Vibrationsläte på Blade 929 -01

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tja, det är nånting som vibrerar och skapar ett jävligt jobbigt ljud på min hoj. Ljudet uppkommer vid exakt 5000 varv och slutar runt 5500 varv på alla växlar. Det låter som två tunna plåtbitar som ligger och vibrerar lite fint mot varandra och är så jävla störande. Jag trodde att det var fläkten men det verkar inte så då jag plockade bort den och kollade.

Någon som har några uppslag? Det är jävligt störande.

Fridens

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Har samma på min...

Fick för mig att det var ventilslammer och lämnade in..
Men inget fel hittades...

Kör med öronproppar så hörs det inte.. :rolleyes:

/Lännström

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Blade 929:a
Å jag har oxå ett konstigt ljud, har kollat med flera verkstäder å är själv mekaniker. Jag trodde det var ventilljud oxå först, men efter att ha hört massor med folk säga att det är normalt med det här "skrammlet" på 929:eek:rna så ger jag faen i de å kör me proppar i örona istället....... :rofl

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Iceman1975 skrev:
Har samma på min...

Fick för mig att det var ventilslammer och lämnade in..
Men inget fel hittades...

Kör med öronproppar så hörs det inte.. :rolleyes:

/Lännström

Så du menar att det är lönlöst att försöka hitta det? Fan va lack ja blir, jag blir tokig. Blir nog tvungen att riva ner lite prylar igen och göra ett nytt försök att lokalisera. Tack i alla fall, nu känner man sig inte så ensam åtminstone. Trevlig helg och kör försiktigt!!!

/Tarzan

Fist Woman

Guest
konstiga ljud..

Hade en gång en fyrcylindrig motorcykel, en Bimota KB1 (gammal trött kawa 1000 motor) och var ute och åkte med några kamrater. En kamrat som åkte Moto Guzzi Lm1 (Tufft på 80-talet tyckte vi) stannade ideligen och kollade på hojen, efter ett tag frågade jag vad han höll på med varvid han svarade att det var något som satt löst och vibrerade eller nåt. Till slut kom vi på att det var mitt avgasljud han hörde. Fyrcylindriga motorer piper ju så larvigt, som små möss ungefär.

Så det kanske är ditt problem oxå...

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Florodoltarzan skrev:
Tja, det är nånting som vibrerar och skapar ett jävligt jobbigt ljud på min hoj. Ljudet uppkommer vid exakt 5000 varv och slutar runt 5500 varv på alla växlar. Det låter som två tunna plåtbitar som ligger och vibrerar lite fint mot varandra och är så jävla störande. Jag trodde att det var fläkten men det verkar inte så då jag plockade bort den och kollade.

Fridens

har exakt samma på min r6a..
mellan 5 000 å 6000 rpm.. som 2 brickor på en skruv som skallrar mot varandra.. på alla växlar osv...
och ja.. öronproppar tar bort ljudet.. förvånansvärt va de låter när man kör utan propparna i, blir ju paranoid...

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Florodoltarzan skrev:
Så du menar att det är lönlöst att försöka hitta det? Fan va lack ja blir, jag blir tokig. Blir nog tvungen att riva ner lite prylar igen och göra ett nytt försök att lokalisera. Tack i alla fall, nu känner man sig inte så ensam åtminstone. Trevlig helg och kör försiktigt!!!

/Tarzan

Körde 929 i tre år. Kolla att alla bultar runt motorfäste och liknade sitter kvar eller är åt dragna.
Efter en dag på gotland ring så hade en bult till motorfästet gängat ur sig själv och försvann.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har du helsystem med fjädrar som håller ihop det typ Akrapovic?

Har ett sånt på mitt bygge och det saknas ett gummi runt någta fjädrar ...
Det låter precis så om min när man varvar upp!

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Florodoltarzan skrev:

/Tarzan

Jag har iallafall inte hittat det..Och inte mekanikerna heller... :va
Men hittar du nått så säg gärna till... :Bugar

Lycka till med letandet.. :Bugar

Mvh Lännström

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Kan det inte vara så att vid just den frekvensen av vibrationer som uppstår vid just det varvtalet så är det något som vibrerar. -Resonans alltså. Ungefär som att vissa kåpor vibrerar vid speciella hastigheter, men när man gasar ltie så försvinner det...

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
yonsson skrev:
Kan det inte vara så att vid just den frekvensen av vibrationer som uppstår vid just det varvtalet så är det något som vibrerar. -Resonans alltså. Ungefär som att vissa kåpor vibrerar vid speciella hastigheter, men när man gasar ltie så försvinner det...

jodu.. n¨ått e de som vibrerar iaf :p

matte-cbr929

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
Honda CBR 929
[jag hadde samma skrammel på min 929 -00 , jag bytte kamkedjesträckarn och då försvann missljudet. Men nu 300 mil senare så har skiten kommit tillbaka, precis som innan + att jag tycker den vibrerar mycket .

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
ja 4 stycken!!!
Florodoltarzan skrev:
Tja, det är nånting som vibrerar och skapar ett jävligt jobbigt ljud på min hoj. Ljudet uppkommer vid exakt 5000 varv och slutar runt 5500 varv på alla växlar. Det låter som två tunna plåtbitar som ligger och vibrerar lite fint mot varandra och är så jävla störande.

Jag har fått exakt samma missljud på min... hördes ingenting när jag köpte den, då hade den gått 1600 mil. Nu slår den snart över till 1900 och nu har ljudet börjat kommit.
:confused:
Grymt störande! Kan det va kamkedjesträckarn som nån nämnde?

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
Florodoltarzan skrev:

Fridens
Min skramlar med, men vid högre varv. Tror det är normalt med det skramlet... jag har även letat men ej funnit något. En polare har en 00 han med och hans skramlade i lamellerna vid just 5000 varv. Kanske kan vara något?

Har du lokaliserat var ifrån ljudet kommer ungefär? tex motorn eller bakskärmen,,, kanske hade varit lättare att hjälpa till då..

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
KillerB skrev:
Min skramlar med, men vid högre varv. Tror det är normalt med det skramlet... jag har även letat men ej funnit något. En polare har en 00 han med och hans skramlade i lamellerna vid just 5000 varv. Kanske kan vara något?

Har du lokaliserat var ifrån ljudet kommer ungefär? tex motorn eller bakskärmen,,, kanske hade varit lättare att hjälpa till då..

Vad jag vet så har alla 929:eek:r och 954:eek:r jag kommit i kontakt med vibrerat lite vid 5000 till 6000 rpm, på sjätte växeln. Oavsett om de gått 1000, 1500 eller 1700 mil.

Men då får man lägga sig i 150km/t istället för 130 så blir det lungt och fridfullt :tummenupp

Gixxer 750 vet jag oxå vibbrerar vid visst varvtal...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024