Vidga rostfria rör?

Mr Brooks

Pro bono publico
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Borås
Hoj
Honda CB 1000 RA -11
Jag har två rostfria pipes till slipondämpare som har lite för liten diameter i änden som ansluts till org.systemet, det diffar ca 1 mm (44.5 mot 45.5 mm). :huvet

Jag har testat lite med en rörexpander men får det inte att funka eftersom rören är "stenhårda" och jag inte vågar dra fast rören i skruvstäd pga risken att de kläms ihop alternativt glider och får repskador etc.

Hur vidgar man på bästa sätt dessa rostria rör med minimal skada på rörens yta (man vill ju att de ska se snygga ut också...)

/Mr Brooks
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle åka till en firma som platsbygger avgassystem på bilar. Man måste ha en hydraulexpander för att vidga rostfria rör
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Svarvar en kon. Värmer och pressar kanske kan vara ett alternativ. Menar inte pressa som i att trycka i skruvstädet.:tungan
 

Dominator-Rocks

Guest
Hur tjockt är godset?

Kanske går att fräsa bort en millimeter? (0,5 på radien :mattias)
 

axelsson_vpg

Guest
Enkel match. Värm skiten med gas och använd din rör expander. Sen kan du sula på sån där "rostfri syra" eftersom rostrfritt stål inte är en legering utan en yta så går den att återfå om den brustit. Hehe, finns på järnaffärer o så smörja. används bland annat om man svetsat i rostfritt.
 

Mr Brooks

Pro bono publico
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Borås
Hoj
Honda CB 1000 RA -11
Jag skulle åka till en firma som platsbygger avgassystem på bilar. Man måste ha en hydraulexpander för att vidga rostfria rör

Det var ju inte riktigt det svaret jag ville ha - även om det låter väldigt rimligt i sig :) Jag har redan varit på en hydraulikfirma och frågat men de kunde bara pressa ihop, inte expandera... Får försöka hitta nån avgassystembyggare i närområdet då och se om de kan hjälpa mig.

Thx!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var ju inte riktigt det svaret jag ville ha - även om det låter väldigt rimligt i sig :) Jag har redan varit på en hydraulikfirma och frågat men de kunde bara pressa ihop, inte expandera... Får försöka hitta nån avgassystembyggare i närområdet då och se om de kan hjälpa mig.

Thx!!

Ja såna firmor tillverkar ju slipjoints på ett kick med sin hydraulmaskin.
Det finns mekaniska rörexpandrar för skiftnycket att köpa på tex Jula. Men du har inte en suck på ett rostfritt rör med en sån. Jag har även provat att värma, det funkar inte ngt vidare det heller. Det tunnväggiga röret svalnar omedelbart när backarna trycks mot metallen. Dessutom blir röret inte runt med såna expandrar.

På en avgasverkstad går det på några sekunder att vidga ditt rör. Det kan inte kosta många kronor.
 
Last edited:

soffroad

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Dalsland
Hoj
gsxr1000 2004
Vi har en maskin som man kan krympa och vidga rör med på jobbet men det är tyvärr i Estland...
Vad jag vet så är rostfritt stål en hög nikel legering och inte en yta..... men det är inte 100% rostfritt utan rost trögt.
Mvh Jonas
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi har en maskin som man kan krympa och vidga rör med på jobbet men det är tyvärr i Estland...
Vad jag vet så är rostfritt stål en hög nikel legering och inte en yta..... men det är inte 100% rostfritt utan rost trögt.
Mvh Jonas

"Rostfritt" är en djungel.
Allt som inte är rostigt är ju rostfritt.
Men:
Det som brukar kallas "rostfritt stål" är en legering mellan stål (med låg kolhalt) och krom.
Kromet migrerar ut på ytan och bildar ett löjligt tunt, men tätt lager.
Detta lager skyddar mot rost.
Om ytan skadas (eller kapas) så migrerar nytt krom ut väldigt fort och bildar en ny yta.

Detta är egentligen inte rostfritt - Det är rosttrögt.

Rostfritt syrafast stål innehåller även lite andra ämnen.
Främst nickel (eller något annat som jag inte kommer ihåg - Är manganstål rostfritt?).
Finns tusentals legeringar med olika motståndskrafter och skiftande svetsbarhet.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Eller så frågar du en helt vanlig traditionell "svartsmed", eller gör det själv.
Hitta en dorn som går in precis i avgasröret, så knackar du försiktigt runt runt runt hela avgasflänsen. Plåten sträcker sid då lite grann.
Men bankar man på för mycket så blir röret alldeles buligt.
När du knackar på plåten blir den lite tunnare, men längre istället.

