Vikt kontra effekt..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men en sak som slår mig... Jag lurar på att lägga ner gata helt och börja satsa på bana enkom.. och då få med tjejen i det..

Min tanke är att vi ska kunna dela hoj. Kan inte ni göra det också? Eller krachsar ni för mkt båda två så ingen av er får köra då älle??? hehe
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Men en sak som slår mig... Jag lurar på att lägga ner gata helt och börja satsa på bana enkom.. och då få med tjejen i det..

Min tanke är att vi ska kunna dela hoj. Kan inte ni göra det också? Eller krachsar ni för mkt båda två så ingen av er får köra då älle??? hehe

Dela hoj, nja, vill hellre ha min egen att köra på. Lite riskabelt att dela eftersom man aldrig vet vad som händer. Surt om en kraschar och så får den andre stå över sin tävling bara för att. Om man kör ERF är det en sak men när man kör helt olika tävlingar så kanske det inte är att rekommendera.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Menade mer att jag på en äldre (budgetfråga) hoj kan hänga med iaf om jag håller mig lite lätt..

Elller är alla R600 piloter flugviktare?

(Nyligen kommit på att jag inte alls väger in strax under 80 vilket för beach -08 var en besvikelse, men jag försöker finna ett värde i det här, ´kej)
Om du hänger med eller inte har nog inte så mycket med tio kilo hit eller dit att göra, det handlar om körteknik/känsla/mod till att börja med. Sedan när du börjar bli A-förare så kan du börja bry dig om kilon hit eller dit. Så kort sagt, jag skulle inte oroa mig för det i första taget.

Rookie-förare, flugviktare är nog det sista jag skulle beskylla oss för :D
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
På Dr.Bike's aproximativa sätt tror jag att vikten har mindre betydelse än så.
Det som begränsar ren toppfart är i stort sett bara luftmotstånd. Visst har vikten betydelse på accet också men inte lika mycket som luftmotståndet har i farter över 100km/h.

Så att... Gör dig mindre, upp med rumpan in med arbågarna.

Se också till att alla pållarna mår bra i maskinrummet.

Mats
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tror inte det handlar om vikten som sådan men jag förstår att det känns frustrerande. Gasa tidigare och bromsa senare, jag kan inte lära mig det men du kan säkert. :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
När jag körde SP märkte man stor skillnad på förarnas olika vikt. Märktes tydligt på dom hojarna. 10 kg skillnad gjorde stor skillnad i utgångarna som var svårt att ta igen på rakan en. Så är det bara.. :)
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Kolla även upp så att kedja och hjullager rullar fint utan motstånd. När Anneli och jag bänkade våra gamla 600:eek:r för några år sedan kunde vi se att man faktiskt kunde tjäna upp till 4 hk på att bara göra rent och smörja upp lager och kedja ordentligt. Man kan teoretiskt t o m tjäna ytterligare 2 hk på att göra samma med hjullagerna i fram, genom att man får mindre rullmotstånd. Ett lätt sätt att tjäna 5 hk är det i alla fall.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Polaren köpte ett helsystem för 5500kr och bänkade hojjen både före och efter. Helsystemet gav 1hk.

Monterade och bänkade hojjen med powercommander och helsystemet och då hade han fått 7hk totalt.

Smorde kedjan och bänkade en sista gång, och vipps gav det 10hk totalt!
 

Dr.Bike

Guest
På Dr.Bike's aproximativa sätt tror jag att vikten har mindre betydelse än så.
Det som begränsar ren toppfart är i stort sett bara luftmotstånd. Visst har vikten betydelse på accet också men inte lika mycket som luftmotståndet har i farter över 100km/h.

Så att... Gör dig mindre, upp med rumpan in med arbågarna.

Se också till att alla pållarna mår bra i maskinrummet.

Mats


Toppfart ja.
Ingenting jag sagt motsäger det, för det vet vi alla att om man har oändligt med tid så kommer även ett ånglokomotiv upp i sin topphastighet.

Det är alltså ointressant att tala toppfart här då Alicia aldrig når den innan rakans slut.
Och om hon gjorde det så är det en kvart efter sina konkurrenter, så toppfart blir ännu mer ointressant.

Acceleration rules på bana 90% av tiden, så toppfart får en ganska liten betydelse totalt sett.
Sen kan man visst växla/dreva ner så att toppfarten nås lättare/tidigare osv men det var ju inte vad som avsågs tror jag? För då kanske man har ett handikapp att ens toppfart iaf är långsammare än vad konkurrenterna förmår komma upp i på rakan.

Ingen enkel ekvation! :)

Men jag antar att du Alicia har testat olika drevningar?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ni glömmer en väldigt viktig del här, den mentala! :mattias
Om man vet att man är tyngre än sina konkurenter, och vet att det är en stor nackdel, då kommer det också att gå sämre, det ser hjärnan till! Man vet ju att man tappar för att man är tung! Eller för att man vet att man har dåliga däck, gammal olja, inte har turstrumporna eller för att hjälmen är smutsig! :fakta Bra resultat handlar inte bara om material, teknik och kondis, det handlar minst lika mycket om vinnarinstinkt och mentala förberedelser!
 

Dr.Bike

Guest
Ni glömmer en väldigt viktig del här, den mentala! :mattias
Om man vet att man är tyngre än sina konkurenter, och vet att det är en stor nackdel, då kommer det också att gå sämre, det ser hjärnan till! Man vet ju att man tappar för att man är tung! Eller för att man vet att man har dåliga däck, gammal olja, inte har turstrumporna eller för att hjälmen är smutsig! :fakta Bra resultat handlar inte bara om material, teknik och kondis, det handlar minst lika mycket om vinnarinstinkt och mentala förberedelser!

Kloka ord!

Och troligen inte lika mycket, utan mer!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top