jorpes skrev:
Måste berätta om en incident som hände en helt vanlig dag (lördag kväll) på sveriges vägar (från Karsloga mot Göteborg). Mossberg o jag cruisar i den lilla Polon. På riksväg 205 ett par mil söder om Mariestad glider en stor blå Tansit upp jämsides o bombarderar oss med Dallas Sallad o kanelbullar!!! Det flyger rikochetter av dallas-salladen runt hela bilen o mandelmassa sprids som napalm över vindrutan. Vi släcker snabbt med motståndsmedel (spolarvätska). Mossberg o jag funderar. VEM ATTAKERAR OSS MITT PÅ MOTORVÄGEN??? Vi kliar oss i huvudet o funderar. Neiej, vi kan inte begripa. Ledsna över att oskyldigt blivit attakerade åker vi hem utan att ge igen... Kunde inte somna, undrade hela natten vilka "busar detta var"...
-jorpes
Vi kom makligt lunkandes på motorvägen, som vanligt mycket uppmärksamma på våra medtrafikanter och deras beteende. Rätt vad det är så kommer vi ikapp ett suspekt litet fordon som svajar fram och tillbaka över vägen, helt i strid med gällande vägtrafikförordning. Dessutom förefaller det vara lastat till bristningsgränsen med allehanda bråte. Vi blir givetvis mycket konfunderade och bestämmer oss för att kontakta den lokala polismyndigheten för att be dem kontrollera förarnas nykterhet, fordonets skick och förarnas kapacitet att framföra fordonet. Vi kör försiktigt om och vill samtidigt få en titt på vilka huliganer detta kan vara, så rutan vevas ner för att få fri sikt. Då inträffar det olyckliga: några chips blåser ut av fartvinden (vårt fordon framfördes i 89.6 km/h) som fladdrar förbi huliganernas vindruta. Nåja, ingen skada skedd, vi hade ju mer chips.
En stund senare blir vi (trot om ni vill) omkörda av sagda fordon, och blir dessutom utsatta för ett flagrant brott inte bara mot trafikreglerna utan även mot sunt förnuft, god moral och allmänt hyfs! En odefinierbar substans slungas mot den fina Transiten i sådan mängder att vi får slagsida åt babord och får under återstoden av resan hela tiden motstyra för att hålla oss kvar på vägen. Huliganer.
Ett tydligt signalemente bifogades polisanmälan.
Eder Hugo aka DOT4
_