Vibrationer vid bromsning (skivor uppmätta)

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har en kawasaki zx6r 00a. Vid bromsning med frambromsen vibrerar det lätt till kraftigt beroende på hastighet. Det är som värst runt 80km/h övriga hastigheter både över o under så är det lätta vibrationer men vid 80 skakar styret ganska bra.

Jag har mätt upp bromsskivorna fram med indikatorklocka. Den vänstra slog +- 0,03-0,04mm den högra de högra +0,08 o -0,07 ett totalt spann på 0,15mm för den högra. Läste i en tråd här på forumet att 0,2 mm va godkännt enligt haynes mekböcker. Räcker så lite skevhet för att kraftiga vibrationer ska uppstå?

Bromsbeläggen är så gott som nya...körda kanske 50 mil...vibrerade både före o efter jag bytte. I samband med klossbytet bytte jag även bromsvätskan o såg till att det blev rätt nivå. Även skiftat sida på beläggen för att utesluta dom.

Är det ny skiva som gäller eller vad tror ni? Vore trevligt om det för semesterkassan om det inte vore det.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hur är hjullagren? Samt att ingen kolv i oken kärvar? Inga andra skavanker på skivorna? Hur är nitningen mot naven ellet ev skruvning? Minskar vibbarna om du bromsar kraftigt?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
så hade jag på min YZF750R, skivorna är iaf 4000mil gamla och glappar rätt mkt, letade nya skivor men gick bet och provade detta:

Delade oken, gjorde rent kolvar och packboxar, nya bromsvätska, gjorde rent allt.
"tvättade" skivorna, först med skotchbrite och bräkleen, sen med smärjel och bräkleen, tyckte jag fick ur en del smuts, men sen testade jag med bara torr smärjel.
Hjulet va upphängt och snurrades i min hjulbalanserare, smärjel hölls mot skivan, jösses va svart smärjelduken vart.
Jag upprepade detta till det inte blev mkt svart, ut och körde och vibrationerna va borta.
Min gaffel hade läckt mkt innan och skitat ner allt inkl skivorna, men nu gjorde jag ju fler åtgärder samtidigt och kan ju inte säga om det va en eller flera saker som avhjälpte problemet.

Nya belägg skall bromsas in, stegvis och man ska inte bromsa till stopp under de första inbeddningarna.
Lycka till.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
inte 0.2mm, 0.02!, stor skillnad :), men sen är det flytande skivor så de kan diffa lite i sidled, det som absolut inte får diffa mer än 20micrometer nånstans är tjockleken.

ska altså mäta med micrometer och inte indikatorklocka :)
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hur är hjullagren? Samt att ingen kolv i oken kärvar? Inga andra skavanker på skivorna? Hur är nitningen mot naven ellet ev skruvning? Minskar vibbarna om du bromsar kraftigt?


Bromsar jag kraftigt är det så gott som inga vibbar alls förutom möjligtvis vid den magiska gränsen 80 km/h

Hjullagret glömde jag skriva om men det kollade jag o där kände jag inget glapp alls.

Nitningen har jag ingen aning om vad jag ska kolla efter så upplys mig gärna =)

Kan vara styrlagret som glappar.

Dum fråga....hur kollar man styrlagret på en sporthoj? Har ju inget centralstöd som på körskolehojen.

så hade jag på min YZF750R, skivorna är iaf 4000mil gamla och glappar rätt mkt, letade nya skivor men gick bet och provade detta:

Delade oken, gjorde rent kolvar och packboxar, nya bromsvätska, gjorde rent allt.
"tvättade" skivorna, först med skotchbrite och bräkleen, sen med smärjel och bräkleen, tyckte jag fick ur en del smuts, men sen testade jag med bara torr smärjel.
Hjulet va upphängt och snurrades i min hjulbalanserare, smärjel hölls mot skivan, jösses va svart smärjelduken vart.
Jag upprepade detta till det inte blev mkt svart, ut och körde och vibrationerna va borta.
Min gaffel hade läckt mkt innan och skitat ner allt inkl skivorna, men nu gjorde jag ju fler åtgärder samtidigt och kan ju inte säga om det va en eller flera saker som avhjälpte problemet.

Nya belägg skall bromsas in, stegvis och man ska inte bromsa till stopp under de första inbeddningarna.
Lycka till.

Perfekt att jag sitter på jobbet o kan sno med mig lite skotchduk hem. Det där ska jag ta o testa när jag jobbar klart idag.

Körde in skivorna med 19 lugna mil på landsväg med mest motorbroms och bakbroms. Efter det blev det kraftigare inbromsningar med tid för att svalna emellan. Det va så jag förstod instruktionen till beläggen

inte 0.2mm, 0.02!, stor skillnad :), men sen är det flytande skivor så de kan diffa lite i sidled, det som absolut inte får diffa mer än 20micrometer nånstans är tjockleken.

ska altså mäta med micrometer och inte indikatorklocka :)

Aha...såg nog lite suddigt igår morse när jag surfade runt här. Ska knata iväg till verkstan sen o se om jag kan rota fram en micrometer.

Har orginalskivor...är såna flytande?
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nitningen har jag ingen aning om vad jag ska kolla efter så upplys mig gärna =)


Har orginalskivor...är såna flytande?

Ja dom är flytande.
Nitningen är mellan själva stålskivan (som belägget tar i) och det aluminium-centrum som skruvas fast i fälgen.
Det är nitarna som gör att skivan är flytande, detta för att utjämna skivans expansion när den blir varm, annars skulle den slå sig/bli vågig.

Du kollar dom genom att ta tag i skivdel av skivan och röra den, rotation, åt sidan etc.
Normalt sett är glappet större ju längre hojen gått, glappar det 0,5mm så är det normalt, 1mm är lite slitet och 2mm är kanske värt att fundera över.

Tvätta ur skivorna till att börja med.
(det är bromsbeläggsmaterial inbäddat i skivan, så ska det va men det kan även vara extra skit från läckande gaffel etc. och när man byter mellan belägg från olika tillverkare kan det hända att resterna från den gamla inte trivs ihop med de nya)
 
Last edited:

JKI

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600RR -05
För att kolla styrlagret så luta upp hojen på sidostödet bara, håll den där medan en polare drar i framgaffeln.

Min fälg har fått en bula och är lite platt på en liten del vilket ger vibrationer när jag bromsar i hastighet 50 och uppåt, det börjar bli obehagligt runt 150+. Jag provade allt du gjort innan jag kom på att det var fälgen som var anledningen. Antagligen förra ägaren som kört den in i något. Jag körde inte mer än 50 när jag provkörde...:confused:

Du har inte råkat skada fälgen utan att märka det :rolleyes:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top