Det beror på eftersom det bl.a. hänger på vad hojen väger från start (30 kilo på en 2 tons bil gör inga underverk) men rent generellt så gör 30 kg på en hoj otroligt mycket. Nu har jag inte tillgång till mina egna kalkyler men på min tunga sur-HD så skulle jag vinna en bit över 2/10 sekund bara genom att bara trimma ner piloten till gammal matchvikt, typ minska hela kittet med 20(!) kilo och på en lättare hoj gör det ännu mer. Det finns många tid/vikt kalkylatorer på internet och dom ger en bra bild av vad det är frågan om, relativt sett, även om det kanske inte går att ta dom absoluta siffrorna som 100% korrekta. Sök med typ "calculate weight ET dragracing" på Google eller börja med t.ex. räknaren som ligger längst ner på AMA/Prostars sida, http://www.amaprostar.com/dynos.aspZX12 skrev:2526285Säg att cykeln lättas 30 kg, vad gör det i tid på strippen?
Jo det är minst sagt skillnad i utgångsprestanda på en PSB och en Big Twin HD-gathoj så det kan nog stämma. Grejen är att jag inte fattar varför PSB inte har en minimivikt som i princip alla andra hojklasser världen över och mitt tips är att SVEMO kommer att se över den biten till nästa år.ZX12 skrev:2526597Hur jag än räknar så blir det nästan 4 tiondelar bättre tider med -30 kilo det låter ju otroligt mycket! Sen hoppas man att sänkningen av chassit med 3cm oxå gör sitt till... Mycket spännande ska det bli nästa år!
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|