Vibrationer vid dragläge på bil

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Hej

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig så jag frågar här.

Har en Honda Civic 1,5 -97 som har börjat vibrera kraftigt på dragläget när jag ska köra iväg, hela kupèn skakar och det känns inget vidare bra för bilen. Spelar ingen roll om hur mkt gas man ger, utom om man ytterst försiktigt smyger iväg, då uppstår knappt några vibrationer.

Koppligen är nyligen bytt också, och det uppstod först efter att den byttes.

Vad tror ni? Kan ett utslitet motorfäste orsaka så starka vibrationer, eller kan det vara nåt annat?

Edit: Det är alltså bara i själva start ögonblicket som det vibrerar, inte under körning.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Gissar att det kan vara olja/fett på svänghjulet/koplingslamellerna.

Last edited:

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Roliga är att jag fick ett liknande problem igår.

Hissade upp bilen och fan ett sönderrostat avgassystem där både fästen gått sönder samt hål i rören.

Vibrerade som fan när man startade.

AndyA

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Hoj
På jakt
centrerades kopplingen ordentligt vid montering? Slitna motorkuddar kan också avge underliga vibrationer ja.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
om nån av tändsitften inte tänder kan det också vidbrera lite konstigt vid start

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
O har ngn kedjat fast din bil i betongväggen så blir det lite konstiga vibrationer strax innan transmissionen lämnar bilen. :mattias

:hihi

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Hmm, alltså, vibrationerna kan væl liknas vid de som uppstår nær man kør før långsamt på før høg væxel.
Firman som gjorde kopplingsbytet ær en liten icke-mærkesværkstad. Om jag ska gå till dom och hævda att jag vill reklamera kopplingsbytet måste jag ju vara sæker på att det ær det som ær fel. Annars kommer dom sækert ta in bilen och sedan påstå att det inte var nåt fel på kopplingen och jag får prøjsa 6000kr till. :rolleyes:

Hur undersøker man bæst motorkuddarna/bussningarna før slitage?

Hur kollar jag stiften? Ta ut stiftet och starta motorn ær væl inte att rekommendera på en bilmotor?

Tack før alla svar (nej bilen var inte fastkedjad i en betongvægg...tror jag :va )

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Min Lancer ifrån 92 beter sig ungefär likadant. Har jag för lite gas när jag ska iväg så hugger kopplingen och det känns som bilen studsar iväg. Men den kopplingen har gått 20000mil och så är nog vevaxeltätningen slut så det är nog lite olja på lamellen också.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Hmm, alltså, vibrationerna kan væl liknas vid de som uppstår nær man kør før långsamt på før høg væxel.
Firman som gjorde kopplingsbytet ær en liten icke-mærkesværkstad. Om jag ska gå till dom och hævda att jag vill reklamera kopplingsbytet måste jag ju vara sæker på att det ær det som ær fel. Annars kommer dom sækert ta in bilen och sedan påstå att det inte var nåt fel på kopplingen och jag får prøjsa 6000kr till. :rolleyes:

Hur undersøker man bæst motorkuddarna/bussningarna før slitage?

Hur kollar jag stiften? Ta ut stiftet och starta motorn ær væl inte att rekommendera på en bilmotor?

Tack før alla svar (nej bilen var inte fastkedjad i en betongvægg...tror jag :va )

Dra bort ena tändkabeln/hatt och testa, sedan gör du så på alla fast inte samtidigt o kolla ifall det ändrar sig nåt.

AndyA

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Hoj
På jakt
Kuddarna kan du leta efter sprickor i. Se om du kan komma åt med någon form av bräckjärn mot en stabil motordel och vicka lite försiktigt. Då ser du om de är torra och har större sprickor i sig. Går det lätt och spelet är stort bör man överväga ett byte. framvsgnsbussningar skall inte glappa, men röra sig lite följsamt i sin hylsa, även där ska det inte gå alltför lätt att få dom att röra sig..

För mer info om stiftens kondition kan du klicka här och sen på E-learning länken och följa infon där http://ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=267

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024