vikka sär

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
sär / saer är vanligt häromkring och på internet iaf,

sär kommer igentligen från särskolan (klasserna för förståndshandikappade och utveckligstörda/förhindrade hette förut iaf på gymnasiet SÄR)

så från början mendade man att personen ifråga man kalla sär var handikappad på ett eller annat sätt,

detta är 10 år sedan de myntades första gången.

Intressant. Aldrig hört/sett ordet.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nej.
"sär" har jag aldrig hört nån säga i den meningen. Det måste vara nåt dialektalt och/eller internt.

"vikka spån" hade jag tex fattat, men sär?

Sär är ett vanligt ord bland majoriteten av Sveriges befolkning. De befolkade delarna alltså. :tungan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har hört det från både stockholmare och göteborgare och det är ett rätt vanligt ord i Skåne och även här i Östergötland används det.

Ok där ser man! Ja det klingar lite östgötskt. Jag har bott i Sthlm i hela mitt liv men aldrig hört det :hihi

/J

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag måste hålla med Duckie, uttrycket har gått även mig helt förbi. Har det ngn regional koppling?

/J

Roden Gymnasiet för 10årsedan i Norrtälje, klasserna med som jag skrev tidigare med funktionhindrade och förståndsghandikappade hette SÄR..

en annan rolig är att dåvarande rektor döpte klassen med invandrar elever som ännu inte lärt sig svenska till ITK = Ikke Tal Kunnig. :rofl

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jaha, är det ett såpass nytt uttryck så att det kan ha emanerat från tex särskola el liknande?
Jag trodde det var ett gammal dialektalt uttryck.

Roden Gymnasiet för 10årsedan i Norrtälje, klasserna med som jag skrev tidigare med funktionhindrade och förståndsghandikappade hette SÄR..

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jaha, är det ett såpass nytt uttryck så att det kan ha emanerat från tex särskola el liknande?
Jag trodde det var ett gammal dialektalt uttryck.

nä såååå anvancerat är de inte :D du skulle väll aldrig tro att 80tals generationen skulle hålla nått som lokal dialekt vid liv? ;)

Brejk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
KTM 950 SM
Tur att de flesta lyckas sluta med sådant när de säljer moppen. Synd på en riktigt fin hoj även om den inte brunnit. Tror inte jag vill köpa en begagnad hoj av någon på detta forum. Tragisk misshandel av en motor!

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Tur att de flesta lyckas sluta med sådant när de säljer moppen. Synd på en riktigt fin hoj även om den inte brunnit. Tror inte jag vill köpa en begagnad hoj av någon på detta forum. Tragisk misshandel av en motor!

Tror nog motorn på en Rhojj är gjord för o tåla lite varv.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Oj denna tråd hade jag missat. Ledsen att jag lyfter men vill bara påpeka att Slakthuset MC inte är en klubb med en massa "sär" människor. Jag vill i alla fall påstå att vi har ganska bra koll på "saker och ting".

Tycker det är lite tråkigt att vissa gnäller så mycket på att vi bjuder på våra fylle misstag. Men det visar ju mest på okunskap hos de som gnäller. Som sagt, inget som belastar eran försäkring eller skattepengar på något sätt.

Ni som vill får gärna komma på fest nu de nästa veckorna. PM:a för datum och tid.

PS. Vi är i alla fall Nyköpings snabbaste MC klubb, och ja det är jag beredd att försvara.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Oj denna tråd hade jag missat. Ledsen att jag lyfter men vill bara påpeka att Slakthuset MC inte är en klubb med en massa "sär" människor. Jag vill i alla fall påstå att vi har ganska bra koll på "saker och ting".

Tycker det är lite tråkigt att vissa gnäller så mycket på att vi bjuder på våra fylle misstag. Men det visar ju mest på okunskap hos de som gnäller. Som sagt, inget som belastar eran försäkring eller skattepengar på något sätt.

Ni som vill får gärna komma på fest nu de nästa veckorna. PM:a för datum och tid.

PS. Vi är i alla fall Nyköpings snabbaste MC klubb, och ja det är jag beredd att försvara.
Vem fan vill festa med särskolan?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...