Vibrationer vid ca 5000 rpm

Grunkan

Dr
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
2001, Triumph Speed Triple
Tjeanare!
Jag har en Fazer 600 som vibrerar. Det är som absolut som kraftigast vid 5000 rpm, men de följer även med vid högre varv. Vibrationerna känns i framför allt sadel och tank, men känns även av i styret.
Vad kan dessa vibrationer bero på?

MVH
/G

Solid snake

Guest
Clipside skrev:
att din Fazer 600 igentligen är en ktm?!

Lönt?

Trådstartare, har du gammal olja?

Min vibrerade med gammal olja, iofs en tvitaktare, annars kan du ju kolla det andra såsom ventiler, osynkade fuggar kanske, kassa lager osv osv osv.

Grunkan

Dr
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Solid snake skrev:
Lönt?

Trådstartare, har du gammal olja?

Min vibrerade med gammal olja, iofs en tvitaktare, annars kan du ju kolla det andra såsom ventiler, osynkade fuggar kanske, kassa lager osv osv osv.

Jag har både ny (bra) olja samt nysynkade "fuggar". Vilka lager syftar du på?

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Grunkan skrev:
Tjeanare!
Jag har en Fazer 600 som vibrerar. Det är som absolut som kraftigast vid 5000 rpm, men de följer även med vid högre varv. Vibrationerna känns i framför allt sadel och tank, men känns även av i styret.

MVH
/G

Vibrationer brukar bli värre ju äldre motorn är... hur många mil har motorn gått?

Kolla att inte nån bult sitter löst

Fuggarna kanske inte blivit rätt synkade eller så läcker nåt förgasargummi...
Kan oxå vara nåt/några av throttel-membranen som det är nåt litet hål i...

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
FZS 600
Grunkan skrev:
Tjeanare!

MVH
/G
Det var som tusan. Min fazer har vibrationerna vid 6000v/min o 120km/h. Märkligt...
Är den omdrevad eller? Vid 5000v/min gör min exakt 100km/h och går mjukt. Kring 130 så släpper den o vibrationerna minskar till nästan obefintligt i 140 o uppåt.
Hursomhelst så är det inget fel. Men motorn går "sötare" med mekaniken i ordning såsom välsynkade gasare o rätta ventilspelet. :tummenupp

Edit: Ett bakdäck som jag hade tidigare gav ena rejäla vibrationer i hojjen kring 100-130, och det redan när det var nytt. När jag såsmåningom efter div.turer hos däckgubben fick det utbytt på garantin till ett nytt så var problemen borta. Tydligen nått fel på däcket eller monteringen. Symptomen var precis som du beskriver dom. Kan vara värt o kolla upp?? :confused: :7peta

Last edited:

Grunkan

Dr
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
V-Moto skrev:
Det var som tusan. Min fazer har vibrationerna vid 6000v/min o 120km/h. Märkligt...
Är den omdrevad eller? Vid 5000v/min gör min exakt 100km/h och går mjukt. Kring 130 så släpper den o vibrationerna minskar till nästan obefintligt i 140 o uppåt.
Hursomhelst så är det inget fel. Men motorn går "sötare" med mekaniken i ordning såsom välsynkade gasare o rätta ventilspelet. :tummenupp

Edit: Ett bakdäck som jag hade tidigare gav ena rejäla vibrationer i hojjen kring 100-130, och det redan när det var nytt. När jag såsmåningom efter div.turer hos däckgubben fick det utbytt på garantin till ett nytt så var problemen borta. Tydligen nått fel på däcket eller monteringen. Symptomen var precis som du beskriver dom. Kan vara värt o kolla upp?? :confused: :7peta

OK, så jag kanske bara är onödigt uppmärksam (nojig) då? :va Vibrationerna beror inte på däcken då det vibrerar när jag står stilla å gasar upp till 5000 rpm. Mina vibrationer minskar oxå när jag kommer en bit över 5000.

Grunkan

Dr
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
UltraMarine skrev:
Vibrationer brukar bli värre ju äldre motorn är... hur många mil har motorn gått?

Kolla att inte nån bult sitter löst

Fuggarna kanske inte blivit rätt synkade eller så läcker nåt förgasargummi...
Kan oxå vara nåt/några av throttel-membranen som det är nåt litet hål i...

Förgasargummin å trottelmembranen får jag ta å kolla. Ska även kolla i så att alla bultar sitter som de ska. Blir det vibrationer av läckande i förgasargummin? Jag trodde bara att motorn skulle börja gå ojämt? Jag har hört att man kan kolla läckage genom att spraya startgas över gummina, stämmer det?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
en i stan som hade väldiga problem med vibrationer. Visade sig vara motorfästerna som var kasst åtdragna. Drog åt men sen började de igen efter några mil. :3freak bytte fästen och sen dess går den hur fint somhällst.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept