Vikta inre fotpinnen?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Inte för att dissa SMC men det dom lär ut är vad jag förstått nått dom fått från CSS. Och att föra den infon vidare i form av en bok till sina instruktörer får mig att tro att man kan missa en del info.

Med det sagt så är min uppfattning att när man pratar med folk som kör fort så nämns aldrig dessa saker. Dock om man pratar med folk i medel och snabb grupp så kommer dessa frågor på tal ibland.

Jag tror att man koncentrerar sig på helt fel saker om man funderar på motstyrning och hur man trampar på fotpinnarna. Om man fokuserar på att bromsa senare och gasa tidigare så kommer allt sånt naturligt. Själv har jag inte en aning om jag motstyr eller hur jag trampar på fotpinnarna.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kolla hur t.ex. Rossi, Pedrosa och Stoner gör. De tar ju ofta foten av inre pinnen helt när de går in i kurvor. Jag försöker så mycket som möjligt lägga vikten på den yttre pinnen, då låser jag kroppen i 'rätt' läge och kan fokusera på hojen.
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Min "ringa" erfarenhet säger att trycket på fotpinnarna inte påverkar så mycket då dessa sitter väldigt långt ner på cykeln och momentet blir lågt.

Det krävs mycket mer kraft i fotpinnarna jämfört med att utnyttja motstyrning!

Skulle aldrig våga ha tryck på den inre då foten har väldigt dåligt kontakt med fotpinnen vid max nedlägg. (Jag har tåspetsen vilande längs ut på pinnen)
 
Last edited:

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
Min "ringa" erfarenhet säger att trycket på fotpinnarna inte påverkar så mycket då dessa sitter väldigt långt ner på cykeln och momentet blir lågt.

Det krävs mycket mer kraft i fotpinnarna jämfört med att utnyttja motstyrning!

Skulle aldrig våga ha tryck på den inre då denna har väldigt dåligt kontakt med fotpinnen vid max nedlägg.
ungefär det vad jag ville få fram,men du formulera det bättre. fotpinnen används mer till att förankra sig i hojen,än att svänga den..
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Ienatsch påpekar att krossåkare typiskt viktar yttre fotpinnen för att trycka in cykeln under sig medans roadracing åkare viktar inre för att hjälpa till med insvängningen.

Men crossförarna står väl oftast upp, med innerfoten ute vid framhjulet? Då blir det ju inte så mycket att välja på vad gäller viktfördelning...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men crossförarna står väl oftast upp, med innerfoten ute vid framhjulet? Då blir det ju inte så mycket att välja på vad gäller viktfördelning...


Då ska man vara grym akrobat......


Stå upp = bägge fötterna på fotpinnarna

Sitta och svänga = innerfoten ngnstans framme vid framhjulet
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Om man har väldigt mkt vikt på inre fotpinnen och denna skrapar i en snäv kurva så tar man väl bort en del av vikten/fästet från bakdäcket?:confused:
 

oboy

oboy
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R 1000 K7, Ducati Monster 1000Sie
Inre eller yttre fotpinnen?!

Jag har accepterat att båda sätten funkar.

Nick Ienatsch (huvudinstruktör hos Freddie Spencers High Performance Riding School) förespråkar inre fotpinnen (se Nicks "Sport Riding Techniques" bok) och Keith Code och CSS den yttre (se pivot styrning i Keiths "A Twist of the Wrist II").

Tyvärr utstrålar en del CSS anhängare en tvärsäkerhet gränsande till sekterism (i denna fråga) som känns mindre tilltalande. Men skit i det.

Jag kommer i alla fall att ägna de närmsta bandagarna åt att prova vad som funkar för mig.

Tack alla som kommenterat.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top