Viktig Fråga!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är väl bara säga som det är...

Det är lite synd att folk blir så känsliga så fort en hoj är kraschad.. jag brukar iofs oxå va skeptisk till såna.. men egentligen är det rätt löjligt.

Alla hojar går ju i backen förr eller senare, det är de flesta överrens om.
OK om säljaren "fixat" den själv. Då kanske man bör va lite vaksam..

Men när de är lagade på försäkringen så kan de ju t om vara i bättre skick än innan.. nyskick om man tänker på lacken och massor med delar, typ gafflar osv kan ju vara utbytta och helt nya..

Jag skulle inte försökt fiffla bort det där.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Yamaha har dom riktiga milen i sin dator, har fått min mätare bytt 2 ggr på grund av att det gått in fukt i dom. Men dom riktiga milen ligger i deras databas.
Om jag bokat 100mila på en nyköpt hoj och får beskedet att det är en 1000mila som skall göras skulle en bedrägerianmälan finnas hos polisen omedelbart:mad:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Byt "vän", skulle jag gjort. Jäkla skitsätt om det skulle göras.

Sen undrar jag hur man ska kunna förklara att ens 07:a bara gått 9 mil? "Jag är gravt förståndshandikappad så jag fatta aldrig hur man fick igång den"?

Som många redan skrivit är det ofta ganska lätt att få fram riktiga miltal på en hoj. Ge din vän en örfil och säg till honom att skärpa sig!

schizophrana

Guest
Byt "vän", skulle jag gjort. Jäkla skitsätt om det skulle göras.

Sen undrar jag hur man ska kunna förklara att ens 07:a bara gått 9 mil? "Jag är gravt förståndshandikappad så jag fatta aldrig hur man fick igång den"?

Som många redan skrivit är det ofta ganska lätt att få fram riktiga miltal på en hoj. Ge din vän en örfil och säg till honom att skärpa sig!

han skulle ju köra den 150 mil och sen sälja den..

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Konstigt att han inte fick ett intyg på mätarställningen av verkstaden när de reparerade den.
Verkar skumt. Alla seriösa verkstäder utfärdar och ger ett sådant intyg till ägaren när han hämtar hojen.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Yamaha har dom riktiga milen i sin dator, har fått min mätare bytt 2 ggr på grund av att det gått in fukt i dom. Men dom riktiga milen ligger i deras databas.
Om jag bokat 100mila på en nyköpt hoj och får beskedet att det är en 1000mila som skall göras skulle en bedrägerianmälan finnas hos polisen omedelbart:mad:

Alla generalagenter lagrar som sagt i deras databaser (intranätet) men alla auktoriserade verkstäder skickar inte automatiskt signal att intervallservicen är gjort. Tro mig tappa en servicebok på en gammalhoj och fick ringa runt som en tok då generalagenten inte hade fått in alla uppgifter. viktigt för garantin. denna info hör dock inte ihop med denna tråds förfrågan men bra att veta om för er andra. Dock vet nog alla redan om det:D

Elzo

Diva
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS Fazer
Bedräger ger fängelse i upp till två år (brottsbalken 9 kapitlet 1 paragrafen)

Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Tala om för din vän att det skulle vara bättre att åka tillbaka till verkstaden och fixa mätarställningen till den riktiga..Dom kopplar förmodligen på en laptop och fixar det LILLA problemet ganska fort"Jag kanske har fel att det går att ändra mätarställningen men kanske värt att kolla upp så slipper ägaren till hojen få problem vid en försäljning...Ärliget varar ju längst...:yoparty

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MaG

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tycker 1 sak e konstig angånde detta med mätare, varför skulle inte yamaha kunna programera om mätaren så de blir samma miltal som de va innan.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
helt klart en viktig fråga men svaret är ju förbannat enkel Nash :p ärlighet varar alltid längst.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
900 mil

följt tråden och jag tänker ej komma med något förslag på vad TS bör göra eller hans vän.

men däremot så undrar jag vad det konstiga är med en hoj av årsmodell 07 som gått 900 mil???, verkar vara många som hänger upp sig på detta "låga" miltal.
har själv en suzuki som jag köpte ny 2008 och den har jag ej kört mer än ca 230-250 mil. så jag ser ej det konstiga, men jag kanske missat något.

EDIT. om en auktoriserad verkstad nu ej kan fixa så rätt mätartal syns i trip mätaren så borde dom i alla fall kunna stämpla i serviceboken att mätarhus är bytt vid ca 900 mil.

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
De man håller tyst om är inte att ljuga, han har bara inte talat om hela saningen.

Han kan ju ha bytt motor & mätare i samma veva som gått få mil :D fast de e o ljuga, men inte olagligt, bara oärligt.

Vafan nudå? Har du en högskoleutbildad storebrorsa som använder ditt konto plötsligt??:D

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Varför tycker endel att det är ok att luras vid försäljning av en mc genom att inte uppge fel eller korrekt miltal men att lura någon på handpenning eller råna någon är inte ok. Jag ser inte skillnaden. Du får pengar du inte förtjänat i båda fallen.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
följt tråden och jag tänker ej komma med något förslag på vad TS bör göra eller hans vän.

men däremot så undrar jag vad det konstiga är med en hoj av årsmodell 07 som gått 900 mil???, verkar vara många som hänger upp sig på detta "låga" miltal.
har själv en suzuki som jag köpte ny 2008 och den har jag ej kört mer än ca 230-250 mil. så jag ser ej det konstiga, men jag kanske missat något.

EDIT. om en auktoriserad verkstad nu ej kan fixa så rätt mätartal syns i trip mätaren så borde dom i alla fall kunna stämpla i serviceboken att mätarhus är bytt vid ca 900 mil.

vem/vilka hänger upp sig på det?

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Måste väl stå i serviceprotokollet vad den hade gått när den var inne på service / lagning?

Dessutom är säljaren skyldig att uppge sådana detaljer för en köpare.
Bedrägeri al.t bedrägligt beteende kan man åka dit på.
Det kan ge fängelse, för kännedom.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras