Vid vilken temperatur skall kylfläkten starta?

LuKKuS

Nybörjare
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
GSX-R 600 -97
Hej!

Jag har en nyinköpt Suzuki GSX-R 600 från 1997. Jag undrar när kylfläkten egentligen skall starta, för motorn har gått upp i över 95 grader utan att den är igång. Någon som vet? Undrar om det är fel på min fläkt.

Mvh Paul

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Om jag inte minns fel så startar min vid 108grader.. (gixxer1000 -03)

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Beror nog en del på att mätaren visar fel också!

Jag sänkte min till att börja starta vid 95 istället för original 103, men det lustiga är att tempen fortsätter stiga upp ett tag innan fläkten gör verkan så max tempen blev inte mycket lägre!

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
LuKKuS skrev:
Hej!

Jag har en nyinköpt Suzuki GSX-R 600 från 1997. Jag undrar när kylfläkten egentligen skall starta, för motorn har gått upp i över 95 grader utan att den är igång. Någon som vet? Undrar om det är fel på min fläkt.

Mvh Paul

vad hosta du upp för din gixxer?

LuKKuS

Nybörjare
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
GSX-R 600 -97
snaijk skrev:
vad hosta du upp för din gixxer?

Jag betalade 34.000kr för min som gått 2355mil och då fick jag med hjälm och 2st lås. Dyrt, billigt eller lagom pris??

/Paul

Last edited:

j0hanna

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -01
Lånar denna tråd;
Nyligen köpt en gsx-r 600 och reagerade på vilka temperaturer den gick upp i, sedan när jag kollade närmare såg jag att inte ens fläkten startade. Vet dock inte om det är mätaren eller kylningen det är fel på.
Går det att ställa in vid vilken temperatur fläkten skall starta?

Efter att läst dessa inlägg verkar det som den temperatur som jag uppfattar som hög kan vara normal? Efter en tid på tomgång var den uppe i 85 grader idag, igår när jag var ute och körde var den på 97-98 grader när jag krypkört på skogsväg en stund och när jag ställde den gick den upp till 104.

Någon som har kunskaper på området?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vid krypkörning och stillastående så är det naturligt att temperaturen fortsätter att stiga tills fläkten går igång, dvs temperaturer kring 100 är inte ovanligt. Detta då fartvinden inte är tillräcklig för att kyla om man inte kör över en 30 km/h eller så, lite beroende på modell.

Det viktiga är att det inte fortsätter gå upp efter att fläkten har startat. Systemet är trycksatt men kring 110 grader börjar det koka.

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
hojar ska ligga mellan 90 o lite över 100grader.
på hojar med insprut får man tänka på att vissa hojar chokar upp till 80 grader kanske t o m lite högre så det är viktigt att inte ha för låg temp.
runt 100 helt normalt.
med min ninja kom man bara till första korsningen innan fläkten fräste igång.

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Lånar denna tråd;
Nyligen köpt en gsx-r 600 och reagerade på vilka temperaturer den gick upp i, sedan när jag kollade närmare såg jag att inte ens fläkten startade. Vet dock inte om det är mätaren eller kylningen det är fel på.
Går det att ställa in vid vilken temperatur fläkten skall starta?

Efter att läst dessa inlägg verkar det som den temperatur som jag uppfattar som hög kan vara normal? Efter en tid på tomgång var den uppe i 85 grader idag, igår när jag var ute och körde var den på 97-98 grader när jag krypkört på skogsväg en stund och när jag ställde den gick den upp till 104.

Någon som har kunskaper på området?

Ja min gamla gixxer går upp i över 100 så fort den ser ett rödljus.:gnissla Det är väl så med sporthojar. Fläkten startar vid indikerade 105 grader. Tror inte mätaren är så exakt. Under 50 knyck så blir de lite varma. På just min var det lite dålig kontakt framme vid själva fläkten, men det löste sig med lite rengöring och kontaktspray.

j0hanna

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -01
Okej, tack för svar :)
Hade inga problem med att den steg för högt idag på någon av turerna och väl hemma lät jag den stå på tomgång för att se när (och om) fläkten startade, när mätaren visade 107 grader skedde det. Tycker fortfarande det känns som i senaste laget, men om det nu inte går att ställa om får jag väl gilla läget :)

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM