inte kört så många meter med att jag kan avgöra.
 
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top