Klosse
Gudomlig sporthojare
Den bästa beskrivningen jag kan ge är känslan ”DRRRRRR” under tiden jag släpper upp bilens kopplingspedal på ettan. Och ett oskönt vibrerande. Inget mekaniskt oljud. Kopplingen slirar inte alls. Men alltså ett oskönt ”DRRRRRR” som känns i kopplingspedalen när jag släpper upp den för att komma iväg på ettan. I övrigt går motorn perfekt och jag är alltid noga med att vara snäll mot motorn: inte köra på varken för låga eller höga varv. Slirar inte på kopplingen som jag hört en del äldre personer göra när de ska iväg eller fickparkera. Gräsligt. Jag byter olja och oljefilter minst en gång om året. Så motorn är i bra skick och går bra. Men alltså: ”DRRRRRR”. Drivaxel-problem? Något med kopplingen (trots att den inte slirar)? Nå – någon som känner igen det här, så att jag vet ifall det är något jag borde fixa omgående innan något annat och allvarligare händer etc. ”Vad är det för bil?” kommer säkert en del att fråga och det vore ju lätt att bara skriva det här. Men jag tror att de som har relevant kompetens att göra en kvalificerad gissning känner igen fenomenet och kan tala om vad det är, utan att veta ifall det rör sig om en Honda, Skoda, Mercedes eller Chevrolet.