Vibrationer.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Tycker min hoj vibrerar på ganska bra, är det så på alla 125 race, eller ska ja fundera på att byta ut något? Kanske Kopplingsfjädrarna och ramlager? (Ska endå bytas) Eller kan det vara något annat?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Pr0bz skrev:
Tycker min hoj vibrerar på ganska bra, är det så på alla 125 race, eller ska ja fundera på att byta ut något? Kanske Kopplingsfjädrarna och ramlager? (Ska endå bytas) Eller kan det vara något annat?

Min hoj vibrerar också!
Går ju inte att ha en HELT vibrationsfri hoj..

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Pr0bz skrev:

mer eller mindre vibrerar dom kanske att en 125a skakar lite mer än en rad 4a

kopplingsfjädrarna får du inte bort skakningar kan jag nog redan nu säga:D

ram lager raslar det väll mer vid ett visst varvtal om det var så att det rasla upp till tex 5000 sen slutar det, så tror jag man kände igen slut ramlager.

men man kan väll byta diverse lager och låta någon balansera motorn serigöst om man vill ha en snällare motor

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
NSR har ett känt fel med motorfästerna. Prova dra åt dem kommer de nog sluta men återkommer efter några mils körning. Om det skulle vara problemet så får du byta ut motorfästerna. Dåligt inställd balansaxel eller dåligt balancerad vev kan ju också orsaka vibrationer eller exempelvis sne utgående axel eller en kedja som inte är lika dålig överallt. Platta däck, skeva bromsskivor ja listan kan göras lång.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
RS "Alex" skrev:
mer eller mindre vibrerar dom kanske att en 125a skakar lite mer än en rad 4a

kopplingsfjädrarna får du inte bort skakningar kan jag nog redan nu säga:D

ram lager raslar det väll mer vid ett visst varvtal om det var så att det rasla upp till tex 5000 sen slutar det, så tror jag man kände igen slut ramlager.

men man kan väll byta diverse lager och låta någon balansera motorn serigöst om man vill ha en snällare motor

nej, när ramlagerna är slut så viberar hojjen lite mer.

Dina ramlager kan vara slut, jag skulle fixa ett växellådsproblem på min nsr -89 och vevaxeln glappade säker flera millimeter.. både upp och ner. den vibrerade inte så jätte mycket men nu när jag bytt viberar den ingenting.

Säker så balansaxeln står rätt? en kugg fel på den och hela hojjen viberar. Fast de känner du för det är onormala vibrationer.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
DJM skrev:

Dina ramlager kan vara slut, jag skulle fixa ett växellådsproblem på min nsr -89 och vevaxeln glappade säker flera millimeter.. både upp och ner. den vibrerade inte så jätte mycket men nu när jag bytt viberar den ingenting.

Säker så balansaxeln står rätt? en kugg fel på den och hela hojjen viberar. Fast de känner du för det är onormala vibrationer.
han beskriver inte så bra. Svårt att gissa sig fram. Kanske att han har för grovmönstrade däck. :hihi

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Ljunghusen skrev:
En encylindrig motor vibrerar endel.. Fingrarna domnar inte?

Nej, det kittlas mest :rolleyes: Men efter ett tag blir det bara jobbigt att hålla i styret :(

Det vibrerar med desto högre varvtal jag ligger på.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Pr0bz skrev:
Nej, det kittlas mest :rolleyes: Men efter ett tag blir det bara jobbigt att hålla i styret :(

Hm okey, svårt att avgöra utan att prova själv :rolleyes:

Jämför med någon annans nsr..?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Pr0bz skrev:

Av att bedömma så skulle jag gissa på dåliga motorfästen. Min polares NSR som led av samma kända problem hade högre och högre vibrationer kanske som högst vid 6-7k men de avtogg vid 9k igen och den kändes vibrationsfri typ vid 10k

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DJM skrev:

kan allt rasla också

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...