Viktfördelning vid gasavslag i kurva

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
Riktar frågan till er som kör RR.

När man kommer in för snabbt i en kurva, redan med fullt nerlägg och man inser att man måste slå av. Vad gör ni steg för steg? Det känns som man borde flytta sig bakåt om det är möjligt för att få bort vikt från framhjulet, men då kanske man inte kan hålla emot lika mycket med magen.. om det spelar någon roll i sammanhanget ?

Det känns ju iaf inte bra någonstans när man blivit tvungen att slå av i en kurva, har känt både framhjul och bakhjul "småkränga".

Skippa alla uppläxningar om hur dåligt man kör om man hamnar i dessa situationer, jag är absolut inget proffs på att köra, men har det hänt så har det hänt.. så vad gör man då? :)

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Man ber en stilla bön att framtofflan endå ska hålla greppet genom kurvan.

Flytta bak tror jag inte du hinner göra, och inte att du kan. Du pressas ju framåt eftersom du bromsar. Koncentrera dig på att balancera rätt och inte provocera framdäcket så att det släpper. Lägg ner och bromsa mjukt och väl en bred linje ut ur kurvan (bredare än du tänkt dig från början så att säga).

Edit: Jag är inte RR-proffs. Inte mer än från läktaren iaf. :)

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Den rent tekniska korrekta vägen är att bara stanna upp den långsamma accelerationen du håller i kurvan för att balansera hojen.

Dvs du skall inte slå av (i en perfekt värld), gör man det så är det bara att åka med är min erfarenhet,då du flyttar ca 50-60 kg snabbt framåt på hojen så borde ju det logiska vara att "sätta" sig upp.

Kör inte heller RR ,bara amatör.

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
Zee skrev:
Man ber en stilla bön att framtofflan endå ska hålla greppet genom kurvan.

Hehe, ja det kanske hjälper :hihi

Men det är nog som du säger, är nog väldigt svårt att försöka förflytta sig. Borde ju dessutom bli ännu mer tryck på framhjulet när man ska försöka pressa sig bakåt.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
I boken "Twist of the wrist 2" lär dom ut ungefär att man aldrig har något att vinna på att slå av i kurvan, utan att man ska hålla gasen där den är, lägga ner och hoppas på det bästa.....typ. Jäkligt svårt dock, att hålla huvudet kallt och inte slå av när man kommer in med läskigt hög fart.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
robeen skrev:
Men det är nog som du säger, är nog väldigt svårt att försöka förflytta sig. Borde ju dessutom bli ännu mer tryck på framhjulet när man ska försöka pressa sig bakåt.

Framför allt så blir man stummare i armarna, vilket i sin tur gör det mycket svårare för framdäcket att få bra fäste! Armarna ska ju fungera som mycket finkänsliga stötdämpare, som ska hjälpa fjädringen att ha gummi i backen!

Är bara gatåkare dock...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...