Vikingline

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ok. Hemma från kortkryss med Vikingline. För att komma hemifrån lite tog vi en sväng över natten. Ettåringen och tvååringen fick haka på såklart, så någon suparesa var det inte tal om. Jag var förberedd på fylla etc etc, men glömde att det är ett speciellt klientel som reser (förutom vi då...)

Ett axplock av passagerarna: Gravt överviktiga personer i mysbyxor, ett sällskapr fulla (!) 30-åringar med downs syndrom, luttrade tanter med basröst i leopardkläder, en appackad 50-årig kärring med krycka (som raggade på mig vid avstigning), stackars utlänningar (som kanske tror att svenskar ser ut sådär i allmänhet), en 60-årig elviskopia i komplett outfit, bonniga grabbgäng i 45-årsåldern som trodde de skulle få ligga med någon av de få sub 30 tjejjerna på båten. Mfl.

Vad händer med folk på de där kryssningarna? Jag trodde det skulle vara "ungdomarna" som stod för fyllan, dvs partygängen under 30 bast, men icke. Vid frukosten vid 9-rycket drällde restaurangen av 50-åringar som fortfarande inte sovit något och som hade en stor stark som sällskap till sitt morgonkaffe.

Representerar passagerarna ett snitt ur Sveriges befolkning så är det snart ute med konungariket Sverige.

WTF?

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Förstår inte varför du är förvånad, tycker ofta många svenskar beter sig som ett gäng apor så fort något som bryter vardagen inträffar, om det så är en resa eller festival. :3freak Trist som fan, tur att inte alla är sådana i alla fall.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ungdomarna får inte åka med, de har blitt åldersgränsade bort ifrån att stå för fylleriet på de där båtarna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Åtminstone förr så bestod vikinglinepassagerarna av lastbilschauförer och folk som ville finlandskryssa till absolut lägsta möjliga pris.
Uppblandat med veckopendlare.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det låter som svenskar på Åland. Jag cyklade dit härom sommarn, och bodde på två olika campingar, förutom några som hade småbarn med sig och några andra cyklister så var samtliga svenskar dräggfulla och lät som vandrande Motörhead-konserter. Vi ger omgivningen en strålande bild av oss utomlands :huvet

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Åtminstone förr så bestod vikinglinepassagerarna av lastbilschauförer och folk som ville finlandskryssa till absolut lägsta möjliga pris.
Uppblandat med veckopendlare.

På cinderella finns det aldrig några lastbils chaffisar då båten bara går till Åland för att dom ska kunna sälja "tax-free", folk som vill kryssa billigt är det fortfarande gott om!

Inget nytt under solen, om man åker så gör man det med trevligt sällskap och garvar åt föreställningen.

Ungefär som jag gör då, kör bussgrupper dit emellanåt från södra Sverige och brukar passa på att njuta av en god öl och utsikten av skärgården. Sen blir det mörkt ute och då blir man mörkrädd av klientelet som kryper ur hytterna så då brukar jag låsa in mig i hytten istället.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Var finns allt det här folket till vardags? Går de till jobbet som alla andra? Vad jobbar de med isf?
På Samhall jobbar väl bara folk som är handikappade på ett eller annat sätt. Det var inte de här, de var "friska".
Tror jag.

Eller var alla som jag, dvs förvånade över hur många puckon som reser med de där båtarna? :hihi

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Dom jobbar åt Stockholm stad och sitter på olika stadsdelsförvaltningar och fifflar med sina flex.doc.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är nog helt normala löneslavar du såg som går till jobbet mån- fre och använder kryssningen som ventil från sin grå vardag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Något som förvånar mig mera är dom få tillfällen man är ledig och flanerar i stan mitt på dagen.

Vad gör alla lediga människor där? Vad är dom lediga ifrån? Varifrån får dom pengar? Livnär dom sig på Latte och Gigantiska muffins?

Det skulle kunna vara så att alla som betalar skatt föder en sån där som dräller på stan, hela dagarna, alla dagar, året om...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Var finns allt det här folket till vardags?

Utanför tullarna... Lämnar man den lattedränkta, trendkänsliga, ängsliga innerstan så ser det typ ut sådär... Klientelet på vikingbåtarna ser ut som ett tvärsnitt av befolkningen i hyresområdet i min lilla förort med reservation för att det är fler svennebananer på båtarna.

Om man ägnar mindre energi åt att förfasa sig över hur alla andra ser ut så är det trots allt ett rätt billigt och trivsamt nöje att komma iväg hemifrån en sväng, äta gott och fylla på whiskyskåpet.

Som småbarnsförälder kan jag tipsa om 12-timmarskryssningarna på somrarna. Ser man att det skall bli regn och rusk är de ypperliga för att hålla knoddarna sysselsatta då de gör om båtarnas konferensvåning till lekland för barn. Det är allt ifrån rum som gjorts om till bollhav till rum med "spark-bilar" och rum med TV-spel...

Ungarna får springa och leka av sig och pappsen kan köpa prisvärd rom och whisky och nån platta grill-öl.. :fakta

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Något som förvånar mig mera är dom få tillfällen man är ledig och flanerar i stan mitt på dagen.

Vad gör alla lediga människor där? Vad är dom lediga ifrån? Varifrån får dom pengar? Livnär dom sig på Latte och Gigantiska muffins?

Det skulle kunna vara så att alla som betalar skatt föder en sån där som dräller på stan, hela dagarna, alla dagar, året om...

Sen finns det ju dom som har natt/annat skiftesjobb, helg, sjöfart, vecka-vecka, osv, osv...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Löneslavar är vi väl alla, den stora skillnaden är väl att du och jag har andra hobbys än att bli fulla?

Jag menade inte att vara nedlåtande med min kommentar. Men jag tror det rör sig om vanliga människor som tar kryssningen som ventil från sin vardag där man tillåter sig att supa ner sig totalt vilket är fullt acceptabelt i vår svenska mentalitet. Oerhört tragiskt att se. Egentligen räcker det att gå ner på en krog för äldre klientel så ser man samma sak. För att inte tala om "fester" folk har hemma hos varandra. Om jag ska vara helt ärlig tror jag att många låtsas förfära sig över den här typen av beteende. Egentligen är de precis likadana när tillfälle ges. Men de är inte stolta över det. Jag tror t om att många av kryssningsgästerna har hobbys. De är nog ett tvärsnitt av befolkningen. Åtminstone den delen som finner nöje att åka på kryssning. Man får sedan inte glömma att folk har olika anledningar att befinna sig på båten. Det vore lite väl enkel förklaring att påstå att de inte har några sidointressen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati