Vibrerar på ettan från stillastående – vad kan det vara?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Den bästa beskrivningen jag kan ge är känslan ”DRRRRRR” under tiden jag släpper upp bilens kopplingspedal på ettan. Och ett oskönt vibrerande. Inget mekaniskt oljud. Kopplingen slirar inte alls. Men alltså ett oskönt ”DRRRRRR” som känns i kopplingspedalen när jag släpper upp den för att komma iväg på ettan. I övrigt går motorn perfekt och jag är alltid noga med att vara snäll mot motorn: inte köra på varken för låga eller höga varv. Slirar inte på kopplingen som jag hört en del äldre personer göra när de ska iväg eller fickparkera. Gräsligt. Jag byter olja och oljefilter minst en gång om året. Så motorn är i bra skick och går bra. Men alltså: ”DRRRRRR”. Drivaxel-problem? Något med kopplingen (trots att den inte slirar)? Nå – någon som känner igen det här, så att jag vet ifall det är något jag borde fixa omgående innan något annat och allvarligare händer etc. ”Vad är det för bil?” kommer säkert en del att fråga och det vore ju lätt att bara skriva det här. Men jag tror att de som har relevant kompetens att göra en kvalificerad gissning känner igen fenomenet och kan tala om vad det är, utan att veta ifall det rör sig om en Honda, Skoda, Mercedes eller Chevrolet.
clutch-pedal-vibrations.jpg

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
På Youtube tycker jag att den här personens beskrivning bäst stämmer med det jag har. Men låter lite riskabelt att testa den föreslagna lösningen: slira som fan på kopplingen för att ”slipa bort” grejer som inte ska vara där...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bakhjul driven bil?. Låter enl beskrivning som stödlagret till kardan...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag är nog inne på en fuckyou koppling brinnut till att börja med det tar ju bara 1,5-2 minuter.

Skämtosido så kan det bli beläggning pga att man kör kärring så ett par skapliga slirningar till att börja med.

Sedan är det nog att börja kolla drivaxel knutar, hardy skiva stödlager.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett dåligt motorfäste?

Jag har haft det på någon bil. (trasig gummikudde)

Öppna huvet och titta när någon kör iväg så ser du om motorn rör sig onormalt mycket.
Det är ju typiskt från stillastående på ettans växel när man har som mest vridmoment som ska tas upp av motorfästena.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har haft samma på ett par bilar för länge sedan. Packboxen på vevaxeln läcker lite, det blir ett par droppar olja på kopplingen och det hugger så att bilen vibrerar vid start från stillaståede. Löste det då (tillfälligt) genom att i en uppförsbacke stå stilla med hjälp av kopplingen (slira på den) i ca 30 sekunder. Inget tokvarvande, men lite förhöjt.

Byta kopplingen på en framhjulsdriven bil är ju inget jag skulle se fram emot, de jag hade det på var båda bakhjulsdrivna, men det var för ca 30 år sedan.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Menar du bakhjulsdriven bil? Den här är framhjulsdriven.

Visste ju inte vilken de va... Framhjulsdriven eller bakhjulsdriven, den infon saknades.. Kan inte mycke om framhjulsdrivna bilar då... Har nästan bara haft/har bakhjulsdrivna bilar..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vad är ”kör kärring”?
Man som person kör ytterst försiktigt och på ett sätt som upplevs att man kör som en kärring.

Står en vecka vid stopp plikt det kan ju komma något på torsdag nästa vecka.

Stannar i rondell och släpper in så man inte riskerar att krocka o blir påkörd bak ifrån istället.

Kör i 65 på 90 väg för det varvar så hemskt vid 1200 rpm.

Håller bromsen halvt nedtryckt så bromsljusen lyser så bakomvarande förstår att man tänker bromsa vid rondellen 4,37 mil fram.

Som exempel.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Man som person kör ytterst försiktigt och på ett sätt som upplevs att man kör som en kärring.

Står en vecka vid stopp plikt det kan ju komma något på torsdag nästa vecka.

Stannar i rondell och släpper in så man inte riskerar att krocka o blir påkörd bak ifrån istället.

Kör i 65 på 90 väg för det varvar så hemskt vid 1200 rpm.

Håller bromsen halvt nedtryckt så bromsljusen lyser så bakomvarande förstår att man tänker bromsa vid rondellen 4,37 mil fram.

Som exempel.
Du beskriver en ganska genomsnittlig Uppsala-bilist...

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Urtrampningslager kanske? Fast då borde det kännas och låta när pedalen är nertryckt likaväl som under tiden den släpps upp.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min gissning är att motorn saftar olja från ventilkåpspackningen eller bakre vevaxeltätning och det har hamnat på lamellskivan.
Kan lösas med nån sur vätska som löser oljan och att få värme i lamellen.
Givetvis tätar man läckaget också.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Min gissning är att motorn saftar olja från ventilkåpspackningen eller bakre vevaxeltätning och det har hamnat på lamellskivan.
Kan lösas med nån sur vätska som löser oljan och att få värme i lamellen.
Givetvis tätar man läckaget också.
Coca-Cola går finfint att spruta in på kopplingen sockret klibbar bra.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är inte vetenskap det är fakta att sockrade Coca-Cola löser rost, får generator remmar att sluta slira, får slirande torra kopplingar att sluta slira.
Får rom att smaka bättre.
Att det löser rost har inget att göra med något socker. Det har att göra med att Coca Cola innehåller fosforsyra som löser rost vilket faktiskt alla syror gör eftersom dom är reduktionsmedel och sålunda kan backa oxidationen som är upphov till rosten förutsatt att det är en tillräckligt stark syra.
Dvs all cola löser rost.

Att sockret blir klibbigt är en annan sak.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Att det löser rost har inget att göra med något socker. Det har att göra med att Coca Cola innehåller fosforsyra som löser rost vilket faktiskt alla syror gör eftersom dom är reduktionsmedel och sålunda kan backa oxidationen som är upphov till rosten förutsatt att det är en tillräckligt stark syra.
Dvs all cola löser rost.

Att sockret blir klibbigt är en annan sak.
Du har rätt men anledningen att Coca-Cola löser rost bättre än fanta eller valfri dricka är att det är mera fosfor syra i cola än andra drickor.

Även ketchup gör otroligt rent från oxideras o det är inte sockret där heller.

Bra att du klargör att sockret bara har med att remmar o koppling blir klibbig o drar, fosfor syran kan som mest möjligen tvätta lite rent i kopplingen tillsammans med vatten och all annan skit i colan.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år