så det är alltså värre om 40plussare partajjar som om dom vore 20 än när "unga vuxna" svinar och beter sig som 40plussare (fast snorisarna dricker billigare whisky )
Våga vägra bli gammal å gnällig
Som den gode Blix sade i Riskradion, våldta männen och dräpa kvinnorna.
(fast snorisarna dricker billigare whisky )
Som en lite sidonotsföljdfråga på det då, varför stiger lönen med åldern oberoende om man lär sig nått med åren eller inte?
Om jag gör mer, och kan mer, har jobbat längre på min arbetsplats, och kommer i tid oftare, hur i helvette har kollegan mer lön än mig bara för att han är 40+? (eller beror det kanske på nått helt annat?)
Jag har åkt Finlandsbåtarna en gång i mitt liv. Det var ca 15 år sedan och vi skulle fira midsommar på Åland. Tog en morgonfärja från Stockholm efter att ha kört upp från Skåne under natten. Minns inget av överfarten. Passade nog på att sova.
Åkt båtarna från Karlskrona- Gdynia två år i rad kvällstid och ärligt talat är upplevelsen inte särskilt angenäm. Varken bra mat eller trevlig atmosfär. Folk samlades i baren och man hörde folk trilla in i sina hytter långt efter att man själv dragit sig undan. På morgonen satte de sig i sina bilar.. gissa vem de stannade för att blåsa? Just det undertecknad. Vore man konspiratoriskt lagd hade man nästan trott att det var på beställning. Någon som rapporterat att den mannen har inte druckit en droppe sprit.
Det är bara att konstatera att det dricks mycket sprit på våra breddgrader. Vi har en taskig alkoholkultur. Som någon sa, åk ut på Arlanda inför ett charter flyg så sups det i baren utanför och ombord fortsätter festen. Kabinpersonalen tjänar fin provision. På färjan är det precis likadant misstänker jag. Jag är inte förvånad över svenskens dåliga rykte utomlands på de stora turistorterna. Beteendet är varken bättre eller sämre på kryssningarna. Det är till stor del samma klientel.
Det kan för en del uttalas Socialism, kollektivavtal och fack men kan för andra uttalas engagemang, intresse och erfarenhet.
Kabinpersonalen får inte mycket i provision och tycker dessutom att det borde vara alkoholförbud ombord...
Kabinpersonalen får inte mycket i provision och tycker dessutom att det borde vara alkoholförbud ombord...
Min flickvän arbetade som flygvärdinna och de gångerna de flög charter hade de provision på det som såldes ombord, på vanlig reguljärflyg hade de däremot inte det.
Min flickvän arbetade som flygvärdinna och de gångerna de flög charter hade de provision på det som såldes ombord, på vanlig reguljärflyg hade de däremot inte det.
För det första så är ju Drysen "flygvärdinna".
För det andra så är den provisionen oftast i storlek med kaffepengar. (gift med en flygvärdinna)
Men det kan vara olika på olika bolag också...
Lön och förmånsvillkor skiljer sig säkert åt beroende på var man arbetar och vilket bolag.
Att arbeta som kabinpersonal har inte alls lika hög status som det en gång hade. Jag har hört talas om kabinpersonal som får städa mellan flygningarna och att lönen understiger det en vanlig servitris drar in på en månad. Ändå har de sina övernattningar.
Det råder verkligen inga lika villkor där ute. Branschen är säkert tuffare idag. Det var ett tag sedan min flickvän arbetade som flygvärdinna. Läser man lite verkar man anställa kabinpersonal och piloter via bemanningsföretag och på så sätt sätta press på löner. Ni har säkert bättre koll på det där som fortfarande har någon närstående eller själva är i branschen.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |