Vibrationer i styret, igen.

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Ett vanligt problem som det finns många trådar om men inget svar av de jag läst har hjälpt hittills.

Problemet är att det uppstår vibrationer i styret vid inbromsning.

Följande saker har jag försökt med (saker som ändå skulle göras förr eller senare)

- Bytt styrlagren (tack till Boris för ett bra inlägg 2006 =) )
- Bytt packningar och olja i stötdämparna
- Bytt framhjulslagren
- Bytt skivorna fram (till ett par begagnade i gott skick)
- Däcket är i bra skick och har även provat med olika tryck

Problemet kvarstår... :huvet

Börjar trivas i garaget nu men är utan idéer... :confused:
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag skulle börja med att mäta upp bromsskivorna. Även om du menar att du har bytt dem till ett par beggade men i bra skick.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag skulle ändå sätta mina pengar på skivorna.
Har du lite tur så gårdet att mäta med en indikatorklocka utan att ta av framhjulet.

Åk till någon lokal verkstad och fråga om de kan hjälpa dig at mäta dem.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
1. Lossa låsbultarna till framaxeln och tryck ihop gaffeln några gånger genom att trycka ner styret samtidigt som du bromsar fram.
2. Nytt däck.
3. NYA skivor o NYA belägg.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Lägger också min röst på skivorna. Har samma problem själv. Broms från 100 km/h går ok, men från högra hastigheter blir det ofelbart vibrationer i styret. Jag kollade skivorna genom att hissa upp hojen på depåstöd och därefter snurra framhjulet samtidigt som jag höll en liten spetsig mejsel alldeles still på bromsoket, så att den touchade skivan. Det räckte för att se en lite skevhet. På min hoj är toleransen max 0.3 mm i skevhet.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ta bort en bromsskiva och åk ut och bromsa, om felet kvarstår så gör du samma med andra skivan. glömt inte att blockera bromsokets kolvar när du tar bort respektive bromsskiva.
Jag hade små vibrationer, då bytte jag klossarna och problemet försvann på min hoj..
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Okej, tack för tipsen.

Beläggen är bytta. Slipade även ner de gamla lite och provade med dem igen men icke.

Däcket är också nytt.

Skivorna är som sagt begagnade så det lutar väl nog åt de då kanske.... Nya är så jäkla värdefulla så man skulle ju vilja vara 100 på att det beror på dem i såfall. Det är ju lite knepigt att kolla om dessa flytande / halv-flytande skivor är sneda bara.

Ta bort en bromsskiva och åk ut och bromsa, om felet kvarstår så gör du samma med andra skivan. glömt inte att blockera bromsokets kolvar när du tar bort respektive bromsskiva.
Jag hade små vibrationer, då bytte jag klossarna och problemet försvann på min hoj..

Får försöka med det. Thanks.
 
Last edited:

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Okej, tack för tipsen.

Beläggen är bytta. Slipade även ner de gamla lite och provade med dem igen men icke.

Däcket är också nytt.

Skivorna är som sagt begagnade så det lutar väl nog åt de då kanske.... Nya är så jäkla värdefulla så man skulle ju vilja vara 100 på att det beror på dem i såfall. Det är ju lite knepigt att kolla om dessa flytande / halv-flytande skivor är sneda bara.



Får försöka med det. Thanks.

Testade detta nu men det vibrerar ungefär lika mycket oberoende vilken skiva jag använde. Det är precis som om vissa partier på skivorna skulle vara strävare för det blir sådär ryckigt.

Om man kör ca 80km/h och sakta håller in frambromsen så ser man att nedre partiet på framdämparna rör sig fram o tillbaka, eller ser ut så åtminstone. Känns typ som en skitdålig ABS :gnissla
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hade samma problem själv. Skapade till och med en tråd om ABS då jag trodde det var den som spökade. Det ÄR skivorna, speciellt med tanke på de du beskriver om gaffelns rörelse. Lika var det för mig, lät verkstaden titta på det, och beskedet var att byta skivorna, vilket jag gjorde. Därefter funkar mina bromsar problemfritt.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Nya skivor till rimligare pris än suzuki orginal(4000:) kan handlas via ebay eller www.louis.de artnr 10043625 SUZUKI GSX-R 750 (GR7DB) 96-99 226,95€/st lägg till 15€ för frakten(Norden) eller www.addemoto.se artnr STS058LS/RS 2190:-/st
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Tackar för svaren.

Får mätt skivorna imorgon med indikatorklocka och efter det får man antagligen bita i det sura (eller i detta fall dyra) äpplet.
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Eller så har du ett felbalaserat framdäck.

Jag fick under mitt tredje köpas i helgen på Knutstorp detta problem, det vibrerade som satan i hela styret när man gjorde inbromsningar över 200.

Kollade runt ch började felsöka, och såg då att jag hade tappat en 25g vikt på framhjulet. När denna var på plats på nytt så var det inga som hälst problem att bromsa...
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Eller så har du ett felbalaserat framdäck.

Jag fick under mitt tredje köpas i helgen på Knutstorp detta problem, det vibrerade som satan i hela styret när man gjorde inbromsningar över 200.

Kollade runt ch började felsöka, och såg då att jag hade tappat en 25g vikt på framhjulet. När denna var på plats på nytt så var det inga som hälst problem att bromsa...

Vibrerade det bara då du bromsade?
 

PainInTheBrain

Radical Riders
Gick med
4 Feb 2010
Ort
In the söder
Hoj
Gärna något annat som går över 150kmh
Tveksam på att det skulle vara vikterna. Jag bytte däck häromdagen och fick nya vikter dom har redan alla flugit av men har inga problem med vibrationer i höga eller låga hastigheter med broms eller utan. Jag gissar med på skeva skivor.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Finns billiga eftermarknadsskivor på ebay till din hoj. Jag skulle hellre testa det än att köpa begagnat...
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Kollade just balanseringen och den var nog så bra som den kan bli. Ska för säkerhetsskull mäta skivorna imorgon före jag beställer nya.

Cpkossa: har du testat hong-kong / kina skivor? Funderade faktist nu när man ändå är igång kunde man lika bra testa med ett par billigare.
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Hade liknande problem med min. Tills jag renoverade bromsoken. Kolla om kolvarna går smidigt
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hade liknande problem med min. Tills jag renoverade bromsoken. Kolla om kolvarna går smidigt

Kan vara som ovanstående!

Kärvar kolvarna i oken så sliter klossarna snett, och det kan bla bli en glasad yta på enbart vissa ställen på klossarna. Det kan bli konstiga effekter...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top