Nu tror man att det kan bli rusning efter kvarvarande Victory-modeller då hojarna kan förväntas få ett samlarvärde framöver.
Tror det blir tvärtom, vilket väl även blev fallet för Buel. Victory är inte tillräckligt gammalt för samlarvärde, snarare kommer kunderna fly till Indian eller än mer troligt konkurrenter utanför ägarbolaget, hur kul är det långsiktigt att äga en hoj som det bara ska finnas reservdelar till i tio år?
Hur många känner du som har hojen i tio år?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Som samlarvärde / investeringsobjekt kan man
kanske få igen sina pengar på en MC om man köper en fräsch hoj i sin värdemässiga botten, håller efter den, lagrar den på rätt sätt och inte bygger om/moderniserar under like 30 år eller så.
Enstaka modeller, intressant historia och proveniens kan möjligen ge pengarna tillbaka med lite råge om man räknar med räntekostnad, lagringskostnad etc, men motorcyklar är rätt kassa investeringsobjekt när man ser nyktert på det.
Om man däremot blandar in hjärta i det hela är det något annat.
Att kunna plocka fram sin gamla Z1a efter första skilsmässan är guld värt, och bättre terapi än La-la-Landstinget någonsin kan erbjuda. Men en en ekonomiskt bra affär...?
Men, blandade man in hjärta i Polaristrusten så hade man heller inte behövt sluta tillverkningen av Victory...
Så, svaret på frågan "När får jag tillbaka mina pengar om jag köper en ny Viktory till ett "bra pris", kör som vanligt under de år man har garanti, och därefter mer sparsamt tills delarna börjar ta slut? är "aldrig".
Så är det. Låt inte det hindra dig att köpa en Viktory om det är det du vill, men "samlarobjekt" är hästhandlaretorik för att rensa undan osäljbart mög.