Viking Motor Park nyheter

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Perfekt! Som pensionär har man ju all tid i världen att nöta bana! :fakta
Men, innan nästa decennium borde den vara körbar har jag hört...

Riktigt så snabbt kommer den nog inte bli klar. :gråta

Ja det tog ju bara 22 år att få tillstånden klara, Undra hur många år det kommer ta att ordna med finansiering............

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Varit med Ulvis på företagsmässan i Enköping som pågår idag och i morgon (17-18/4). Rakt in till vänster i bästa hörnbås står Viking Motor Park styrelsen. Dit med er och teckna aktier eller bara prata och få direkt information om läget och framtiden. Visa att ni stödjer en motorbana i Sverige av världsklass. Det är förvånadsvärt få som är motorfolk som stödjer har jag fått höra. Tycker vi motorcyklister får ta oss i kragen och rulla dit och visa vårt stöd för detta. Nu är ju finansiering och byggstart på gång. De här människorna kämpat sen början av 90 talet och dragit detta enorma projekt så här långt, låt oss åtminstone peppa allt vi kan härifrån!

Enköping, 17-18/4. Mässan är vid badhuset. Står ni på Coops parkering glöm inte p-skiva. Fördel att köra hoj för det var närmast knökfullt på bilparkeringen. Och så hälsar ni på Bosse och Christer i styrelsen från sporthoj! Köper man aktier får man köpa viking motorpark tisha också :)

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Någon som vet om de hänt något nytt? :gnissla

När man läst runt lite så låter de som att de bara är den finansiella biten kvar :banana

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Samma med dalslands ring alla tillstånd klara mark klar men projektet nedlagt i brist på finansiering.

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Svårt att hitta finans till motorsport i Svedala.
Se bara på Tierp Arena, ett superfint projekt som drevs av verkliga entreprenörer som brinner för sporten.
Men tog det 5 år ? innan det blev KK tyvärr, och då var inte allt 100% färdigstället.
Då var det ändå en yrkesskola som hyrde in sig på arenan och bedrev körskoleverkamhet mm

Nu kan ju kanske Viking ha större chans då det blir mera bredd på vad och vilka som kan hyra anläggningen, men dock tufft att göra en budget så det går runt kan jag tänka.

..och Vikning Motor Park va inget bra namn :D då Viking Dragway funnits sen tidigt 70tal ;)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såhär en dag extra efter aktiestämman så kanske det är dags att komma med en liten uppdatering...

Emission för att ta in större investerare börjar nu, minsta posten som går att köpa ny är 2 miljoner, sedan finns 10 och 50 miljoner som poster med. Det antas vara avklarat på 3-4 månader utifrån tidigare erfarenheter.
Det finns ett flertal intressenter redan för verksamhet på området redan nu.
Och företaget tittar på att köpa till mer mark runt området för motorbanan nu som framtida investering.
Företaget är strukturerat som ett fastighetsbolag, Aros property development, med banan som dragplåster för verksamheten i ett separat bolag, lite på samma sätt som IKEA fungerar. Det gör att det är lättare att hitta investerare.

Om det går som planerat kommer banan börja bygga 2018 nu, och eventuellt kommer dikningsarbete och annat liknande som får göras när det inte är höst påbörjas i vinter.

Eftersom att ovalen inte blir av så ska landsvägsbanan ritas om med, och det är lite annat arbete mot kommunen med.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Såhär en dag extra efter aktiestämman så kanske det är dags att komma med en liten uppdatering...

Emission för att ta in större investerare börjar nu, minsta posten som går att köpa ny är 2 miljoner, sedan finns 10 och 50 miljoner som poster med. Det antas vara avklarat på 3-4 månader utifrån tidigare erfarenheter.
Och företaget tittar på att köpa till mer mark runt området för motorbanan nu som framtida investering.
Företaget är strukturerat som ett fastighetsbolag, Aros property development, med banan som dragplåster för verksamheten i ett separat bolag, lite på samma sätt som IKEA fungerar. Det gör att det är lättare att hitta investerare.

Om det går som planerat kommer banan börja bygga 2018 nu, och eventuellt kommer dikningsarbete och annat liknande som får göras när det inte är höst påbörjas i vinter.

Eftersom att ovalen inte blir av så ska landsvägsbanan ritas om med, och det är lite annat arbete mot kommunen med.

Har du koll på hur förändringen i antalet aktier ser ut iom emissionen samt hur många aktier man får man för en aktiepost?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Har du koll på hur förändringen i antalet aktier ser ut iom emissionen samt hur många aktier man får man för en aktiepost?

