Vikt på mc hjälm

clabbis

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
Suzuki RF600R -97
Vad är mycke som vikt på en mchjälm?
Har hittat några snygga som jag tänkt o testa men då säger dom på jobbet att dom är för tunga 1350-1550.
Har Large så få blir väl hjälmen lite tyngre än vad vikten som står när man tittar på nätet?

Är vikten så viktig?
Det viktigaste är väl att den sitter bra?

/ Jocke

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Om jag får säga vad jag tror så kan man utan problem ha en hjälm som väger ~1500g. Min Arai Viper GT som har storlek S, väger 1464g. Det tycker iaf jag borde säga endel.

Om nu inte just Arai Viper GT är känd för att väga "massa" förstås :)

Last edited:

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Min Shoei X-Spirit stl L väger 1400 gr och tjejens i stl S väger 1350 gr och räknas som en bland dom bästa, så en hjälm runt 1500 gr e´säkert inga problem.

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Får bli en sväng till carlbarks o testa lite hjälmar.

Du skall inte testa lite hjälmar... du skall testa MÅNGA hjälmar, jag var alldeles skinnflådd i pannan innan jag var klar.
Våra huvudformer e´ju olika så jag kan t.e.x inte ha en Arai, satt inte bra, men Shoei sitter som en smäck, säger slurp när jag tar på den oxå sitter den där :tummenupp
Så bara ut och prova.....

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Du skall inte testa lite hjälmar... du skall testa MÅNGA hjälmar, jag var alldeles skinnflådd i pannan innan jag var klar.
Våra huvudformer e´ju olika så jag kan t.e.x inte ha en Arai, satt inte bra, men Shoei sitter som en smäck, säger slurp när jag tar på den oxå sitter den där :tummenupp
Så bara ut och prova.....

Haha, känner igen det där :)
Jag tog en halvdag och åkte runt och provade hjälmar i stans alla MC-butiker. När jag tittade mig i spegeln senare på kvällen hade jag ett stort skavsår i pannan...:näsblod

Speedmaster

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
-03, Bandit
Tror teknikens utveckling går mot olika fiber lösningar som kevlar, glasfiber, kolfiber mm....Det går därmed också mot lättare lösningar...Det optimala är lätt och gra stötupptagning i kombination med en bra passform. Så det är bara att prova på...Tror däremot inte på att betala 2-3000 extra bara för märket. Man får en bra hjälm för runt 2500 kr...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mina xr-1000, x-lite 801 väger båda 1350 (hyffsade hjälmar), jobbigt att åka runt med en tung kruka även att g-krafter när du drar ibacken blir mer(sista lite chansning)
Den ska väga väldigt mycket om du ska lida av vikten är du kör, fartvinden lyfter/pressar bak hjälmen. Det är dock när man går omkull som man vill ha en så lätt hjälm som möljigt, för att minimera belastningen på nacken.

clabbis

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
Suzuki RF600R -97
Tackar så mycke för svaren. ska ha stort hjälmtest på carlbarks mässa Första helgen i mars. så får vi se vad det blir för nåt

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
eller köp den här

Marushin RS1 Carbon Endast 1.050 g finns hos touring
kostar ca 3600

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Den ska väga väldigt mycket om du ska lida av vikten är du kör, fartvinden lyfter/pressar bak hjälmen. Det är dock när man går omkull som man vill ha en så lätt hjälm som möljigt, för att minimera belastningen på nacken.
Så är det säkert med de tunga hjälmarna jag haft har inte varit sköna att åka med, men det är säkert flr att det är skit hjälmar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Så är det säkert med de tunga hjälmarna jag haft har inte varit sköna att åka med, men det är säkert flr att det är skit hjälmar.
Jag gjorde misstaget att köpa en Lazer för några år sen, den gick inte att titta åt sidan med när man körde, då lossnade huvudet. :jisses Med min Shoei kan jag ha huvudet hur jag vill, märks ingen skillnad. Men dom väger ungefär lika mycket! Så visst är aerodynamiken avgörande när man kör med hjälmen! ;)

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Har ni som angivit vikter här läst vad som står på hjälmen eller faktiskt vägt er hjälm?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy