Vibrationer i styre vid användning av frambroms

truekongo

yepp o
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
hornet
Jag köpte för ett tag sedan en Aprilia mille. Med hojen kom också lite vibrationer i styret som känns då man bromsar.

Vet att detta problem varit uppe många ggr förut och jag har läst som f*n men hittar inte all fakta jag vill ha...

Vibrationera kommer först i lite högre fart, runt 70+ och bara vid lätt tryck på bromshandtaget, trycker jag hårdare försvinner vibrationerna.

Nån kolv ligger även på hela tiden så däcken e lite svårrullat när det är uppe från marken, kan kanske vara något där som spökar :confused:

Ska testa att byta bromsvätskan och rengöra ok och kolvar.

Men är det någon som vet om spelet på skivorna är inom marginalen så vore jag tacksam och om ni även har några tips på vad som kan orsaka detta problem....

Last edited:

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Fixa oket så att inte bromsen ligger på. Byt sedan belägg. Om det är mycket kvar på beläggen kan det funka att istället för att byta gno av dom ordentligt med grovt sandpapper. Skulle tro att beläggen är glasade på ytan på grund av att bromsarna har legat på. Eller så är hojen lite för försiktigt körd. Bromsar ska användas, då mår dom bäst.

truekongo

yepp o
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
hornet
Ska genast prova det ni påpekat :rolleyes: , hoppas att det hjälper då jag verkligen inte vill köpa nya skivor om dem ny skulle vara boven i dramat :mad:

DimEnsion1

Bannad
Gick med
6 May 2006
Hoj
cykel med påhängsmotor, 1000cc
Det kan vara skivan som är ytterst lite vind, så det tar emot på vissa ställen. Eftersom det går snabbare så viberar det mera, därför du känner av det vid 70 och inte 30.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024