Vibrationer på Hornet 600

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
När jag ligger kring 5000 varv/min så blir det satans vibrationer i hela ramen. Ibland hörs vibrationsljudet lika högt som motorljudet. Låter som när tandläkaren sätter borren i din tand.

Cykeln har gått 2600mil, har inte gjort ventiljusteringen än (Den skulle gjorts vid 2400mil...kommer snart :crash ). Dock bytt all olja regelbundet.

Är det lagren i motorn som är på väg utför :( ?
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Hur är det med kedjan?

Vet att CBR 600 kan vibrera riktigt mycket om kedjan är kass. Uppkommer vid 90-110 va ??
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
johanrehn80 skrev:
Hur är det med kedjan?

Vet att CBR 600 kan vibrera riktigt mycket om kedjan är kass. Uppkommer vid 90-110 va ??

Kedjan e ny, jag har kortat den själv dock. Kanske blev det fel.
Tror att det kan uppkomma kring 70-90km/t. Det känns som om det är kraftigare när man motorbromsar. Kan iofs bero på att vid acceleration så ligger man alltid över 5000varv/min eller drar förbi 5000var/min på ett väldigt kort ögonblick.
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Kommer det på alla växlar eller är det beroende av farten?
Vid jämn fart?
Vid acc utan fullgas?
Vid varvning stillastående?
Byttes dreven samtidigt som kedjan?
Om det är beroende av farten bör du leta vid hjulen eller kedjan.
Om det beror på varv kan det ju vara nån kåpa eller vadsomhelst som sitter löst. Det behöver ju inte vara fel i motorn.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
bippen skrev:
Kommer det på alla växlar eller är det beroende av farten?
Vid jämn fart?
Vid acc utan fullgas?
Vid varvning stillastående?
Byttes dreven samtidigt som kedjan?
Om det är beroende av farten bör du leta vid hjulen eller kedjan.
Om det beror på varv kan det ju vara nån kåpa eller vadsomhelst som sitter löst. Det behöver ju inte vara fel i motorn.

Det kommer när man slår av på gasen (motorbroms) och varvmätarn börjar gå ner till 5000-6000rpm. Det kommer åtminstone på 2:an och 3:ans växel. Det är svårt att få det att vibrera vid stödgas, dvs om jag håller gas så att den ligger på 5000-6000rpm så uppkommer det inte alls så ofta.
Vid stillastående 5000-6000rpm så låter det inte alls.
Bytte både drev och kedja samtidigt.
:confused:
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Om du inte har några vibrationer vid stillastående hoj så är det inget fel i motorn, möjligen kan det vara något med kopplingen, men mest låter det som om du bör kolla över kedjejusteringen igen.
 

LiquidNOx

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Kärra
Hoj
Hornet 600 -05
Har själv en Hornet 600 -05, hade gått 32 mil när jag köpte den i våras. Upplever själv ganska kraftiga vibration som börjar lite försiktigt vid 4500 rpm och som blir riktigt jobbiga vid 5000-5500 rpm. Speciellt jobbigt vid motorvägskörning då vibrationerna börjar vid 98 km/h och sedan bara fortsätter. Efter några mils körning i 110 är framförallt fötterna trötta, ibland nästan avdomnade. För att inte tala om backspeglarna som jag nästan funderar på att montera av eftersom man inte kan så något i dem ändå på grund av skakningarna. Kan ju även tillägga att vibrationerna uppkommer vid samma varvtal på alla växlar, oavsett hastighet.

Nämnde detta vid 100-milaservicen, de provkörde den och återkom med svaret något i stil med: "Ja, men det är inte så mycket att göra åt det".

Känns dock som att det borde gå att göra något åt det... Om alla Hornets vore likadana borde det finnas betydligt fler inlägg i denna tråd....
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
min är så också vid varvtal över 5500 dock inga problem att ligga i 110 på sexan å slöåka då vibrerar han ingenting. dock alla växlar över 5500-6000 ser man inte ett skit i backspegeln. min har gått 300 mil precis. förövrigt en mycket trevlig hoj

mvh /B
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Slått ett kik på motorfästena?
Hur uppkom det?
Annars brukar kass vevlager ge ena jävla vibrationer
 
Last edited:

LiquidNOx

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Kärra
Hoj
Hornet 600 -05
Hojen skall in på 600-milaservice imorgon, så jag skall ta upp det igen med teknikern. Misstänker dock att det är så att man har råkat få en vev vars kritiska varvtal ligger kring 4500 varv. Eller så är det helt enkelt en obalans i den. Men om de måste riva ut veven och byta den kan jag förstå att "det inte går att göra nåt åt det". Vi får väl se. ;-)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag tror på Ljunghausen´s förslag.



Kolla så att allt sitter fast,många hojar har "justerbara" motorfästen,vilket för övrigt är en servicepunkt på tex Blackbird.

Kolla också ev justering av balansaxlen (vet inte om det är drev eller kedja på Horneten)
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
flugan skrev:
95411 När jag ligger kring 5000 varv/min så blir det satans vibrationer i hela ramen. Ibland hörs vibrationsljudet lika högt som motorljudet. Låter som när tandläkaren sätter borren i din tand.

Cykeln har gått 2600mil, har inte gjort ventiljusteringen än (Den skulle gjorts vid 2400mil...kommer snart :crash ). Dock bytt all olja regelbundet.

Är det lagren i motorn som är på väg utför :( ?

Ramlager som som pajjat kanske.
 

LiquidNOx

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Kärra
Hoj
Hornet 600 -05
LiquidNOx skrev:
2460663 . Misstänker dock att det är så att man har råkat få en vev vars kritiska varvtal ligger kring 4500 varv. . QUOTE]

kan du förklara de där för mig?


Hej!

Ledsen att mitt svar har dröjt så, men jag har inte kollat in tråden på länge. Enligt vad jag har fått lära mig så har alla axlar ett eller fler kritiska varvtal som beror på längd, diameter, tvärsnitt etc. Vid dessa varvtal riskerar axlarna att komma i självsvängning, även kallat resonans. Ofta försöker man att dimensionera axlarna så att användningsvarvtal ligger så långt ifrån dessa varvtal som möjligt, och om man måste passera dem, gör det på så kort tid som möjligt. Av denna anledning kan man på en del MC eller andra maskiner känna av ett område där den vibrerar mer, för att sedan avta med ökande varvtal. Vet dock ej om detta kan appliceras på min hoj, eller om den lider av dåliga vevlager.

// Andreas
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top