Vibrerar vid 4000rpm

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Som ämnet säger...hojen vibrarar vid ca 4000rpm oavsett växel...inte mycke men så där irriterande så man känner det i fotpinnarna o i röven. Tjejen brukar oxå klaga på att det kittlar i fötterna när hon sitter där bak...är en kawasaki zx9r-98....vad tror ni det kan va? O finns det något att göra åt det.....?

Mvh Magnus!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Dåligt spänd kedja ?? För hårt spänd kedja ? Drivpaketet utslitet ??
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Nån bult i infästning mellan ram och motor som behöver dras åt?

Att vibrationerna känns mer, på vissa ställen, är helt normalt och hänger i hop med att delar av ram (bakram) hamnar i resonans.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
min gamla 9a vibrerade oxå vid 4000 om jag inte mins fel...
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
OK...då kanske det bara är o gilla läget...för drivpaketet är ok och kedjad som den ska vara. Ska kolla infästningarna. Men så farligt är det ju inte...bara en sån där grej man sitter o irriterar sig på.... :)

Tack för svaren.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Bempson skrev:
2221542 OK...då kanske det bara är o gilla läget...för drivpaketet är ok och kedjad som den ska vara. Ska kolla infästningarna. Men så farligt är det ju inte...bara en sån där grej man sitter o irriterar sig på.... :)

Tack för svaren.


Hejsan på min zx-9 så gör det ganska stor skillnad i vibrationer beroende på hur man monterar ljudämparen, detta eftersom hela bakramen på zx-9 98-99 är svetsad så verkar det som vibrationerna förflyttar sig ganska lätt från ljudämparen till tex fotpinarna.

Jag skruvade loss hela forpinen och klippte till en par gummi packningar och monterade tillbaks, jag monterade även ett par gummipackningar vid själva ljudämparsbulten vid infästningen på forpinnen och detta gjorde skillnad till det bättre.

Men som sagt det är ju bara att testa och se om det blir bättre.
// Björne :)
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
hayabusaking skrev:
2221560 Hejsan på min zx-9 så gör det ganska stor skillnad i vibrationer beroende på hur man monterar ljudämparen, detta eftersom hela bakramen på zx-9 98-99 är svetsad så verkar det som vibrationerna förflyttar sig ganska lätt från ljudämparen till tex fotpinarna.

Jag skruvade loss hela forpinen och klippte till en par gummi packningar och monterade tillbaks, jag monterade även ett par gummipackningar vid själva ljudämparsbulten vid infästningen på forpinnen och detta gjorde skillnad till det bättre.

Men som sagt det är ju bara att testa och se om det blir bättre.
// Björne :)


Låter inte dumt alls...ska vi testa...kan ju inte bli sämmre iaf... :hihi
Tack för tipset....
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Motorcyklar viberar mer på lägre varv, det är därför man ofta hör "kör inte så fort". Det kommer inte ifrån att det går fort utan att tjejen helt enkelt trivs bättre på låga varv :hihi
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
HanneZ skrev:
2221670 Motorcyklar viberar mer på lägre varv, det är därför man ofta hör "kör inte så fort". Det kommer inte ifrån att det går fort utan att tjejen helt enkelt trivs bättre på låga varv :hihi


:rofl
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Bempson skrev:
2221316 Som ämnet säger...hojen vibrarar vid ca 4000rpm oavsett växel...inte mycke men så där irriterande så man känner det i fotpinnarna o i röven. Tjejen brukar oxå klaga på att det kittlar i fötterna när hon sitter där bak...är en kawasaki zx9r-98....vad tror ni det kan va? O finns det något att göra åt det.....?

Mvh Magnus!


Min tjej säger också att det vibrerar och kittlar, när hon sitter där bak.
Men hon gillar det...
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Bempson skrev:
2221316 Som ämnet säger...hojen vibrarar vid ca 4000rpm oavsett växel...inte mycke men så där irriterande så man känner det i fotpinnarna o i röven. Tjejen brukar oxå klaga på att det kittlar i fötterna när hon sitter där bak...är en kawasaki zx9r-98....vad tror ni det kan va? O finns det något att göra åt det.....?

Mvh Magnus!
Kamkedjesträckaren?
Vanligt fenomen på gamla Blackbirds, där upphör vibrationerna vid ca 4500rpm, på Hondan byts den enkelt på några minuter när kåpan är demonterad.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Bempson skrev:
2221316 Som ämnet säger...hojen vibrarar vid ca 4000rpm oavsett växel...inte mycke men så där irriterande så man känner det i fotpinnarna o i röven. Tjejen brukar oxå klaga på att det kittlar i fötterna när hon sitter där bak...är en kawasaki zx9r-98....vad tror ni det kan va? O finns det något att göra åt det.....?

Mvh Magnus!

Vid konstant fart vid 4000rpm så har man pyttelite gas, vilket betyder att synkroniseringen i förgasarna är väldigt viktig. Kolla det, men även "luftskruvarna". Naturligtvis ska ventilerna vara justerade innan man synkar gasarna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top