Vibration styre - ni som provat många typer av hojar/motorer

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Hur är det med crossplane motorer och vibrationer?
Skulle kunna tänka mig att dom är bättre men vet ej.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Och du kramar inte för hårt i styret?

Hur välbalanserade däcken är spelar ju också stor roll.
Har kört hoj sedan jag tog kortet 1999 och gått otaliga SMC kurser så lite kan man....Nej jag sitter inte och krampar.
Angående materialet på FZ-1 an så vart jag så trött på skiten så den fick gå för en spottstyver av vad jag betalade.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Det är inte så att du har någon form av karpaltunnelsyndrom (eller är på väg att få)?
Det är relativt vanligt och går att få hjälp mot.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag skulle inte avskriva BMWs boxermotorer. De vibrerar mycket men frekvensken brukar inte störa känsliga händer.
Jag har en vän med gamla vibrationsskador i händerna som inte klarar några längre turer på nästan någon radfyra men boxer går bra att köra hela dagarna.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Jag är bara 40, har visserligen jobbat mycket fysiskt och enformigt men på mig blir långfinger, ringfinger och lillfinger vita på båda händerna av en tiomilatur, karpal är inget ovanligt...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SV650S inga problem med vibrationer
Sprint RS inga problem med vibrationer
GSX1300R inga problem med vibrationer med originalstyret, lite vibra sedan jag ersatte med 22 mm AL-stång

Provkört en Triumph Daytona 955. Vid 180 km/h började hela hojen vibrera så våldsamt så det var bara att slå av. Utslitet , obalanserat framdäck ? Utslitna gaffelbussningar, styrlager ?

För bli av med vibrationer är den vanliga lösningen något tungt som är elastiskt upphängt i styret.
Rätt dimensionerat kan "det tunga" börja svänga i mottakt och ta bort vibrationer.
Enklare är att fylla styrrören mellan 1/3 till 1/2 med t.ex. sand / vatten / blyhagel. Max till hälften för sanden / vattnet / blyhaglet ska kunna röra sig inne i röret och på så sätt absorbera vibrationer.
Och så fäst upp styret löst. På GSX1300R sitter styrena i en platta över gaffelkronan och plattan är ihopskruvad med gaffelkronan via 4 skruvar som går till gummibussningar i gaffelkronan.
Högre vikt och lösare upphängning sänker egenresonansfrekvensen för styret så sedan gäller det "bara" att hålla upp varvet så motorns impulser har högre frekvens än styrets egenresonansfrekvens.
Sammanfattning: Varva och håll löst i styret som Hoztic skriver. Kroppen hålls på plats med knän och ben mot tanken.
Kroppen ska inte hållas på plats genom att stödja sig mot styret.
Håller man kroppen på plats genom att stödja sig mot styret så är det dags för att prioritera mag- och rygg- och benträning på gymmet. Tycker jag.
Ett test på att man inte använder styret som stöd är att när förhållandena tilllåter köra med en hand på styret. Lite tuffare är att bromsa lätt med en eller två fingrar på frambromsen och en hand på styret. Utan att hojen svänger.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Styrets form är väldigt avgörande. Hade till en början dragbar styre på min HD 1250.
Bytte till ett styre något högre men men flera böjar. Vibrationerna minskade otroligt mycke å det funka å köra flera mil.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hur är det med crossplane motorer och vibrationer?
Skulle kunna tänka mig att dom är bättre men vet ej.
Klart minst vibrationer av de hojar jag har kört.
Konventionella (flat plane) radfyror är lömska på så sätt att de kan tyckas vara vibrationsfria för stunden men när man sen kliver av efter 10 mil så har fingrarna domnat.

UnkeN

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Yamaha MT-07 2020
Vågar man skriva Zero här? Elmotorcyklar ska ju vara rätt så lugna med vibrationer då de inte har så mycket rörligt i sig. :)

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vågar man skriva Zero här? Elmotorcyklar ska ju vara rätt så lugna med vibrationer då de inte har så mycket rörligt i sig. :)

Ds8gU9xU4AIDWaR.jpg

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har provat i stort sett alla av dom vanligaste hojarna. dom flesta vibbrerar mer eller mindre utom 2 stycken. Alla boxer 6or som honda har . Och Millwaukee 8 motorn som sitter i nyare harry parkinson. Dessa vibbrerar ingenting. Jag har medelsvåra vibbskador i händerna sedan en tidigare yrkeskarriär och jag kan hålla i ett mc styre i cirka en kvart innan händerna domnar bort helt om motorn vibbrerar det minsta. En nyare harley kan jag köra hela dan utan bekymmer, samma sak med guldvinge. Bmw boxer har jag personligen inte kört så många meter med att jag kan avgöra.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...