Det fungerar garanterat.

Mats
 

Mr Brooks

Pro bono publico
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Borås
Hoj
Honda CB 1000 RA -11
Eller så frågar du en helt vanlig traditionell "svartsmed", eller gör det själv.
Hitta en dorn som går in precis i avgasröret, så knackar du försiktigt runt runt runt hela avgasflänsen. Plåten sträcker sid då lite grann.
Men bankar man på för mycket så blir röret alldeles buligt.
När du knackar på plåten blir den lite tunnare, men längre istället.

Det fungerar garanterat.

Mats

Det lät ju klart intressant! Inget värma eller så utan bara knacka alltså? Att plåten blir lite tunnare kan jag inte se skulle göra något - särskilt inte som du lämnar garanti på jobbet :D

Någon firma som platsbygger avgassystem har jag inte lyckats hitta någonstans i närområdet tyvärr, närmaste jag kan komma är de som tillverkar Simons Sportsystem och det vete sjutton om de gör sådant (jag har inte snackat med dem än dock).

Tack för tipset! :tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jo det fungerar bra att göra Mats757 säger. Glödga bara röret efteråt eftersom du bygger in spänningar och i samband med att du får viss martensitbildning så kan röret bli sprickbenäget.
Allteftersom du knackar så märker du att dornen glappar mer och mer.
Kom ihåg att ha en fasad eller rundad kant på dornen så du inte får sår i röret.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eller så frågar du en helt vanlig traditionell "svartsmed", eller gör det själv.
Hitta en dorn som går in precis i avgasröret, så knackar du försiktigt runt runt runt hela avgasflänsen. Plåten sträcker sid då lite grann.
Men bankar man på för mycket så blir röret alldeles buligt.
När du knackar på plåten blir den lite tunnare, men längre istället.

Det fungerar garanterat.

Mats

Så brukar jag också göra. Jag använder samma teknik när jag knackar till en skärmkant av en rak L-profil. Men det är ju ett hantverk, jag vågade inte rekommendera det till ngt att för första gången praktisera på ett polerat slipon. :D

Det lät ju klart intressant! Inget värma eller så utan bara knacka alltså? Att plåten blir lite tunnare kan jag inte se skulle göra något - särskilt inte som du lämnar garanti på jobbet :D

Någon firma som platsbygger avgassystem har jag inte lyckats hitta någonstans i närområdet tyvärr, närmaste jag kan komma är de som tillverkar Simons Sportsystem och det vete sjutton om de gör sådant (jag har inte snackat med dem än dock).

Tack för tipset! :tummenupp

De måste garantera ha en sån maskin, det sitter ju oftast slipjoints i en eller båda änder på tex en dämpare. Hade du bott i sthlm hade jag kunnat tipsa dig om ett antal avgasverkstäder med sån maskin. Har inte Speedy eller Ferrita några verkstäder i Borås?
 
Last edited:

Mr Brooks

Pro bono publico
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Borås
Hoj
Honda CB 1000 RA -11
De måste garantera ha en sån maskin, det sitter ju oftast slipjoints i en eller båda änder på tex en dämpare. Hade du bott i sthlm hade jag kunnat tipsa dig om ett antal avgasverkstäder med sån maskin. Har inte Speedy eller Ferrita några verkstäder i Borås?

Nej, det finns varken Speedy eller Ferrita i krokarna. Ferrita har en ÄF som sysslar med specialtillverkning i Kållered (Göteborg) ser jag nu så det bör nog lösa sig ändå :tummenupp
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ska bygga mig lite slip-joints för att trä ett 60.3x1.5mm rostfritt rör över ett annat, och undrar ifall metoden att smida röret mot en dorn av stor diameter (typiskt 55mm i mitt fall) kan fungera för att växa röret såpass mycket som jag är i behov av. Att kuta till en avgasverkstad för att låna maskiner känns inte lockande då jag dels bara har tid/tillgång att meka på helgerna, dels bygger systemet bit för bit på plats, så jag vet nog egentligen inte i förväg hur jag exakt vill att det ska se ut..
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vidgade ett rostfritt rör igår faktiskt.
Svarvade en dorn 1mm större än hålet i röret med en flack 10graders fas som rundades i övergången till huvuddiametern.
Sen oljades dornen in och röret pressades med lätthet på med hjälp av dubbdockan.
Godstjockleken på röret var 1.5mm
Fast det kräver att man kan tillgå en svarv.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top