Jag har dålig koll, men om jag förstått det rätt blir fördelningen 30/70 gamla/nya.
Jag har inte någon kopia på hur upplägget var och det är en förhandlingsfråga så hur det blir i slutändan får vi se.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Har ni fått någon info om hur byggplanerna ser ut isåfall?

Jag hörde nåt ryktesvägar om att man börjar med någon form av bana för "testverksamhet" och att "riktiga" banan kommer senare. Stämmer det?

Och isåfall, kommer testbanan vara i nåt format så att det kommer att gå att köra hoj där, eller får man ge sig till tåls till när/om riktiga banan blir klar?

Oron är såklart att det byggs något som inte går att hoja på och att det sen behövs några år till med verksamhet för att dra ihop pengar till stora slingan..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Har ni fått någon info om hur byggplanerna ser ut isåfall?

Jag hörde nåt ryktesvägar om att man börjar med någon form av bana för "testverksamhet" och att "riktiga" banan kommer senare. Stämmer det?

Och isåfall, kommer testbanan vara i nåt format så att det kommer att gå att köra hoj där, eller får man ge sig till tåls till när/om riktiga banan blir klar?

Oron är såklart att det byggs något som inte går att hoja på och att det sen behövs några år till med verksamhet för att dra ihop pengar till stora slingan..

Planen från början var att bygga en mindre bana först, och sedan bygga ut den undan för undan så att verksamheten kunde komma igång så fort som möjligt. Det fanns även ritningar på hur banan skulle se ut i de olika stadierna. Men även den minsta eller första steget av banan skulle vara öppen för kursverksamhet och liknande så förutsatt att någon arrangör hade velat anordna något för hojar så hade det gått att köra för med hoj.

Jag har även frågat om allmänhetens körning och dylikt och det har verkat vara öppet för det med. Och hojfolket är i allmänhet välkomna.

Hur det blir mer planen vad gäller en ny bandragning vet jag inte, men det bör bli mer landsvägsbana när det inte ska vara en oval med på ytan.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Planen från början var att bygga en mindre bana först, och sedan bygga ut den undan för undan så att verksamheten kunde komma igång så fort som möjligt. Det fanns även ritningar på hur banan skulle se ut i de olika stadierna. Men även den minsta eller första steget av banan skulle vara öppen för kursverksamhet och liknande så förutsatt att någon arrangör hade velat anordna något för hojar så hade det gått att köra för med hoj.

Jag har även frågat om allmänhetens körning och dylikt och det har verkat vara öppet för det med. Och hojfolket är i allmänhet välkomna.

Hur det blir mer planen vad gäller en ny bandragning vet jag inte, men det bör bli mer landsvägsbana när det inte ska vara en oval med på ytan.

Ok, så det är alltså någon form av hojkörningsbar bana som man planerar byggstart för under 2018 (om finansieringen löses givetvis)?

Anledningen till frågan är att jag mer eller mindre lagt all form av mängdkörning på bana på is i väntan på att det dyker upp nånting som inte ligger 25 mil bort.. så jag börjar bli jäkligt sugen på att dom ska smälla upp den där banan :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ok, så det är alltså någon form av hojkörningsbar bana som man planerar byggstart för under 2018 (om finansieringen löses givetvis)?

Anledningen till frågan är att jag mer eller mindre lagt all form av mängdkörning på bana på is i väntan på att det dyker upp nånting som inte ligger 25 mil bort.. så jag börjar bli jäkligt sugen på att dom ska smälla upp den där banan :)

Hehe, ja det kan man ju hoppas iaf. ???? Jag vill ha banan med, smidigt att ha den så nära liksom.

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Det finns ju en bana här i Eskilstuna " Gröndal trackresort " dom /vi har fått okay på en förlängning av banan :tummenupp
Den blir då drygt 2km. dom skall börja röja skog inom en vecka lr. så enligt den info som jag har fått ta del av.
Den gula delen är den nuvarande slingan, den blå tänkta förlängningen.
Det finns åxo planer för ytterligare 2km. :D

Bifogat

• 20170520_121248_resized.jpg
    20170520_121248_resized.jpg
    490.3 KB · Visningar: 103

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det finns ju en bana här i Eskilstuna " Gröndal trackresort " dom /vi har fått okay på en förlängning av banan :tummenupp
Den blir då drygt 2km. dom skall börja röja skog inom en vecka lr. så enligt den info som jag har fått ta del av.
Den gula delen är den nuvarande slingan, den blå tänkta förlängningen.
Det finns åxo planer för ytterligare 2km. :D

Gröndal är ju onekligen trevlig, men någon storbana är det inte, och driftingen lägger ner en hel del gummi som stör körningen med hoj där.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år