Viking Motor Park nyheter

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur ser det ut med finansieringen?
Bra kämpat, hoppas att allt blir av!

De ska släppa fler aktier, priset har gått upp till det tredubbla iom domen om de inte ändrat sig angående priset. Annars har jag för mig att det redan var hyfsat väl finansierat.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
"Det innebär ju i princip att vi kan börja bygga den här annläggningen."

BAAAM! In your face bakåtsträvare! Take that ni som förhindrar motorsportens utveckling och försvårar för en av Sveriges stora folkrörelser. Segern är vår!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
"Det innebär ju i princip att vi kan börja bygga den här annläggningen."

BAAAM! In your face bakåtsträvare! Take that ni som förhindrar motorsportens utveckling och försvårar för en av Sveriges stora folkrörelser. Segern är vår!

Yes, jag hoppas definitivt på att de kan sätta igång och bygga omedelbums, så att jag får en hemmabana runt husknuten! :banana

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jättekul! :tummenupp

Men i såna här frågor brukar det alltid finnas de motståndare som inte ger sig. Kanske kan man vänta ett överklagande till Svea hovrätt? :gnissla

Att det överklagas behöver ju nödvändigtvis inte betyda byggstopp, eller att det ens tas upp i högre instanser.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jösses vad kul! Om det verkligen blir av så får jag 30 minuters resa till en vettig bana :).

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Tungjobbat att driva företag. Kika på när de startade och var de är nu.

rmi90j.jpg

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Faaaaan också, vad ska jag skylla på nu när jag av misstag råkat bomba bakhjul i 200+? "Vi har ju ingen bana" låg så fint i munnen.

Ah, det löser sig säkert.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
haha, 9 miljoner bara för att få tillstånd, vilket möjligheternas land! vemsomhelst med en bra ide kan ju starta ett bolag, bara gräva ur 9 mille från madrassen :huvet

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Någon som har mer klarhet i begränsningarna av kördagar? Jag läste någonstans att dom fick 45 tävlingsdagar (har jag för mig) per år beviljade och det låter inte så mycket om ska klämma in bandagar där också. Men räknas bandag som tävling? Eller kan man ha 45 tävlingsdagar och köra bandagar utöver det? Hur funkar det på andra banor när det gäller detta?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag har för mig att tävling och utbildning och testverksamhet var åtskilda.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vid närmare eftertanke så låter det du säger rimligt. Det är nog svårt att räkna hem investeringen om man bara kan använda banan 45 dagar om året.

Men är inte 45 dagar en helt okej mängd ändå, för en och samma bana? Spontant, utan att ha funderat jättelänge, så tycker jag att det låter helt okej. (givetvis förutsätter jag att t ex eco-driving, produktlanseringar och andra utbildningar inte räknas in i de dagarna).

Är det ens 45 dagar med körning på t ex Gelleråsen eller Mantorp på en sommar?

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Men är inte 45 dagar en helt okej mängd ändå, för en och samma bana? Spontant, utan att ha funderat jättelänge, så tycker jag att det låter helt okej. (givetvis förutsätter jag att t ex eco-driving, produktlanseringar och andra utbildningar inte räknas in i de dagarna).

Är det ens 45 dagar med körning på t ex Gelleråsen eller Mantorp på en sommar?

Du har ju onsdagsträningarna med KMF, alla bandagar och tävlingsdagar. Det måste ju vara mer än 45 dagar per år... Dessutom alla dagar de kör bil...

Bosse F

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Hoj
Nej
Tävlingar!

Någon som har mer klarhet i begränsningarna av kördagar? Jag läste någonstans att dom fick 45 tävlingsdagar (har jag för mig) per år beviljade och det låter inte så mycket om ska klämma in bandagar där också. Men räknas bandag som tävling? Eller kan man ha 45 tävlingsdagar och köra bandagar utöver det? Hur funkar det på andra banor när det gäller detta?

45 dagar är tävlingsdagar. Dela 45 med 3 så ger det 15 helger fre-lör. Antar vi 5 månader är det tre tävlingar i månaden.
Utöver det tillåts tester med mera.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
45 dagar är tävlingsdagar. Dela 45 med 3 så ger det 15 helger fre-lör. Antar vi 5 månader är det tre tävlingar i månaden.
Utöver det tillåts tester med mera.

Okej så det blir är 45 tävlingsdagar (vilket jag tycker låter som en bra siffra) och utöver det så kan man också köra bandagar med tex actionpics och SMC?

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Är det någon som vet/ hört något om planerad byggstart eller finansiering av bygget? :confused:
Annat än att det är "typ finansierat" vill säga.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
haha, 9 miljoner bara för att få tillstånd, vilket möjligheternas land! vemsomhelst med en bra ide kan ju starta ett bolag, bara gräva ur 9 mille från madrassen :huvet
Tycker det är rättså bra att man i ”möjligheternas land” skiljer på att bygga en motorsportanläggning och att starta ett företag. Det ska vara betydligt svårare att få tillstånd till det ena.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tycker det är rättså bra att man i ”möjligheternas land” skiljer på att bygga en motorsportanläggning och att starta ett företag. Det ska vara betydligt svårare att få tillstånd till det ena.

så 9 miljoner och över 10 års väntetid är helt OK?
Gissar att behandlingen skulle vara snarlik om de hade behövt bygga en maskinhall eller liknande för nån annan typ av företagande

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha