Vibrationer V-strom

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
har fått vibrationer i min V-strom 650 -06 som jag inte blir av med. Jag och min Mc mek behöver lite hjälp med att komma problemet på spåret.

Vibrationerna finns där oavsett om jag står stilla och varvar upp till 3500-5000 varv, eller om jag åker. Min mc mek har konstaterat att vibrationerna kommer från motorn men vet inte riktigt var han ska börja leta.

Vibrationerna blir värre ju varmare motorn blir och runt 100 kan man känna en liten liten känsla av "obalans/vågkänsla", sidledes i bågen.

drivpaket bytt, klossar runt om, alla däck nya, balanserade på 2 olika firmor. Motorfästen kollade, alla lager kollade.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om det är ryckutjämnad kopplingskorg, kan det vara idé att kolla så att inte dessa element glappat upp. Då kan hela kopplingskorgen wobbla.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
En del V-STROM ägare verkar ju ha haft liknande problem där Suzuki ibland tagit sig på att byta hela kopplingspaketet med kopplingskorg i som det heter icke utannonserade återkallningar för att få bort dessa vibrationer.Ett problem som även omnämns på en del utländska nätsidor.
 
Last edited:

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Kolla in på www.vstrom.info sök på "Clutch Chudder".

Finns ett sätt att undersöka om man har det. Har för mig att det går ut på att du kör upp till där det vibrerar mest och sen drar du försiktigt in kopplingen men utan att den börjar slira. Slutar vibrationen då så är det bara att byta korgen.

Annars kan min strom ha vibrationer från drivpaketet om detta är feljusterat eller slitet. Har även fått vibrationer från anliggande bromsklossar. Kolla även ryckdämparen i bakhjulet när du är på det. Hur långt har den gått??
 

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Kolla in på www.vstrom.info sök på "Clutch Chudder".

Finns ett sätt att undersöka om man har det. Har för mig att det går ut på att du kör upp till där det vibrerar mest och sen drar du försiktigt in kopplingen men utan att den börjar slira. Slutar vibrationen då så är det bara att byta korgen.

Annars kan min strom ha vibrationer från drivpaketet om detta är feljusterat eller slitet. Har även fått vibrationer från anliggande bromsklossar. Kolla även ryckdämparen i bakhjulet när du är på det. Hur långt har den gått??

Läste precis det inlägget, ska testa imorgon. Vad som talar mot att det inte är bromsklossa etc är att vibrationerna finns även vd stillastående gaspådrag. Bågen har gått ca 1.400 mil

Läste på samma sajt nått om ventiljustering som kan hjälpa?
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Ventiler vid 1400 mil låter tidigt men klart man kan ha otur. Har inte behövt justera mina och min är uppe i 4600 mil. Throttle bodies kanske men kolla kopplingen. Överlägset vanligaste.
 

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Ventiler vid 1400 mil låter tidigt men klart man kan ha otur. Har inte behövt justera mina och min är uppe i 4600 mil. Throttle bodies kanske men kolla kopplingen. Överlägset vanligaste.

Testar koppligen imorgon. Om det skulle visa sig vara kopplingskorgen kan detta gå på Suzukis motorgaranti?
 

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Ok testat att hålla in kopplingen idag enligt tips, ingen skillnad. Vibrationerna blir värre ju varmare motorn blir och jag tycker den blivt allmänt slöare.
Har lite för mycket motorolja i motorn, precis över F -strecket men jag antar att detta inte kan ha med problemetatt göra?

Alla motorfästen kollade hos meken igår. Mer idéer någon?
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Näe olja ska inte vara nåt problem. Min bränner upp oljan om det är för mkt. Föreslår du skriver en tråd på www.vstrom.info

Finns många duktiga specialister där. Kolla in tråden med snubben som kört mätaren ut på sin DL650. 36 000 Mil+ Inte illa ;)

Du får undersöka del efter del är mitt tips. Är vibrationerna riktigt illa eller? Motorn är inte direkt komplex så det är bara undersöka.

Läkage
Tändstift
Ventiler
Kopplings korg
Komp


Du hittar det nog om det inte bara är du som är nojjig.

Klart det skulle kunna vara nåt allvarligt, men tror inte det.
 

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
Har en V-strom 1000 -02:a. Jag tror inte att du är drabbad av en dålig kopplingskorg. Bytte min själv för ett par månader sedan. Det var dock mycket tydligt att det var fel på den, kraftig resonans kring 3000 rpm. Efter bytet försvann resonansen helt. Men detta är kopplat till hojar producerade för -04 då den förbättrade korgen gick in. Så är den producerad efter det, vilket din är, så tror jag inte att det är fel på den.
Rasslar den vid gaspådrag? Eller går det inte att förknippa vibrationerna med med något direkt oljud?
 

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Har en V-strom 1000 -02:a. Jag tror inte att du är drabbad av en dålig kopplingskorg. Bytte min själv för ett par månader sedan. Det var dock mycket tydligt att det var fel på den, kraftig resonans kring 3000 rpm. Efter bytet försvann resonansen helt. Men detta är kopplat till hojar producerade för -04 då den förbättrade korgen gick in. Så är den producerad efter det, vilket din är, så tror jag inte att det är fel på den.
Rasslar den vid gaspådrag? Eller går det inte att förknippa vibrationerna med med något direkt oljud?

Nej inget rassel .... vibrationerna är nu ganska rejäla ... över 110 är inte att tänka på längre.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Men tomgången är fin och jämn?

Låter ju absurt att du inte kan köra mer än 110... kör min upp till 200 i mätarfart och tycker inte det vibrerar speciellt.

Har din mek kollat av mkt eller?
Gjort läcktest med startgas?
Kolla trottelsync och sen in o kolla kopplingen.

Sådär som du har den kan du ju inte ha den.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Ja alla två ;) Kör komp mätning på dem när du kommit längre i felsökningen
 

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Men tomgången är fin och jämn?

Låter ju absurt att du inte kan köra mer än 110... kör min upp till 200 i mätarfart och tycker inte det vibrerar speciellt.

Har din mek kollat av mkt eller?
Gjort läcktest med startgas?
Kolla trottelsync och sen in o kolla kopplingen.

Sådär som du har den kan du ju inte ha den.

tomgång normal ... Nej meken har bara gått igenom motorfästena. Jag ska förmedla alla era tips till honom nästa vecka.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top